Wniosek o Profil Zaufany

Aktualizacja: 22 listopada 2021

Profil zaufany

Co to jest Profil Zaufany?

Od paru lat część z urzędowych spraw możemy "załatwić" bez wychodzenia z domu, korzystając z internetowych rządowych portali. Jednak abyśmy mogli potwierdzić naszą tożsamość, potrzebujemy identyfikatora. Jest nim właśnie Profil Zaufany. Dzięki niemu poświadczamy, że my to na pewno my. Jest to możliwe m.in. dlatego, że do naszego Profilu Zaufanego dołączone są dane identyfikacyjne: imię, nazwisko, numer PESEL. Profil Zaufany to uwiarygodnienie Twojej osoby. Jest odpowiednio zabezpieczony tak, aby dostęp do niego miał tylko jego posiadacz.

Jakie sprawy można załatwić poprzez Profil Zaufany (PZ)?

Jest ich naprawdę wiele, ale poniżej przedstawiamy kilka najbardziej popularnych:

Serwisy rządowe, które używają Profilu Zaufanego

Kto może założyć Profil Zaufany?

Korzystanie z Profilu jest dostępne dla wszystkich osób posiadających numer PESEL, które ukończyły 13 rok życia i posiadają pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Osoby ubezwłasnowolnione i małoletni poniżej 13 lat nie mogą posiadać PZ.

Jak długo ważny jest Profil?

Potwierdzony Profil jest ważny przez 3 lata. Po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl możesz sprawdzić szczegóły swojego profilu, w tym datę jego utworzenia i datę ważności. Możesz też przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata lub go unieważnić.


Profil Zaufany - jak i gdzie założyć krok po kroku?

Obecnie udostępniono dwie opcje potwierdzenia Profilu Zaufanego:

Opcja 1: logowanie przez bank

Najprostsza metoda potwierdzenia naszej tożsamości to wykorzystanie do tego bankowości online. Będzie to możliwe, jeśli korzystamy z jednej z poniższych placówek:

  • T-Mobile Usługi Bankowe
  • PKO Bank Polski
  • Inteligo
  • Santander
  • Bank Pekao
  • mBank
  • ING
  • Envelo
  • Millenium
  • Alior Bank

Jak założyć profil zaufany za pomocą bankowości elektronicznej - kroki

  1. Przejdź na stronę: https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp

  2. Wybierz swój bank (dostępne tylko dla banków z powyższej listy)

  3. Zaloguj się do bankowości online i postępuj zgodnie z wyświetlaną instrukcją

Opcja 2: weryfikacja w punkcie

Możesz złożyć wniosek online o założenie Profilu Zaufanego, a następnie w ciągu 14 dni udać się do wybranej placówki, aby potwierdzić swój profil.

Zakładanie Profilu Zaufanego z weryfikacją osobistą w punkcie - kroki

  1. Wejdź na stronę i wypełnij formularz https://pz.gov.pl/pz/register
  2. Kliknij "Zarejestruj się" - wybierz taki identyfikator i hasło, aby je łatwo zapamiętać.
  3. W ciągu 14 dni od rejestracji udaj się do punktu potwierdzającego. Pełną listę punktów znajdziesz tutaj: Gdzie potwierdzić profil? - Wyszukiwarka
  4. Gdybyś nie zdążył potwierdzić wniosku osobiście do 14 dni od rejestracji, złóż wniosek ponownie postępując wg punktów 1-3.
  5. Po potwierdzeniu możesz z powodzeniem zalogować się do pełnoprawnego Profilu Zaufanego, wybierając opcję "Logowanie za pomocą hasła".

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z póz. zm.
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1194)

Kto przyjmuje dokumenty dot. sprawy - profil Zaufany w Twojej miejscowości?

Nie widzisz swojej miejscowości? Sprawdź pełną listę i wybierz miejscowość odpowiednią dla siebie

Wyślij dokument przez internet - profil Zaufany

Profil Zaufany
Rejestracja Profilu Zaufanego