Wniosek o wykup mieszkania komunalnego

Aktualizacja: 4 września 2020



Czy warto wykupić mieszkanie komunalne?

Zdecydowanie tak, szczególnie jeżeli w Twoim mieście można skorzystać z wysokich bonifikat. Możesz wtedy zostać właścicielem lokalu, w którym mieszkasz, już za kilkanaście procent jego wartości. Należy pamiętać, że mowa tu tylko i wyłącznie o mieszkaniach komunalnych, czyli takich, których właścicielem jest gmina.

Czy każde mieszkanie można kupić?

Niestety nie. Przede wszystkim to gmina decyduje, czy dane mieszkanie jest na sprzedaż oraz czy w ogóle może je sprzedać. Gmina może sama ogłosić sprzedaż wybranych mieszkań, można się również zgłosić do urzędu z własnym wnioskiem, jako najemca. Warto w to zaangażować także sąsiadów, wspólnemu wykupowi gmina może być bardziej przychylna. Jeśli w Twoim budynku już wcześniej sąsiad wykupił inne mieszkanie komunalne, z dużym prawdopodobieństwem gmina przychyli się i do Twojego wniosku.

Kiedy nie można wykupić mieszkania? Przede wszystkim, gdy:

  • jego stan prawny jest niejasny, na przykład kiedy nieruchomość posiada spadkobierców starających się o zwrot mienia, albo kiedy teren pod daną nieruchomością nie jest własnością gminy, a jedynie dzierżawą,
  • stan techniczny budynku lub samego lokalu jest zły,
  • wynajmujesz dany lokal zbyt krótko.

Ile kosztuje wykup?

Ceny za wykup mieszkania komunalnego różnią się w zależności od gminy. To lokalne samorządy ustalają, jakie bonifikaty będą obowiązywać przy sprzedaży mieszkań. Stawki za wykup lokalu komunalnego oscylują od kilku do kilkudziesięciu procent jego wartości. Koszt wykupu może zależeć także od długości najmu czy wartości rynkowej mieszkania. W niektórych gminach bonifikata osiąga pułap nawet 90%. Wysokość bonifikat zmienia się na przestrzeni czasu. Zapytaj bezpośrednio w urzędzie swojej gminy, jakie bonifikaty obowiązują. Dane teleadresowe możesz poznać, korzystając z naszej wyszukiwarki na dole strony.

Po jakim czasie można wykupić mieszkanie komunalne?

Mieszkanie komunalne mogą wykupić najemcy, którzy mają podpisaną z samorządem umowę najmu mieszkania na czas nieokreślony – taki lokator posiada prawo pierwokupu. Większość gmin posiada warunek minimalnego okresu najmu, wynoszącego najczęściej 5 lat. Czynsz w mieszkaniu, które chcemy wykupić, musi być opłacany regularnie. Jeżeli gmina zlekceważy prawo pierwokupu, to najemca może się ubiegać o odszkodowanie.

Czy takie mieszkanie można później sprzedać?

Tak, takie mieszkanie można później sprzedać z dużym zyskiem. Można to jednak zrobić dopiero po 5 latach od wykupu, w przeciwnym razie konieczny będzie zwrot udzielonej bonifikaty.


Wniosek o wykup mieszkania komunalnego

Jak wykupić mieszkanie komunalne? Potrzebne dokumenty

Potrzebne dokumenty to przede wszystkim:

  • pisemny wniosek o chęć wykupu mieszkania komunalnego (niektóre urzędy posiadają własny wzór - warto poszukać na stronie www urzędu lub zapytać osobiście)
  • aktualna umowa najmu (kserokopia) i/lub decyzja o przydziale lokalu komunalnego
  • inne, według zapotrzebowania gminy, np.
    • dowód wpłaty kaucji mieszkaniowej, jeśli była
    • zaświadczenie o zameldowaniu
  • jeśli jesteś spadkobiercą dotychczasowego najemcy - akt zgonu lub stwierdzenie nabycia spadku

Dokumenty składa się w urzędzie miasta/gminy odpowiednim dla danego lokalu.

Jak długo trwa nabycie mieszkania komunalnego?

Po złożeniu odpowiedniego wniosku, gmina podejmuje decyzję pozytywną (bądź negatywną) o sprzedaży. Uzasadnia ją na piśmie. Dopiero po otrzymaniu oficjalnej decyzji, sprawy nabierają swojego biegu:

  1. Gmina może wezwać do uzupełnienia dokumentów, jeśli będzie brakować istotnych informacji,
  2. Gmina zleca rzeczoznawcy wycenę lokalu oraz udziału w części wspólnej nieruchomości. Na tej podstawie ustala się rynkową wartość lokalu.
  3. Od wartości rynkowej ustala się bonifikatę, zgodną z uchwałą rady danej gminy. Może sięgać nawet kilkadziesiąt procent.
  4. Jeśli akceptujesz wycenę, bonifikatę i końcowy koszt nabycia mieszkania, następuje podpisanie aktu notarialnego, w którym ustala się odrębną własność lokalu.

Średnio procedura nabycia mieszkania komunalnego trwa około 6 miesięcy. Niektóre gminy zamykają programy bonifikatowe w najbliższych latach, więc jeśli zastanawiasz się nad wykupieniem swojego lokalu, to jest dobry moment.


Sprawdź kto przyjmuje wnioski o wykup mieszkania komunalnego w Twojej miejscowości

Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Wykup mieszkania komunalnego