Odwołanie pełnomocnictwa US - online lub druk OPL-1 [PDF, DOC] wzór 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 8 grudnia 2023 • 6 min. czytania
Udzielenie pełnomocnictwa w urzędzie skarbowym uprawnia pełnomocnika do podpisywania w imieniu danej osoby deklaracji podatkowej. Jeżeli osoba upoważniająca zdecyduje, że nie chce, aby pełnomocnik mógł w dalszym ciągu wykonywać dane czynności w jej imieniu, musi złożyć w urzędzie skarbowym dokument odwołujący pełnomocnictwo. Kiedy można odwołać pełnomocnictwo? Jak prawidłowo wypełnić wniosek o odwołanie pełnomocnictwa? Gdzie dostarczyć dokument? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może odwołać pełnomocnictwo w US?
Pełnomocnictwo w urzędzie skarbowym może odwołać::
- podatnik,
- płatnik,
- inkasent,
- podmiot zagraniczny.
Kiedy można odwołać pełnomocnictwo w US?
Odwołanie pełnomocnictwa do urzędu skarbowego można złożyć w dowolnym momencie.
Jak odwołać pełnomocnictwo w US?
Aby skutecznie odwołać pełnomocnictwo w urzędzie skarbowym, konieczne jest złożenie prawidłowo wypełnionego formularza OPL-1. Sprawę można załatwić na 2 sposoby:
- osobiście - w siedzibie urzędu skarbowego odpowiedniego dla miejsca zamieszkania lub odwoływanego pełnomocnictwa,
- przez Internet - za pośrednictwem platformy ePUAP,
- listownie.
Odwołanie pełnomocnictwa w urzędzie skarbowym
Odwołanie pełnomocnictwa w US wymaga wypełnienia formularza: Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, czyli formularza OPL-1.
W przypadku odwoływania pełnomocnictwa w siedzibie urzędu wypełniony wniosek OPL-1 powinien zostać dostarczony do odpowiedniego urzędu skarbowego. To, w jakim urzędzie skarbowym należy złożyć zawiadomienie, jest zależne od tego do rozliczania jakiego podatku pełnomocnik został upoważniony:
- podatek od towarów i usług (podatek VAT) – w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek od towarów i usług,
- podatek dochodowy – w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek dochodowy,
- inny podatek niż podatek dochodowy i podatek VAT – w urzędzie skarbowym odpowiednim dla miejsca zamieszkania lub w miejscu siedziby firmy osoby odwołującej pełnomocnictwo,
- płatnicy podatków lub płatnicy składek ubezpieczeniowych – w urzędzie skarbowym odpowiednim dla miejsca zamieszkania lub w miejscu siedziby firmy osoby odwołującej pełnomocnictwo.
Odwołanie pełnomocnictwa przez Internet
- Aby odwołać pełnomocnictwo przez Internet konieczne jest wykonanie kilku kroków.
- Najpierw należy przygotować dane pełnomocnika:
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- numer NIP albo numer PESEL,
- jeśli pełnomocnik jest nierezydentem – numer i seria paszportu lub innego dokumentu, który potwierdza tożsamość albo inny numer identyfikacyjny,
- jeśli pełnomocnik jest adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub jest nierezydentem i nie ma numeru PESEL lub NIP-u – adres elektroniczny na ePUAP.
- Kolejnym krokiem jest wejście na stronę usługi: Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (OPL-1).
- Następnie należy kliknąć: “Załatw sprawę”.
- System przekieruje na stronę profilu zaufanego, gdzie należy zalogować się na swoje konto.
- Po zalogowaniu system przeniesie z powrotem na platformę ePUAP.
- Kolejnym krokiem jest wpisanie danych pełnomocnika.
- Następnie należy zaadresować formularz. Jeśli zawiadomienie jest wysyłane w formie dokumentu elektronicznego, należy wybrać skrzynkę elektroniczną Ministerstwa Finansów. Ten urząd jest właściwy do obsługi Szefa KAS.
- Po wypełnieniu formularza należy kliknąć “Dalej”, a potem “Podpisz”.
- Ostatnim krokiem jest wysłanie formularza. Jeśli zostanie on wysłany prawidłowo, na ekranie wyświetli się komunikat, że formularz został wysłany. Osoba odwołująca pełnomocnictwo otrzyma także urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Wypowiedzenie pełnomocnictwa - wzór formularza OPL-1 [PDF] 2024
Osoba wypełniająca formularz powinna wypełnić znajdujące się w nim jasne pola. Wniosek może być wypełniony na maszynie, komputerowo lub ręcznie, dużymi, drukowanymi literami, czarnym lub niebieskim kolorem.
W formularzu konieczne jest podanie następujących informacji:
- organ podatkowy, do którego jest adresowane zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa,
- dane podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu zagranicznego, który odwołuje pełnomocnika:
- dane identyfikacyjne – zaznaczenie czy deklarację składa osoba fizyczna czy osoba niebędąca osobą fizyczną,
- adres siedziby lub aktualny adres zamieszkania,
- kontakt – telefon, faks, e-mail.
- dane pełnomocnika upoważnionego do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
- dane identyfikacyjne – numer NIP lub numer PESEL imię i nazwisko, data urodzenia, miejsce wydania oraz numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny (np. dowód osobisty),
- adres do doręczeń,
- kontakt – telefon, faks, e-mail.
- zawiadomienie podatnika o odwołaniu pełnomocnictwa (płatnika, inkasenta lub podmiotu zagranicznego) – data od której pełnomocnictwo ma zostać odwołane,
- czytelny podpis osoby odwołującej pełnomocnictwo.
Ile kosztuje odwołanie pełnomocnictwa w US?
Bez względu na to, czy odwołanie pełnomocnictwa zostanie złożone przez Internet, czy w siedzibie urzędu skarbowego ta usługa jest bezpłatna.
Ile się czeka na odwołanie pełnomocnictwa w US?
Pełnomocnictwo zostaje odwołane natychmiast po złożeniu wniosku.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 180, 326, 511, 556, 614),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz.U. 2015 poz. 2337).