Program “Moje ciepło” 2024 - warunki dofinansowania i wniosek online
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 29 grudnia 2023 • 5 min. czytania
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił kolejny program – tym razem obejmuje dopłatę do zakupu i montażu pompy ciepła. Kto może zostać beneficjentem programu, jak wysokie dofinansowanie można otrzymać oraz kiedy rozpoczyna się nabór wniosków? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może skorzystać z programu „Moje Ciepło”?
Beneficjentami programu „Moje ciepło” mogą zostać osoby fizyczne – właściciele oraz współwłaściciele nowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych (wolnostojących, w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej).
W rozumieniu programu nowy budynek mieszkalny to taki, w przypadku którego, w dniu ubiegania się o dofinansowanie z NFOŚiGW nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy albo wniosku o wydanie pozwolenia na jego użytkowanie.
W domu, który może liczyć na dofinansowanie dopuszcza się:
- wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych,
- wydzielenie jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 20 proc. jego powierzchni.
W przypadku niespełniania powyższych warunków, warto zainteresować się dofinansowaniem do zakupu kotła gazowego i pompy ciepła, oferowanym przez PGNiG, które także pokrywa koszty wymiany źródła ciepła. Właściciele mieszkań mogą zaś wnioskować o dofinansowanie w ramach programu "Ciepłe mieszkanie".
Co podlega dofinansowaniu?
Dofinansowanie jest przyznawane na zakup oraz montaż powietrznych, wodnych i gruntowych pomp ciepła, wykorzystywanych do ogrzewania domu oraz wody.
Dofinansowanie będzie udzielane na przedsięwzięcie zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Wysokość dofinansowania „Moje ciepło”
Beneficjent będzie mógł otrzymać od 30 do 45 % (dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny) kosztów kwalifikowanych pompy poniesionych od 01.01.2021 do 31.12.2026 roku. Do kosztów kwalifikowanych zalicza się:
- koszty nabycia i montażu nowej pompy,
- koszty związane z koniecznością sporządzenia niezbędnej dokumentacji.
Jednocześnie dofinansowanie nie może wynieść więcej niż:
- 7 000 zł – w przypadku powietrznej pompy ciepła,
- 21 000 zł – w przypadku gruntowej pompy ciepła.
Dofinansowanie z programu „Moje Ciepło” nie będzie udzielane na koszty przedsięwzięcia, które zostały sfinansowane z publicznych środków budżetu Unii Europejskiej.
Dodatkowe warunki otrzymania dotacji
Oprócz tego, że dofinansowanie obejmuje wyłącznie domy nowe, muszą one także spełniać inne wymagania:
- współczynnik Ep* ten nie może przekraczać 63 kWh/ (m²/rok) – przez pierwszy rok działania programu,
- współczynnik Ep ten nie może przekraczać 55 kWh/ (m²/rok) – w kolejnych latach działania programu.
*Wskaźnik Ep (energii pierwotnej budynku) - wskaźnik nieodnawialnej energii pierwotnej potrzebnej na ogrzewanie, chłodzenie, oświetlenie, wentylację oraz na produkcję ciepłej wody użytkowej w budynku.
Dodatkowo:
- pompa ciepła była nowa, wyprodukowana w ciągu maksymalnie 24. miesięcy przed montażem,
- beneficjent zobowiązany jest do eksploatacji pompy ciepła (we wskazanej we wniosku lokalizacji) przez co najmniej 5 lat od dnia wpływu dotacji z programu „Moje Ciepło” na jego rachunek bankowy,
- w przypadku współwłasności budynku jednorodzinnego konieczna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli budynku oraz oświadczenie o braku podwójnego finansowania,
- w domu nie może znajdować się źródło ciepła na paliwo stałe – nie licząc kominków używanych w celach rekreacyjnych.
Wniosek w ramach programu „Moje Ciepło”
Wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Moje Ciepło” można złożyć elektronicznie za pośrednictwem Generatora Wniosków, dlatego na stronie nie umieszczono wzoru formularza. Wszystkie wymagane dokumenty należy załączyć do wniosku w formie skanów lub dokumentów elektronicznych.
Wymagane dokumenty
Do wniosku o przyznanie dofinansowania należy dołączyć:
- pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy,
- zawiadomienie o zakończeniu budowy lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie – jeśli dotyczy,
- charakterystyka energetyczna budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej,
- protokół odbioru – załącznik nr 2 do Programu Priorytetowego „Moje Ciepło”,
- faktura lub równorzędny dokument księgowy,
- potwierdzenie dokonania płatności,
- karta produktu i etykieta energetyczna zakupionej i zamontowanej pompy ciepła,
- oświadczenie o posiadaniu zgód: współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli budynku – jeśli dotyczy,
- skan Karty Dużej Rodziny (dwie strony) – jeśli dotyczy,
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dofinansowanie – jeśli dotyczy,
- oświadczenie dotyczące nabywcy wskazanego na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym – jeśli dotyczy,
- inny dokument (m.in. niezbędna dokumentacja geologiczna dla gruntowej pompy ciepła) – jeśli dotyczy.
Gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie z programu „Moje Ciepło”?
Rozpatrzeniem wniosków zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie, przez Generator Wniosków.
Kiedy złożyć wniosek?
Nabór wniosków wystartował 29.04.2022 i potrwa do 31.12.2026 roku lub do wyczerpania dedykowanej puli środków.