Urząd Dzielnicy - kontakt, wydziały, druki do pobrania i rezerwacja wizyty online

Autor: redakcja jakiwniosek.pl

Znajdź w Twojej miejscowości

Lista miejscowości


Urząd Dzielnicy umożliwia załatwienie 98 spraw

W celu załatwienia spraw w Urzędach dzielnic przygotowano druki do pobrania w popularnych formatach PDF lub DOC. Bardziej złożone zagadnienia zawierają wzory wypełniania dokumentów, a jeżeli sprawę można załatwić przez Internet - instrukcję prezentującą krok po kroku złożenie wniosku online.

Urząd dzielnicy

Czym są urzędy dzielnicy?

To instytucje, które stanowią część urzędu miasta, lecz zajmują się wyłącznie sprawami jednej dzielnicy. W Polsce urzędy dzielnicy występują wyłącznie w Warszawie - stolica jest podzielona na 18 dzielnic, a w każdej z nich znajduje się po jednym urzędzie:

Na czele dzielnicy stoi burmistrz wspomagany przez radę dzielnicy.

Kompetencje warszawskich urzędów dzielnicy

Zasadniczo urzędy dzielnicy mają podobne kompetencje do urzędów miast i gmin. W swoim urzędzie mieszkańcy Warszawy mogą załatwić sprawy urzędowe w zakresie najważniejszych potrzeb i inicjatyw w dzielnicy. Instytucja ta zajmuje się sprawami dotyczącymi różnych aspektów o charakterze lokalnym, w tym:

  • inwestycjami (remonty dróg i ścieżek rowerowych, budowy basenów, rewitalizacje parków);
  • działalnością placówek opiekuńczych, edukacyjnych, sportowych, społecznych, kulturalnych itd.;
  • utrzymywaniem czystości i porządku;
  • życiem kulturalnym;
  • współpracą z organizacjami pozarządowymi;
  • ochroną środowiska i zwierząt;
  • utrzymaniem miejsc pamięci narodowej;
  • prowadzeniem ewidencji ludności i rejestru działalności gospodarczej;
  • wydawaniem dowodów osobistych;
  • rejestracją pojazdów i wydawaniem prawa jazdy;
  • pobieraniem podatków i opłat;
  • zarządzaniem nieruchomościami w obrębie dzielnicy.

Wydziały w urzędzie dzielnicy

Każdy wydział dzielnicy jest podzielony na mniejsze jednostki, wydziały, które z kolei dzielą się na referaty. Poniżej wymieniono najpopularniejsze z nich.

Komunikacja wewnątrz urzędu, również między wydziałami, może odbywać się za pośrednictwem notatek służbowych.

Wydział Architektury i Budownictwa

Wydział Architektury i Budownictwa dba o ogólną urbanistykę miasta. Zajmuje się m.in. opiniowaniem projektów podziałów geodezyjnych oraz czasowych dzierżaw. Odpowiada również za przygotowywanie i wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Wydział Działalności Gospodarczej i Zezwoleń

Głównymi zadaniami wydziału są przyjmowanie zgłoszeń do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz wydawanie koncesji na alkohol dla podmiotów gospodarczych znajdujących się w dzielnicy.

Wydział Nieruchomości

Wydział Nieruchomości zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami znajdującymi się na terenie dzielnicy. Odpowiada za dzierżawienie dzielnicowych nieruchomości, a także regulację stanu prawnego tych nieruchomości, w przypadku których nie jest on oczywisty.

Wydział Ochrony Środowiska

Wydział Ochrony Środowiska dba o tereny zielone na terenie dzielnicy. W tym celu zajmuje się tworzeniem planów inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska i ekologią.

Wydział Oświaty i Wychowania

Wydział Oświaty sprawuje pieczę nad placówkami edukacyjnymi znajdującymi się na terenie dzielnicy. Zapewnia dostępność do żłobków, przedszkoli i szkół, a także bierze udział w pracach przygotowujących rekrutację do dzielnicowych placówek edukacyjnych.

Wydział Świadczeń Rodzinnych

Zadaniem wydziału świadczeń rodzinnych jest prowadzenie postępowań związanych z uzyskiwaniem świadczeń rodzinnych, a także tymi dotyczącymi dłużników alimentacyjnych.

Jeżeli urząd zwleka z załatwianiem sprawy, petent może wystosować pismo ponaglające.

Internetowa rezerwacja kolejki w urzędzie dzielnicy

Urzędy dzielnicy, podobnie jak wiele innych urzędów w Polsce, umożliwiają zarezerwowanie wizyty przez Internet. Dzięki temu petent może zaoszczędzić sporo czasu, który musiałby spędzić, czekając w kolejce w urzędzie. Aby zarezerwować kolejkę, wystarczy wejść na stronę internetową urzędu i wybrać opcję “Umów wizytę” lub “Rezerwacja kolejki”. 


Druki do pobrania

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu