Urząd Dzielnicy

Aktualizacja: 6 lutego 2021


Zobacz jakie sprawy załatwisz w urzędach dzielnic


Informacje o urzędach dzielnic


Urząd dzielnicy jest częścią urzędu miasta, właściwą dla dzielnicy. Oznacza to, że może on zostać utworzony tylko w tych miastach, w których wydziela się dzielnice. Jego podstawowymi komórkami organizacyjnymi są wydziały kierowane przez naczelników wydziałów. Każdy urząd dzielnicy posiada swój wewnętrzny regulamin organizacyjny. Urzędy obsługujące poszczególne dzielnice znajdują się w Warszawie.

Co to jest dzielnica miasta?

Dzielnica jest prawnie wydzieloną częścią miasta (gminy miejskiej), która wyróżnia się ze względu na:

  • wykonywane funkcje,
  • rodzaj zabudowy i układ urbanistyczny,
  • zamieszkującą ją grupę społeczna,
  • odrębność kompetencji władz.

Dzielnica stanowi jednostkę pomocniczą gminy. Kieruje nią rada dzielnicy i zarząd dzielnicy. W Polsce dzielnice wydzielono w następujących miastach:

  • Częstochowa
  • Gdańsk
  • Gdynia
  • Jarosław
  • Kraków
  • Lublin
  • Opole
  • Warszawa
  • Władysławowo
  • Zielona Góra
  • Katowice

W innych nazwę dzielnica stosuje się nieoficjalnie albo obowiązuje w nich podział na osiedla. Dzięki podziałowi na dzielnice, miasto może być zarządzane z dwóch poziomów – miejskiego i dzielnicowego. O sprawach całego miasta decyduje rada miasta oraz organ wykonawczy (wójt, prezydent, burmistrz), a kwestiami lokalnymi zajmują się rady i zarządy dzielnic.

Jaką funkcję pełnią urzędy dzielnic?

W urzędzie dzielnicy mieszkańcy miasta mogą załatwić sprawy urzędowe w zakresie najważniejszych potrzeb i inicjatyw lokalnych. Instytucja ta zajmuje się sprawami dotyczącymi różnych aspektów o charakterze lokalnym, w tym:

  • inwestycjami (remonty dróg i ścieżek rowerowych, budowy basenów, rewitalizacje parków);
  • działalnością placówek opiekuńczych, edukacyjnych, sportowych, społecznych, kulturalnych itd.;
  • utrzymywaniem czystości i porządku;
  • życiem kulturalnym;
  • współpracą z organizacjami pozarządowymi;
  • ochroną środowiska i zwierząt;
  • utrzymaniem miejsc pamięci narodowej;
  • prowadzeniem ewidencji ludności i rejestru działalności gospodarczej;
  • wydawaniem dowodów osobistych;
  • rejestracją pojazdów i wydawaniem prawa jazdy;
  • pobieraniem podatków i opłat;
  • zarządzaniem nieruchomościami w obrębie dzielnicy.

Znajdź Urzędy dzielnic w Twojej miejscowości