Starając się o dokonanie wpisu w księdze wieczystej dla lokalu mieszkalnego lub użytkowego, bądź jego sprzedaży, konieczne jest posiadanie wypisu z kartoteki lokali / budynków. Jak się o niego starać? Gdzie i jak złożyć wniosek? Ile to kosztuje? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Czym jest wypis z kartoteki lokali oraz wypis z kartoteki budynków?
Wypis z kartoteki lokali skupia się na konkretnym lokalu w budynku, podczas gdy wypis z kartoteki budynków dotyczy samego budynku jako całości. Dokument jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej.
Jakie informacje znajdują się w wypisie z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
Wypis z kartoteki lokali oraz wypis z kartoteki budynków zawiera m.in.:
- identyfikator budynku,
- adres budynku,
- powierzchnię użytkową,
- oznaczenie księgi wieczystej lub zbioru dokumentów (jeżeli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej).
Kto może wnioskować o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków?
Dokument mogą uzyskać:
- właściciel nieruchomości;
- osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością;
- osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody do uzyskania takiego dokumentu.
Kiedy można starać się o wypis z kartoteki lokali / budynków?
W dowolnym momencie.
Wniosek o wypis z kartoteki lokali lub kartoteki budynków
Wymagane dokumenty
Jedynym dokumentem, jaki należy dostarczyć do urzędu w celu zdobycia wypisu z kartoteki lokali, jest wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. W formularzu należy zaznaczyć opcję “Wypis z kartoteki lokali” lub “Wypis z kartoteki budynków”. Dodatkowo należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za dokument oraz pełnomocnictwo, jeżeli wnioskujący chce z niego skorzystać.
Gdzie uzyskać wypis z kartoteki lokali / budynków w Częstochowie?
O wydanie dokumentu można wnioskować na 3 sposoby:
- w urzędzie w Częstochowie,
- listownie na adres urzędu w Częstochowie,
- za pośrednictwem Portalu Interesanta - o ile urząd w Częstochowie daje taką możliwość, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Ile kosztuje wypis z kartoteki lokali / budynków?
Cena dokumentu różni się w zależności od tego, jaką formę jego otrzymania wybierze wnioskujący. Za wypis z kartoteki lokali / budynków w postaci dokumentu drukowanego uiszcza się opłatę w wysokości 20 zł, natomiast za wypis w postaci elektronicznej opłata wynosi 15 zł. Wysokość opłaty za sporządzenie wypisów jest ustalana przez organ po złożeniu wniosku. Wnioskodawca otrzymuje Dokument Obliczenia Opłaty, który zawiera ustaloną kwotę oraz numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.
Jak długo czeka się na wydanie dokumentu w Częstochowie?
Urząd w Częstochowie poinformuje wnioskującego, ile potrwa przygotowanie wypisu. Podczas wypełniania wniosku, można zdecydować, w jaki sposób chce się odebrać dokumenty (osobiście w urzędzie, listownie za dodatkową opłatą pocztową, czy za pomocą poczty elektronicznej).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1752, 1615, 1685, 1762),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczania Opłaty, a także sposobu wydawania licencji (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1322).