Zmiana numeru PESEL - wniosek DOC 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 27 grudnia 2023 • 3 min. czytania
- Kiedy można zmienić numer PESEL?
- Kto może wnioskować o zmianę numeru PESEL?
- Ile kosztuje zmiana numeru PESEL?
- Jakie dokumenty należy przygotować?
- Gdzie złożyć wniosek o zmianę numeru PESEL?
- Ile czeka się na nadanie nowego numeru PESEL?
- Zmiana nr PESEL a aktualizacja danych w instytucjach i wymiana dokumentów
- Podstawa prawna
W pewnych sytuacjach zmiana numeru PESEL jest konieczna. Kiedy należy się o nią starać? Gdzie złożyć wniosek? Ile kosztuje nadanie nowego numeru PESEL? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kiedy można zmienić numer PESEL?
Numer PESEL zawiera dwie istotne informacje: datę urodzenia oraz płeć obywatela. O zmianę numeru PESEL można wnioskować:
-
w przypadku podania błędnych informacji przy nadaniu numeru PESEL (jeśli urzędnik został wprowadzony w błąd co do tożsamości czy daty urodzenia);
-
jeśli urzędnik pomylił się podczas wprowadzania danych do systemu - podał błędną datę urodzenia lub płeć;
-
jeśli doszło do zmiany płci.
Kto może wnioskować o zmianę numeru PESEL?
Wszystkie formalności związane ze zmianą numeru PESEL załatwia urzędnik. Numer PESEL zmienia minister właściwy do spraw informatyzacji, natomiast wniosek o zmianę numeru PESEL składa:
-
kierownik urzędu stanu cywilnego - w przypadku zmiany daty urodzenia lub płci w akcie urodzenia na podstawie na przykład orzeczenia sądu, lub prostuje błąd pisarski;
-
urząd gminy - w przypadku, gdy pomylił się w trakcie wprowadzania danych do systemu lub został wprowadzony w błąd, co do tożsamości osoby, której nadany został numer PESEL;
-
Ministerstwo Cyfryzacji - jeśli wniosek był nadany przed 1 marca 2015 roku bezpośrednio do MC przez płatnika składek ubezpieczeniowych lub indywidualnie.
Ile kosztuje zmiana numeru PESEL?
Zmiana numeru PESEL w każdym przypadku jest bezpłatna.
Jakie dokumenty należy przygotować?
Do zmiany numeru PESEL konieczne są:
-
podanie o zmianę numeru PESEL - jeśli numer PESEL był nadany na wniosek złożony przed 1 marca 2015 r.;
-
dokumenty potwierdzające faktyczną datę urodzenia lub płeć.
Jeżeli numer PESEL był nadany na wniosek złożony po 1 marca 2015 roku, nic nie trzeba przygotowywać. Urząd stanu cywilnego lub urząd gminy dopełni wszystkich formalności.
Gdzie złożyć wniosek o zmianę numeru PESEL?
Wniosek o zmianę numeru PESEL należy wysłać pod wskazany adres:
Departament Rozwoju Systemów MC
ul. Królewska 27
00-060 Warszawa
Nie ma możliwości złożenia wniosku osobiście.
Ile czeka się na nadanie nowego numeru PESEL?
Czas oczekiwania na zmianę numeru PESEL wynosi maksymalnie 30 dni – liczone od dnia, w którym pismo zostanie dostarczone.
Zmiana nr PESEL a aktualizacja danych w instytucjach i wymiana dokumentów
O zmianie numeru PESEL należy powiadomić różnego rodzaju instytucje (np. Urząd Skarbowy, banki, szkoła) oraz pracodawcę. Dokumenty tożsamości również podlegają wymianie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Wymianie podlegają m.in. takie dokumenty jak:
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 497, 1394, 1941),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1984),
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 6 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 996).