Zgłoszenie wynajmu mieszkania do Urzędu Skarbowego - wzór druku [DOC, PDF] 2023
Właściciel mieszkania, który decyduje się na najem, musi pamiętać o zgłoszeniu podpisania umowy do Urzędu Skarbowego. Kiedy zgłoszenie najmu jest obowiązkowe? Ile czasu ma właściciel na dokonanie zgłoszenia? Zapoznaj się z poniższą instrukcją.
Kto musi zgłosić umowę wynajmu do US?
Najem mieszkania musi zgłosić jego właściciel wyłącznie w przypadku zawarcia umowy najmu okazjonalnego. Jeżeli jest zwykła umowa najmu, właściciel mieszkania musi zgłosić fiskusowi jedynie osiągane z tego tytułu przychody. Jeżeli nie ma możliwości złożyć zgłoszenia osobiście, może sporządzić pełnomocnictwo do reprezentowania właściciela lokalu - dzięki niemu członek rodziny czy znajomy będzie mógł dokonać zgłoszenia w jego imieniu.
Do kiedy trzeba zgłosić umowę wynajmu do urzędu skarbowego?
Zgodnie z treścią art. 19b Ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego, właściciel zgłasza zawarcie umowy najmu okazjonalnego w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu.
W przypadku zgłoszenia osiąganych przychodów właściciel mieszkania ma na to czas do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął z tego tytułu pierwszy przychód.
Czym grozi niezgłoszenie umowy wynajmu do US?
Właściciel, który nie dopełni obowiązku zgłoszenia umowy najmu, musi liczyć się z konsekwencjami. Niezgłoszenie umowy jest traktowane jako wykroczenie, a w niektórych przypadkach nawet jak przestępstwo. Jeżeli niedokonanie zgłoszenia wynika z nieznajomości prawa, wówczas właściciel może wystosować do urzędu czynny żal, o ile nie wszczęto już postępowania w tej sprawie.
Jak zgłosić umowę najmu do urzędu skarbowego?
Zgłoszenie umowy najmu okazjonalnego następuje w formie samodzielnie sporządzonego zawiadomienia.
Powinny się w nim znaleźć:
- data i miejsce sporządzenia,
- tytuł: Zawiadomienie,
- adres mieszkania,
- okres, na który zawarta została umowa najmu,
- potwierdzenie, że wszelkie przesłanki dotyczące najmu okazjonalnego zostały spełnione,
- podpis.
Na potrzeby tego poradnika przygotowaliśmy wzór takiego zgłoszenia.
Przed oddaniem nieruchomości pod wynajem, jej właściciel powinien rozważyć spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, zawierającego najważniejsze informacje na temat stanu technicznego lokalu. Istnieje także możliwość przepisania liczników mediów na najemcę, aby ten mógł samodzielnie uiszczać opłaty.
Przykłady protokołów zdawczo-odbiorczych mediów:
- protokół zdawczo-odbiorczy TAURON,
- protokół zdawczo-odbiorczy PGNiG,
- protokół zdawczo-odbiorczy PGE,
- protokół zdawczo-odbiorczy ENERGA,
- protokół zdawczo-odbiorczy ENEA.