UPO Urzędowe Poświadczenie Odbioru - informacje jak sprawdzić status i pobrać UPO online

Autor: redakcja jakiwniosek.pl 3 min. czytania

Urzędowe Poświadczenie Odbioru

UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru, stanowi potwierdzenie przyjęcia deklaracji przez organ podatkowy. Kiedy otrzymuje się UPO i gdzie można je znaleźć? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.

Czym jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru UPO?

Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) to dokument potwierdzający przesłanie deklaracji dokumentu elektronicznego do organu podatkowego. Jeżeli podatnik otrzyma UPO oznacza to, że deklaracja została poprawnie złożona. Data uzyskania UPO stanowi potwierdzenie daty złożenia deklaracji.

Kiedy podatnik otrzymuje UPO?

UPO pojawi się na profilu podatnika, jeżeli wysłana przez niego deklaracja otrzyma status “200”, oznaczający, że dokument został prawidłowo złożony.

Urzędowe Poświadczenie Odbioru nie będzie dostępne w przypadku statusów:

  • 300 - brak dokumentu,
  • 301, 302, 303 - dokument jest przetwarzany,
  • z grupy 400 - dokument nie został poprawnie złożony → deklaracja nie zostanie przekazana do wskazanego w dokumencie urzędu skarbowego.

UPO jest jedynym potwierdzeniem złożenia zeznania podatkowego i innych deklaracji podatkowych. W przypadku składania innych wniosków online, wnioskujący otrzyma UPP - Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia.

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Jak pobrać UPO?

Jak pobrać UPO?

Dokument można pobrać po sprawdzeniu statusu e-Deklaracji. W tym celu na stronie podatki.gov.pl należy wpisać unikalny numer referencyjny składający się z 32 znaków, który otrzymuje się po wysłaniu elektronicznej deklaracji. Jeżeli deklaracja posiada status 200, podatnik będzie mógł pobrać UPO.

Jeśli podatnik nie posiada dostępu do numeru referencyjnego, pozostaje skontaktować się z serwisem e-deklaracje lub nawiązać bezpośredni kontakt z urzędem skarbowym. Można to zrobić w następujący sposób:

  • wysłać wiadomość e-mail na adres [email protected] – w treści maila należy podać numer NIP / PESEL podatnika, rodzaj deklaracji oraz datę wysłania,
  • odwiedzić właściwy urząd skarbowy i przekazać ten sam zestaw informacji jak wyżej – na ich podstawie urzędnik odnajdzie numer UPO przypisany do deklaracji.

Ile czeka się na UPO?

Zazwyczaj podatnik otrzymuje UPO tuż po wysłaniu dokumentu. Niekiedy jednak czas oczekiwania na Urzędowe Poświadczenie Odbioru może się wydłużyć do kilkunastu godzin.

Terminem złożenia deklaracji jest uzyskanie UPO. Jeżeli podatnik prześle deklarację online kilka godzin przed ostatecznym terminem i otrzyma poświadczenie po jego przekroczeniu, powinien złożyć czynny żal, aby uniknąć kary.

Ile kosztuje urzędowe poświadczenie odbioru?

Uzyskanie UPO jest darmowe.

Jakie informacje znajdują się w dokumencie UPO?

Urzędowe Poświadczenie Odbioru zawiera podstawowe informacje na temat realizowanej przez podatnika czynności np. deklaracji podatkowej, jej identyfikator oraz datę przekazania.

Podstawa prawna


Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - UPO - Urzędowe Poświadczenie Odbioru w Twojej miejscowości?

Lista miejscowości

Jak załatwić sprawę UPO - Urzędowe Poświadczenie Odbioru online?

Portal podatkowy
Tu znajdują się informacje o podatkach oraz jak rozliczyć się online.

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu