Wniosek o rejestrację pojazdu

Aktualizacja: 18 września 2020



Rejestracja pojazdu 

Jeśli nabyłeś pojazd (np. samochód, motocykl, motorower) kupując go lub otrzymując w darowiźnie, twoim obowiązkiem jest jego rejestracja.

Kto może zarejestrować pojazd?

Do zarejestrowania upoważniony jest właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy oni muszą stawić się w urzędzie podczas składania wniosku o rejestrację, lub wybrać jednego przedstawiciela, na którego przeniosą swoje pełnomocnictwo. Jeśli pojazd jest własnością firmy, reprezentantem musi być właściciel firmy lub pełnomocnik.

Do kiedy trzeba przerejstrować samochód?

Na rejestrację nowy nabywca ma 30 dni od dnia zakupu/darowizny.

Co jest potrzebne do rejestracji?

Zanim złożysz wniosek o zarejestrowanie swojego pojazdu, upewnij się, że:

  • wykupiłeś ubezpieczenie OC - przedstawienie potwierdzonego ubezpieczenia pojazdu jest konieczne w urzędzie przy odbiorze stałego dowodu rejestracyjnego
  • posiadasz aktualne badanie techniczne pojazdu
  • dokonałeś niezbędnych opłat → zobacz ile to kosztuje
  • zebrałeś niezbędne dokumenty → zobacz, co będzie ci potrzebne

Po złożeniu wniosku Twój pojazd zostanie zarejestrowany czasowo, a do 30 dni nastąpi właściwa rejestracja.


Jaki wniosek i dokumenty trzeba złożyć?

Aby zarejestrować pojazd potrzebne są:

  • druk AO-05-01z czyli wniosek o rejestrację pojazdu (skorzystaj z linka w sekcji Wnioski i dokumenty do pobrania i pobierz odpowiedni druk lub odbierz go w urzędzie),
  • potwierdzenie, że jesteś właścicielem pojazdu
    • umowa kupna
    • umowa darowizny
    • faktura VAT za zakup
  • tablice rejestracyjne, które pojazd miał do tej pory,
  • potwierdzenie opłaty → ile to kosztuje?
  • karta pojazdu, jeśli została wydana,
  • dowód rejestracyjny z aktualnym wpisem o badaniu technicznym
  • potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu
  • aktualne badanie techniczne pojazdu

Ile kosztuje rejestracja samochodu?

Poniżej przedstawiamy cennik za rejestrację pojazdu i tablice rejestracyjne.

Uwaga: jeśli pojazd, który nabyłeś, jest już zarejestrowany w tym samym urzędzie / starostwie, w którym sam chcesz go rejestrować - nie musisz zmieniać tablic rejestracyjnych i tym samym ponosić kosztu wydania nowych.

 

Opłaty za rejestrację pojazdu

Wysokość opłaty

stały dowód rejestracyjny + komplet znaków legalizacyjnych + nalepka kontrolna na szybę 85 zł
pozwolenie czasowe 13,50 zł
tablice rejestracyjne samochodowe 80 zł
tablice rejestracyjne motocyklowe 40 zł
tablice rejestracyjne motorowerowe 30 zł
tablice rejestracyjne indywidualne 1000 zł
opłata ewidencyjna osobno za wydanie: dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu i nalepki kontrolnej 0,50 zł

Gdzie i w jakiej formie składa się wniosek?

Wnioski o rejestrację pojazdu składa się w wydziale komunikacji urzędu odpowiedniego dla twojego miejsca zamieszkania. Czyli:

  • starostwo powiatowe,
  • urząd miasta - jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
  • urząd danej dzielnicy (np. w Warszawie).

Wniosek składa się osobiście, w formie papierowej. Niektóre wydziały komunikacji dopuszczają złożenie wniosku przez Internet - dowiedz się przechodząc na stronę www swojego urzędu.

Jak długo czeka się na dowód rejestracyjny?

1. Rejestracja czasowa

Po złożeniu wszystkich dokumentów, urzędnik zarejestruje Twój pojazd czasowo na 30 dni. Otrzymasz:

  • czasowe pozwolenie, które umożliwi poruszanie się pojazdu po drogach
  • tablice rejestracyjne
  • nalepkę kontrolną

2. Rejestracja właściwa

Do 30 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, pojazd zostanie zarejestrowany na stałe, a do Ciebie trafią kompletne dokumenty. Odbierzesz wtedy:

  • stały dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu

Sprawdź kto przyjmuje wnioski o rejestracja pojazdu w Twojej miejscowości

Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Rejestracja pojazdu

Pobierz wniosek o rejestracja pojazdu

AO-05-01z - Wniosek o zarejestrowanie / wyrejestrowanie pojazdu

Pobierz wniosek