Wypis z kartoteki lokali / budynków - wniosek PDF wzór 2023
Autor: ekspert Jaki Wniosek • Weryfikacja: 29 listopada 2023
- Czym jest wypis z kartoteki lokali oraz wypis z kartoteki budynków?
- Jakie informacje znajdują się w wypisie z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
- Kto może wnioskować o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
- Kiedy można starać się o wypis z kartoteki lokali / budynków?
- Wniosek o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków
- Podstawa prawna
Starając się o dokonanie wpisu w księdze wieczystej dla lokalu mieszkalnego lub użytkowego, bądź jego sprzedaży, konieczne jest posiadanie wypisu z kartoteki lokali / budynków. Jak się o niego starać? Gdzie i jak złożyć wniosek? Ile to kosztuje? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Czym jest wypis z kartoteki lokali oraz wypis z kartoteki budynków?
Wypis z kartoteki lokali skupia się na konkretnym lokalu w budynku, podczas gdy wypis z kartoteki budynków dotyczy samego budynku jako całości. Dokument jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
Jakie informacje znajdują się w wypisie z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
Wypis z kartoteki lokali oraz wypis z kartoteki budynków zawiera m.in.:
- identyfikator budynku,
- adres budynku,
- powierzchnię użytkową,
- oznaczenie księgi wieczystej lub zbioru dokumentów (jeżeli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej).
Kto może wnioskować o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
Dokument mogą uzyskać:
- właściciel nieruchomości;
- osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością;
- osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody do uzyskania takiego dokumentu.
Kiedy można starać się o wypis z kartoteki lokali / budynków?
W dowolnym momencie.
Wniosek o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków
Wymagane dokumenty
Jedynym dokumentem, jaki należy dostarczyć do urzędu w celu zdobycia wypisu z kartoteki lokali, jest wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. W formularzu należy zaznaczyć opcję “Wypis z kartoteki lokali” lub “Wypis z kartoteki budynków”. Dodatkowo należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za dokument oraz pełnomocnictwo, jeżeli wnioskujący chce z niego skorzystać.
Jak złożyć wniosek o wypis z kartoteki lokali / budynków?
O wydanie dokumentu można wnioskować na 3 sposoby:
- w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu → wyszukiwarka,
- listownie na adres urzędu,
- za pośrednictwem Portalu Interesanta - o ile urząd daje taką możliwość, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Ile kosztuje wypis z kartoteki lokali / budynków?
Cena dokumentu różni się w zależności od tego, jaką formę jego otrzymania wybierze wnioskujący. Za wypis z kartoteki lokali / budynków w postaci dokumentu drukowanego uiszcza się opłatę w wysokości 20 zł, natomiast za wypis w postaci elektronicznej opłata wynosi 15 zł.
Jak długo czeka się na wydanie dokumentu?
Urząd poinformuje wnioskującego, ile potrwa przygotowanie wypisu. Podczas wypełniania wniosku, można zdecydować, w jaki sposób chce się odebrać dokumenty (osobiście w urzędzie, listownie, czy za pomocą poczty elektronicznej).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1752, 1615, 1685, 1762),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczania Opłaty, a także sposobu wydawania licencji (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1322).
Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - wypis z kartoteki lokali / budynków w Twojej miejscowości?
Jak załatwić sprawę wypis z kartoteki lokali / budynków online?
Portal Informacyjny Służby Geodezyjnej i Kartograficznej
