Elektroniczny podpis kwalifikowany - informacje jak uzyskać, ile kosztuje i jak podpisać dokumenty
Weryfikacja: 8 marca 2023
- Co to jest podpis kwalifikowany?
- Czym różni się podpis kwalifikowany od profilu zaufanego?
- Jakie sprawy można załatwić używając podpisu kwalifikowanego?
- Jak uzyskać podpis kwalifikowany?
- Ile kosztuje podpis kwalifikowany?
- Jak długo ważny jest podpis kwalifikowany?
- Jak podpisać PDF lub inny dokument w serwisie gov.pl?
- Podstawa prawna
Aby załatwić sprawę urzędową bądź podpisać umowę przez Internet, przydatnym narzędziem jest podpis kwalifikowany. Co to takiego? Jak uzyskać podpis kwalifikowany i ile to kosztuje? Jakie sprawy urzędowe można załatwić dzięki podpisowi kwalifikowanemu? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poradniku.
Co to jest podpis kwalifikowany?
To podpis elektroniczny, posiadający taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny. Jest poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, umożliwiającym weryfikację podpisującego. Tylko osoba, do której należą podpis i certyfikat, może go używać.
Czym różni się podpis kwalifikowany od profilu zaufanego?
Podpis elektroniczny kwalifikowany oferuje więcej możliwości niż podpis zaufany - przede wszystkim nie służy on wyłącznie do załatwiania spraw urzędowych. Dzięki podpisowi kwalifikowanemu można zawierać również umowy na odległość, a także brać udział w aukcjach elektronicznych na platformach przetargowych.
Jakie sprawy można załatwić używając podpisu kwalifikowanego?
Elektroniczny podpis kwalifikowany może zostać wykorzystany do:
- podpisywania i składania deklaracji w systemie Płatnik,
- uwierzytelniania na stronie profilu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS),
- składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną do Urzędów Skarbowych,
- przekazywania organom podatkowym danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK),
- przesyłania do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej informacji o transakcjach finansowych,
- podpisywania i składana sprawozdań finansowych wysyłanych do Krajowego Rejestru Sądowego,
- zawierania umów oraz udział w aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych,
- podpisywania i pobieranie akt pracowników i zleceniobiorców,
- potwierdzania tożsamości w kontaktach z urzędami oraz w komunikacji pomiędzy pracownikami jednostek w administracji publicznej,
- przesyłania Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia (w skrócie JEDZ),
- zdalnego zawierania umów cywilno-prawnych,
- rejestracji i identyfikacji wykonawców biorących udział podczas aukcji lub przetargów,
- udziału w zabezpieczonych aukcjach i przetargach elektronicznych,
- przesyłania faktur elektronicznych drogą online.
Jak uzyskać podpis kwalifikowany?
Podpis kwalifikowany można zakupić u jednego z certyfikowanych dostawców, m.in.:
- Sigilium Sign,
- Szafir 2.0,
- proCertum SmartSign,
- PEM-HEART 3.9,
- EuroCert.
Ile kosztuje podpis kwalifikowany?
Cena zestawu zawierającego:
- specjalną kartę kryptograficzną z certyfikatem kwalifikowanym,
- czytnik kart podłączany do komputera,
- oprogramowanie,
waha się w okolicach 300 złotych za rok. Na wysokość ceny podpisu kwalifikowanego ma wpływ m.in. jego okres ważności.
Jak długo ważny jest podpis kwalifikowany?
Elektroniczny podpis kwalifikowany może być ważny maksymalnie 3 lata.
Jak podpisać PDF lub inny dokument w serwisie gov.pl?
Serwis GOV.pl umożliwia podpisywanie dokumentów PDF i innych, ale tylko profilem zaufanym. Podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym jest możliwe, ale w przypadku załatwiania konkretnych spraw w serwisie Biznes.gov.pl
Aby podpisać przez GOV.pl profilem zaufanym dokument z rozszerzeniem pdf, txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2 należy:
- Odwiedzić serwis gov.pl
- Kliknąć przycisk “Podpisz lub sprawdź dokument”
- Wgrać wybrany dokument w dozwolonym przez system formacie
- Kliknąć “Podpisz”
- Zalogować się na swój Profil Zaufany, a następnie kliknąć “Podpisz Profilem Zaufanym”
- Pobrać podpisany dokument.
Dozwolone jest podpisanie jednego dokumentu podczas pojedynczej sesji.
Jeśli dokument zostanie podpisany podpisem kwalifikowanym, nie powinno się edytować pliku ponownie, aby coś zmienić lub sprawdzić. Takie działanie może spowodować błędy, które utrudnią odczytanie dokumentu.