Wniosek o rejestrację pojazdu

Aktualizacja: 19 listopada 2020



Wniosek o rejestrację pojazdu

Rejestracja pojazdu 

Jeśli nabyłeś pojazd (np. samochód, motocykl, motorower) kupując go lub otrzymując w darowiźnie, Twoim obowiązkiem jest jego rejestracja.

Kto może zarejestrować pojazd?

Do zarejestrowania upoważniony jest właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy oni muszą stawić się w urzędzie podczas składania wniosku o rejestrację lub wybrać jednego przedstawiciela, na którego przeniosą swoje pełnomocnictwo. Jeśli pojazd jest własnością firmy, reprezentantem musi być właściciel firmy lub pełnomocnik.

Do kiedy trzeba przerejestrować samochód?

Na rejestrację nowy nabywca ma 180 dni od dnia zakupu/darowizny. Wydłużony czas obowiązuje do końca 2020 roku. 

Co jest potrzebne do rejestracji?

Zanim złożysz wniosek o zarejestrowanie swojego pojazdu, upewnij się, że:

  • wykupiłeś ubezpieczenie OC - przedstawienie potwierdzenia ubezpieczenia pojazdu jest konieczne w urzędzie przy odbiorze stałego dowodu rejestracyjnego
  • posiadasz aktualne badanie techniczne pojazdu
  • dokonałeś niezbędnych opłat → zobacz ile to kosztuje
  • zebrałeś niezbędne dokumenty → zobacz, co będzie ci potrzebne

Po złożeniu wniosku Twój pojazd zostanie zarejestrowany czasowo, a do 30 dni nastąpi właściwa rejestracja.


Jaki wniosek i dokumenty trzeba złożyć?

Aby zarejestrować pojazd potrzebne są:

  • druk AO-05-01z czyli wniosek o rejestrację pojazdu,
  • potwierdzenie, że jesteś właścicielem pojazdu
    • umowa kupna
    • umowa darowizny
    • faktura VAT za zakup
  • tablice rejestracyjne, które pojazd miał do tej pory,
  • potwierdzenie opłaty → ile to kosztuje?
  • karta pojazdu, jeśli została wydana,
  • dowód rejestracyjny z aktualnym wpisem o badaniu technicznym
  • potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu
  • aktualne badanie techniczne pojazdu

Jak wypełnić wniosek o rejestrację pojazdu?

Jak wypełnić wniosek o rejestrację pojazdu?

Wniosek o rejestrację pojazdu trzeba wypełnić literami drukowanymi. W celu poprawnego uzupełnienia wniosku zamieszczamy poniżej dokładną instrukcję tego procesu. Wykonaj następujące czynności:

  • Wypełnij pole, uzupełniając informacje takie jak adres i nazwa organu, który rejestruje pojazd,

  • Podaj nazwę firmy łącznie z jej adresem lub wpisz swoje dane osobowe oraz miejsce zamieszkania,

  • Zaznacz informację o tym, że chcesz dokonać rejestracji pojazdu,

  • Opisz pojazd, który rejestrujesz (podaj markę, rok produkcji, numer VIN, numer karty pojazdu),

  • Przygotuj listę dokumentów, które są dołączone do wniosku,

  • Podpisz wniosek o rejestrację pojazdu.

Ile kosztuje rejestracja samochodu?

Koszt rejestracji samochodu wynosi 180,50 zł. Opłata dotyczy zarówno samochodów nowych, jak i używanych.

 

Opłaty za rejestrację samochodu

Wysokość opłaty

Stały dowód rejestracyjny + komplet znaków legalizacyjnych + nalepka kontrolna na szybę 85 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł
Tablice rejestracyjne samochodowe 80 zł
Opłata ewidencyjna 2 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne (opcjonalnie) 1000 zł

Uwaga: jeśli samochód, który nabyłeś, jest już zarejestrowany w tym samym urzędzie / starostwie, w którym sam chcesz go rejestrować - nie musisz zmieniać tablic rejestracyjnych i tym samym ponosić kosztu wydania nowych.

Ile kosztuje rejestracja motocykla?

Koszt rejestracji motocykla wynosi 121,50 zł

 

Opłaty za rejestrację motocykla

Wysokość opłaty

Stały dowód rejestracyjny + komplet znaków legalizacyjnych 67 zł
Pozwolenie czasowe 14 zł
Tablice rejestracyjne zwyczajne 40,50 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne (opcjonalnie) 500,50 zł

Uwaga: jeśli motocykl, który nabyłeś, jest już zarejestrowany w tym samym urzędzie / starostwie, w którym sam chcesz go rejestrować - nie musisz zmieniać tablic rejestracyjnych i tym samym ponosić kosztu wydania nowych.

Ile kosztuje rejestracja motoroweru?

Koszt rejestracji motoroweru wynosi 111,50 zł.

 

Opłaty za rejestrację motoroweru

Wysokość opłaty

Stały dowód rejestracyjny + komplet znaków legalizacyjnych 67 zł
Pozwolenie czasowe 14 zł
Tablice rejestracyjne zwyczajne 30,50 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne (opcjonalnie) 500,50 zł

Uwaga: jeśli motorower, który nabyłeś, jest już zarejestrowany w tym samym urzędzie / starostwie, w którym sam chcesz go rejestrować - nie musisz zmieniać tablic rejestracyjnych i tym samym ponosić kosztu wydania nowych.

Gdzie i w jakiej formie składa się wniosek?

Wnioski o rejestrację pojazdu składa się w wydziale komunikacji urzędu odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania:

  • starostwo powiatowe,
  • urząd miasta - jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
  • urząd danej dzielnicy (np. w Warszawie).

Wniosek składa się osobiście, w formie papierowej. Niektóre wydziały komunikacji dopuszczają złożenie wniosku przez Internet - dowiedz się więcej przechodząc na stronę www swojego urzędu.

Jak długo czeka się na dowód rejestracyjny?

Rejestracja czasowa

Po złożeniu wszystkich dokumentów, urzędnik zarejestruje Twój pojazd czasowo na 30 dni. Otrzymasz:

  • czasowe pozwolenie, które umożliwi poruszanie się pojazdu po drogach
  • tablice rejestracyjne
  • nalepkę kontrolną

Rejestracja właściwa

Do 30 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, pojazd zostanie zarejestrowany na stałe, a do Ciebie trafią kompletne dokumenty. Odbierzesz wtedy:

  • stały dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu

Gdzie można złożyć wniosek rejestracja pojazdu w Twojej miejscowości?

Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Rejestracja pojazdu

Pobierz wniosek o rejestrację pojazdu

AO-05-01z - Wniosek o zarejestrowanie / wyrejestrowanie pojazdu

Pobierz wniosek


Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.