Program „Mój Elektryk” – skorzystaj z dofinansowania na samochody elektryczne

4 sierpnia 2021 | 5 min. czytania

Dobra wiadomość dla osób chcących dbać o środowisko – rząd uruchomił program dofinansowań na samochody elektryczne. Na ten cel przewidziano budżet w wysokość 500 milionów złotych. Jak starać się o refundację? Konieczne jest złożenie wniosku i szeregu niezbędnych dokumentów. Jakich? Koniecznie zapoznaj się z artykułem.

Program „Mój Elektryk” – skorzystaj z dofinansowania na samochody elektryczne
Program „Mój Elektryk” – skorzystaj z dofinansowania na samochody elektryczne

Dofinansowanie – dla kogo?

Na środki finansowe z programu „Mój Elektryk” mogą liczyć zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy, samorządy i podmioty instytucjonalne. Dofinansowanie może zostać przyznane wyłącznie na zakup samochodu elektrycznego – nie dotyczy to pojazdów hybrydowych. Czym właściwie różnią się pojazdy elektryczne od spalinowych? Metodą zasilania – samochody elektryczne wykorzystują prąd jako swoje paliwo. Coraz częściej w mieście można natknąć się na stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych, co świadczy o popularyzacji tego rodzaju samochodów. Dodatkowym atutem jest fakt, że korzystanie z ładowarek nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Ten rodzaj pojazdów generuje dużo mniej hałasu i przede wszystkim zanieczyszczeń, które powodują smog w dużych miastach. W Unii Europejskiej codziennie walczy się o ochronę środowiska, dlatego popularyzacja pojazdów elektrycznych ma tak ogromne znaczenie.

Szczegóły dofinansowania – warunki, stawki

Tak jak wspomniano wcześniej, dofinansowanie w ramach programu „Mój Elektryk” można otrzymać wyłącznie na zakup samochodu elektrycznego. Dodatkowym warunkiem jest to, że maksymalna cena pojazdu nie może przekroczyć 225 tysięcy złotych. Warunek ten nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Ile można otrzymać w ramach dofinansowania? Wszystko zależy od rodzaju pojazdu, średniorocznego przebiegu a także tego, kto miałby być beneficjentem programu. Osoby fizyczne mogą otrzymać dotację o wartości 18 750 złotych. Jeżeli posiadają Kartę Dużej Rodziny, kwota dofinansowania zostanie zwiększona do 27 000 złotych. Na pojazdy kategorii M1 kierowca może otrzymać wsparcie finansowe do 27 000 złotych, zaś na pojazdy kategorii L – do 4 000 złotych. Na najwyższą dotację mogą liczyć posiadacze pojazdu kategorii N1 – mają szansę otrzymać do 70 000 złotych. Warto zaznaczyć, że dokładna wysokość dofinansowania zostanie wyliczona przez instytucję przyjmującą wnioski. Na ten moment można skorzystać ze specjalnego kalkulatora, który pomoże Ci ocenić, na jak duże dofinansowanie możesz liczyć!

Składanie wniosku, wymagane dokumenty

Nabór wniosków o dofinansowanie rozpoczął się 12 lipca – od tego dnia dokumenty mogą składać osoby fizyczne. Organ przyjmujący wnioski zapowiedział, że w kolejnych tygodniach dokumenty będą mogły składać także inne podmioty. Wnioski w tej sprawie można składać wyłącznie przez Internet, za pośrednictwem generatora wniosków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pamiętaj, że aby to zrobić, konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Warto wykorzystać swoją szansę - samo złożenie wniosku nic nie kosztuje! Na decyzję w sprawie przyznania dofinansowania czeka się około miesiąca od złożenia pełnego wniosku.

Do wniosku należy dołączyć szereg dokumentów, bez których nie ma co liczyć na przyznanie dofinansowania. Konieczne jest załączenie skanu faktury zakupu pojazdu, wydruk z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu, pełny skan dowodu rejestracyjnego oraz ubezpieczeń OC i AC, a także szereg różnych oświadczeń. Zatem jeżeli masz zamiar składać wniosek, najpierw zadbaj o to, aby posiadać wszystkie wymagane przez NFOŚiGW dokumenty.

Dodatkowe warunki

Wygląda na to, że przyznanie dofinansowania to nie koniec formalności. Kierowca, który otrzymał wsparcie finansowe w ramach programu „Mój Elektryk”, musi zgodzić się na kilka dodatkowych warunków. Przede wszystkim zobowiązuje się do zdobycia i naklejenia na pojazd zakupiony z dofinansowania specjalnej naklejki z logotypem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Naklejka musi widnieć na samochodzie co najmniej przez 24 miesiące od dnia rejestracji samochodu. A mówiąc o rejestracji – zakupiony w ramach dofinansowania samochód musi być zarejestrowany na terenie Polski przez 24 miesiące od dnia zakupu. Ponadto musi być zarejestrowany na osobę pozyskującą dotację. Poza tym kierowca musi obowiązkowo ubezpieczyć samochód z dotacji – oprócz klasycznego OC, pojazd musi być także objęty ubezpieczeniem AC z cesją. Godzi się także na kontrole ze strony NFOŚiGW w ciągu pierwszych 24 miesięcy. Beneficjent musi się także liczyć z tym, że jeżeli zdecyduje się na sprzedaż pojazdu przed upływem 2 lat, będzie musiał oddać dopłatę w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym umowa jeszcze będzie obowiązywała.

Masz zamiar zainwestować w samochód elektryczny? Koniecznie skorzystaj z dofinansowania! Przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, w której dokładnie opisujemy, jakie dokumenty należy przygotować, kto może złożyć wniosek a także dokładnie wyjaśniamy warunki, jakie musi spełniać potencjalny beneficjent. Kliknij w link poniżej i dowiedz się wszystkiego o dofinansowaniu w ramach programu „Mój Elektryk”.


Powiązane sprawy