Adwokat z urzędu - wniosek o adwokata z urzędu [PDF, DOC] wzór 2023
- Kiedy można otrzymać adwokata z urzędu?
- Kto może starać się o przydzielenie adwokata z urzędu?
- Kiedy prawnik z urzędu przydzielany jest bez wniosku?
- Obowiązki adwokata z urzędu
- Wniosek o przyznanie adwokata z urzędu
- Czy można wybrać konkretnego adwokata?
- Ile się czeka na przyznanie adwokata z urzędu?
- Podstawa prawna
Osoba, która ze względu na swoją sytuację finansową nie jest w stanie opłacić adwokata lub radcy prawnego, mającego reprezentować ją podczas postępowania, może ubiegać się o przydzielenie prawnika z urzędu. Jakie warunki należy spełniać, aby sąd przydzielił stronie postępowania adwokata z urzędu? Gdzie i jak złożyć wniosek? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Kiedy można otrzymać adwokata z urzędu?
Skorzystanie z pomocy prawnika przydzielonego przez urząd jest możliwe wyłącznie w sprawach postępowania karnego, cywilnych oraz przed sądem administracyjnym.
Kto może starać się o przydzielenie adwokata z urzędu?
O przyznanie prawnika z urzędu może ubiegać się każdy, jednak sąd niekoniecznie musi rozpatrzyć każdy wniosek pozytywnie. Bardzo duże szanse na przyznanie bezpłatnego adwokata ma osoba, która ze względu na sytuację finansową została zwolniona z ponoszenia kosztów sądowych.
Wniosek o prawnika z urzędu może złożyć również osoba fizyczna, która opłaca koszty sądowe, jednak powinna dołączyć do niego oświadczenie (na urzędowym formularzu wg ustalonego wzoru), iż nie jest w stanie pozwolić sobie na skorzystanie z usług płatnego adwokata lub radcy prawnego, nie pogarszając przy tym sytuacji materialnej zarówno swojej, jak i swojej rodziny. W takim przypadku do oświadczenia należy dołączyć stosowne dokumenty potwierdzające obecną sytuację finansową.
W przypadku osób prawnych, chcących skorzystać z usług adwokata z urzędu, do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o braku wystarczających środków finansowych na opłacenie usług adwokata lub radcy prawnego.
Kiedy prawnik z urzędu przydzielany jest bez wniosku?
Istnieją sytuacje, w których strona postępowania otrzymuje prawnika z urzędu bez konieczności składania wniosku. Adwokat z urzędu zostanie przydzielony oskarżonemu lub podejrzanemu, który nie ustali obrońcy z wyboru i spełnia jeden z warunków:
- nie ukończył 18 lat,
- jest głuchy, niemy lub niewidomy,
- zachodzi uzasadniona wątpliwość, czy jego zdolność rozpoznania znaczenia czynu lub kierowania swoim postępowaniem nie była w czasie popełnienia tego czynu wyłączona, lub w znacznym stopniu ograniczona,
- zachodzi uzasadniona wątpliwość, czy stan jego zdrowia psychicznego pozwala na udział w postępowaniu lub prowadzenie obrony w sposób samodzielny oraz rozsądny;
- sąd uzna udział obrońcy za niezbędny ze względu na inne okoliczności utrudniające obronę
- bierze udział w postępowaniu przed sądem okręgowym i zarzucono mu zbrodnię.
Obowiązki adwokata z urzędu
Głównym obowiązkiem adwokata przydzielonego przez sąd jest reprezentowanie strony aż do prawomocnego zakończenia postępowania lub śmierci strony, chyba że sąd zadecyduje, że obowiązek reprezentowania wygaśnie wcześniej.
Wniosek o przyznanie adwokata z urzędu
Aby strona mogła skorzystać z usług adwokata przydzielanego przez sąd, musi złożyć odpowiedni wniosek na piśmie lub ustnie.
Wymagane dokumenty
Do wniosku o przyznanie adwokata z urzędu należy dołączyć:
- wypełnione oświadczenie o sytuacji majątkowej i rodzinnej,
- zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu lub wypełniony PIT - w celu potwierdzenia informacji zawartych w oświadczeniu o sytuacji majątkowej,
- oświadczenie strony o niezatrudnieniu lub niepozostawaniu w innym stosunku prawnym z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub rzecznikiem patentowym,
- wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych (opcjonalnie) - jeżeli strona nie wnioskowała o to wcześniej. Umorzenie opłat sądowych często zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku o przyznanie adwokata z urzędu.
Ile kosztuje złożenie wniosku o adwokata z urzędu?
Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Gdzie złożyć wniosek o prawnika z urzędu?
Wniosek o przyznanie darmowego adwokata należy złożyć w sądzie, w którym zostanie wytoczone lub już toczy się postępowanie. Jeśli osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania odpowiadającego siedzibie tego sądu, może złożyć wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego w sądzie rejonowym właściwym ze względu na miejsce swego zamieszkania, który niezwłocznie przesyła ten wniosek właściwemu sądowi.
Sposób złożenia wniosku
- w biurze podawczym sądu,
- ustnie do protokołu,
- nadanie wniosku wraz z załącznikami w formie przesyłki poleconej
lub
- nadanie wniosku wraz z załącznikami za pośrednictwem:
- dowództwa jednostki wojskowej (dot. żołnierza),
- administracji zakładu karnego (dot. osoby pozbawionej wolności),
- kapitana statku (dot. członka załogi polskiego statku morskiego).
Czy można się odwołać od decyzji sądu?
Jeżeli sąd odrzuci wniosek o przyznanie adwokata z urzędu, strona nie może ponownie domagać się ustanowienia adwokata lub radcy prawnego, powołując się na te same okoliczności, które stanowiły uzasadnienie oddalonego wniosku. Jeżeli to zrobi, wniosek ponownie zostanie oddalony, a strona utraci prawo do składania odwołania. Należy zatem sporządzić nowy wniosek i powołać się na inne okoliczności, które potwierdzają potrzebę otrzymania adwokata z urzędu. Decyzja nie podlega zaskarżeniu.
Czy można wybrać konkretnego adwokata?
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez sąd wnioskujący zwraca się do właściwej Okręgowej Rady Adwokackiej lub Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych o wyznaczenie prawnika, który będzie reprezentował stronę. Nie musi być to losowa osoba - jeżeli strona wie, że wybrany adwokat specjalizuje się właśnie w wybranym zagadnieniu lub współpracował już z nim wcześniej, może umieścić taką informację we wniosku. Nie oznacza to jednak, że wskazany prawnik na pewno zostanie przydzielony do sprawy - jest to wyłącznie sugestia dla rady adwokackiej.
Ile się czeka na przyznanie adwokata z urzędu?
Rada Adwokacka lub Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych wyznacza adwokata lub radcę prawnego niezwłocznie, nie później niż w terminie dwóch tygodni od wystosowania przez sąd prośby o wyznaczenie prawnika z urzędu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz.U. 2021 poz. 1805)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku - Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375, 1855, 2582, 2600)
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 284.)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1125.)
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 kwietnia 2010 r. w sprawie określenia wzoru oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania osoby fizycznej ubiegającej się o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego (t.j. Dz.U. 2010 nr 65 poz. 418),
- Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. 2016 poz. 408)
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (t.j. Dz.U. 2019 poz. 1141).