Jeden dokument może podpisać kilka osób - wystarczy przesłać podpisany plik i powtórzyć kroki opisane powyżej.
Podpis Zaufany - podpis i weryfikacja podpisanych dokumentów Profilem Zaufanym - informacje 2023
Autor: ekspert Jaki Wniosek • Weryfikacja: 22 sierpnia 2023
- Czym jest Podpis Zaufany?
- Podpis Zaufany a podpis kwalifikowany
- Jakie dokumenty można podpisywać za pomocą Podpisu Zaufanego?
- Jaki format mogą mieć dokumenty podpisywane Podpisem Zaufanym?
- Jak uzyskać dostęp do usługi Podpis Zaufany?
- Logowanie do Podpisu Zaufanego
- Jak podpisać dokument Podpisem Zaufanym?
- Ile kosztuje podpisanie dokumentu Podpisem Zaufanym?
- Weryfikacja Podpisu Zaufanego
- Podstawa prawna
Podpis Zaufany stanowi integralną część Profilu Zaufanego i umożliwia podpisywanie dokumentów przez Internet. Czym jest Podpis Zaufany? Jakie dokumenty można podpisać za jego pomocą i jak to zrobić? Odpowiedzi znajdują się w poradniku.
Czym jest Podpis Zaufany?
Podpis Zaufany to zaawansowany podpis elektroniczny, zintegrowany z Profilem Zaufanym. Podpis ten jest równoważny w skutkach z podpisem własnoręcznym. Podpis Zaufany umożliwia podpisywanie części urzędowych dokumentów, a także może służyć do celów prywatnych i związanych z działalnością gospodarczą.
Podpis Zaufany a podpis kwalifikowany
Podpisem kwalifikowanym można podpisać dowolny dokument, a Podpisem Zaufanym dokumenty urzędowe oraz prywatne i związane z działalnością gospodarczą, o ile mogą zostać podpisane w formie elektronicznej.
Przed wykorzystaniem Podpisu Zaufanego do podpisania dokumentu o charakterze prywatnym lub związanego z działalnością gospodarczą, każdorazowo należy się upewnić, że może być złożony w tej formie.
Jakie dokumenty można podpisywać za pomocą Podpisu Zaufanego?
Podpis Zaufany umożliwia załatwienie wielu spraw w serwisach:
Np. Podpisem Zaufanym można podpisać coroczne sprawozdanie podatkowe spółek z o. o., a także wniosek o:
- dowód osobisty dla dziecka,
- paszport dla dziecka,
- pozwolenie na rozbiórkę,
- pozwolenie wodnoprawne,
- uzyskanie numeru budynku,
- rejestrację, zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej,
- podatkową interpretację indywidualną lub ogólną,
- odpis aktu urodzenia,
- odpis aktu małżeństwa,
- odpis aktu zgonu,
- wydanie karty EKUZ.
Podpisem Zaufanym nie można podpisać deklaracji i informacji podatkowych.
Jaki format mogą mieć dokumenty podpisywane Podpisem Zaufanym?
Podpis Zaufany można złożyć na dokumentach w formatach:
- .txt,
- .rtf,
- .pdf,
- .xps,
- .odt,
- .ods,
- .odp,
- .doc,
- .xls,
- .ppt,
- .docx,
- .xlsx,
- .pptx,
- .csv,
- .jpg,
- .jpeg,
- .tif,
- .tiff,
- .geotiff,
- .png,
- .svg,
- .wav,
- .mp3,
- .avi,
- .mpg,
- .mpeg,
- .mp4,
- .m4a,
- .mpeg4,
- .ogg,
- .ogv,
- .zip,
- .tar,
- .gz,
- .gzip,
- .7Z,
- .html,
- .xhtml,
- .css,
- .xml,
- .xsd,
- .gml,
- .rng,
- .xsl,
- .xslt,
- .TSL,
- .XMLsig,
- .XAdES,
- .PAdES,
- .CAdES,
- .ASIC,
- .XMLenc,
- .dwg,
- .dwf,
- .dxf,
- .dgn,
- .jp2
o maksymalnym rozmiarze do 10 MB.
Jak uzyskać dostęp do usługi Podpis Zaufany?
Aby móc korzystać z Podpisu Zaufanego, wystarczy założyć Profil Zaufany.
Logowanie do Podpisu Zaufanego
Logowanie do Podpisu Zaufanego następuje podczas logowania do Profilu Zaufanego.
Jak podpisać dokument Podpisem Zaufanym?
- Na początku należy wejść na stronę gov.pl i wybrać usługę “Podpisz dokument elektronicznie - wykorzystaj podpis zaufany”.
- Następnie kliknąć “Podpisz lub sprawdź dokument”.
- System poprosi o wybranie pliku z dysku. Po jego wybraniu należy kliknąć “podpisz”.
- Użytkownik zostanie poproszony o zalogowanie się Profilem Zaufanym.
- W wiadomości SMS otrzyma kod służący do potwierdzenia podpisania dokumentu.
- System wygeneruje plik, w którym będzie zawarty Podpis Zaufany.
- Podpisany plik jest gotowy do przesłania do urzędu/instytucji publicznej.
Za jednym razem nie można podpisać kilku plików naraz. Co ważne, w przypadku przesyłki składającej się z więcej niż jednego pliku należy te pliki spakować do archiwum (.zip, .tar, .gz, .gzip, .7z) i dopiero wtedy, jako pojedynczy plik podpisać.

Czy wiesz, że...
Ile kosztuje podpisanie dokumentu Podpisem Zaufanym?
Korzystanie z Podpisu Zaufanego jest bezpłatne.
Weryfikacja Podpisu Zaufanego
Aby sprawdzić, czy i przez kogo dokument został podpisany, należy postępować według poniższej instrukcji.
- Na stronie usługi “Podpisz dokument elektronicznie - wykorzystaj podpis zaufany” należy wybrać “Podpisz lub sprawdź dokument”.
- Następnie wybrać zapisany na dysku podpisany dokument.
- Po przeładowaniu na stronie zostaną wyświetlone informacje na temat podpisów znajdujących się w dokumencie. Aby podpis był respektowany, musi znajdować się przy nim adnotacja “Ważny”.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. i informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.57, 1123, 1234)
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz.U. 2020 poz. 1194)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 803)
Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - podpis Zaufany w Twojej miejscowości?
Jak załatwić sprawę podpis Zaufany online?
PUE ZUS

Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
gov.pl

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej.
Biznes.gov.pl

Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy.
Portal podatkowy

Tu znajdują się informacje o podatkach oraz jak rozliczyć się online.
E-Budownictwo

Serwis umożliwiający składanie wniosków w sprawach budowlanych przez Internet.
Praca.gov.pl

Usługi elektroniczne Publicznych Służb Zatrudnienia
mos.gov.pl

Elektroniczny rejestr BDO.
eRolnik

Platforma usług online dla rolników.
eKRS
