Wniosek o zawarcie małżeństwa (ślub cywilny)
Aktualizacja: 25 października 2020
Ślub cywilny
Ślub cywilny to nic innego, jak ceremonia zawarcia małżeństwa w Urzędzie Stanu Cywilnego (USC). Jest oficjalną formą zawarcia małżeństwa w Polsce.
Kto może wziąć ślub cywilny? Przesłanki zawarcia małżeństwa
Małżeństwo może zostać zawarte przez dwie osoby, które spełniają poniższe warunki:
- obydwoje są pełnoletni lub, jeśli kobieta jest niepełnoletnia, ale ukończyła 16 lat i posiada zgodę sądu na ślub;
- nie są w żadnym innym związku małżeńskim,
- nie są ze sobą spokrewnieni w linii prostej ani nie są rodzeństwem (zatem wykluczone są pary typu: brat - siostra, ojciec - córka, matka - syn);
- nie są ze sobą spowinowaceni w linii prostej (wykluczone są pary typu: teściowa - zięć, synowa - teść);
- nie są w stosunku przysposobienia (adoptowany - rodzic adopcyjny);
- osoby posiadające choroby psychiczne lub niedorozwój umysłowy posiadają odpowiednią zgodę sądu.
Kiedy Urząd nie zgodzi się na zawarcie małżeństwa?
Ślubu cywilnego nie mogą zawrzeć osoby ubezwłasnowolnione.
Czy ślub trzeba wziąć w Urzędzie w swoim mieście?
Nie. Ślubu może udzielić dowolny Urząd Stanu Cywilnego, nie ma w tym zakresie rejonizacji.
Planując ślub w innym miejscu niż USC (na przykład w plenerze), należy zgłosić się do Urzędu najbliżej wybranego miejsca.
Ile kosztuje ślub cywilny?
Ślub cywilny w Urzędzie - cena
Samo udzielenie ślubu w Urzędzie Stanu Cywilnego jest bezpłatne. Wnosi się jedynie opłatę skarbową za sporządzenie aktu małżeństwa. Opłata jest stała dla każdego i wynosi 84 zł. Opłaty można dokonać na miejscu, przy pierwszej wizycie, w kasie USC lub przelewem na konto Urzędu (potrzebny będzie dowód wpłaty).
Ślub cywilny w plenerze - koszt
Za ślub poza USC, pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 1000 zł.
Jeśli narzeczeni są zmuszeni do wzięcia ślubu poza Urzędem, z różnych powodów:
- zagrożenia życia lub zdrowia (np. w szpitalu)
- ograniczenia wolności (np. w więzieniu)
- wtedy dodatkowa opłata nie jest pobierana.
Jak wziąć ślub cywilny - krok po kroku
1. Wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego
Pierwsza wizyta pozwala na ustalenie niezbędnych formalności do zawarcia małżeństwa.
Jakie dokumenty należy ze sobą zabrać?
Na wizycie będzie potrzebnych kilka dokumentów, choć większość z nich Urząd sam pobierze z bazy centralnej. Należy mieć przy sobie:
- dowody tożsamości (dowód osobisty, paszport - dokument ze zdjęciem), do okazania
- dowód opłaty skarbowej → zobacz rozdział: Ile kosztuje ślub cywilny?
- zezwolenie na zawarcie małżeństwa, jeśli jest potrzebne → patrz rozdział: Kto może wziąć ślub cywilny?
- jeśli z jakiegoś powodu będziecie korzystali z pełnomocnika - niezbędne będzie pełnomocnictwo oraz zezwolenie sądu na takie zawarcie małżeństwa
Akt stanu cywilnego Urząd pobierze z bazy lub sam uzyska z właściwego Urzędu. Nie ma zatem obowiązku dostarczenia aktu, chyba że:
- nie posiadasz polskich aktów stanu cywilnego, a jesteś obywatelem Polski, wtedy na spotkanie należy przynieść:
- zagraniczny odpowiednik aktu urodzenia,
- zagraniczny odpowiednik aktu małżeństwa wraz z potwierdzeniem jego ustania / unieważnienia / nieistnienia (jeśli zawarłeś wcześniej inny związek małżeński)
- jeden z narzeczonych jest cudzoziemcem, wtedy na spotkanie należy przygotować:
- dokument, który potwierdzi, że według prawa obowiązującego w kraju jego pochodzenia, może zawrzeć związek małżeński
- jeśli zdobycie takiego dokumentu będzie niemożliwe (np. kraj jest w konflikcie wojennym), orzeczenie sądu o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa
- jeśli nie da się ustalić stanu cywilnego, Urząd może poprosić o dodatkowe dokumenty:
- odpis aktu urodzenia
- odpis aktu małżeństwa z informacją / potwierdzeniem, że osoba nie jest już w tym związku
Oświadczenie o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa
Już na początku "nowej drogi" należy odwiedzić USC, aby złożyć oświadczenie, że nie istnieją żadne okoliczności, które mogłyby temu przeszkodzić.
Uwaga: małżeństwo można zawrzeć nie wcześniej niż 1 miesiąc po złożeniu oświadczeń.
Oświadczenie ważne jest przez 6 miesięcy, co oznacza, że do pół roku narzeczeni powinni zawrzeć małżeństwo lub po tym terminie złożyć nowe oświadczenia.
Ustalenie terminu
Na spotkaniu naczelnik Urzędu lub jego zastępca przedstawi wstępne założenia zawarcia małżeństwa oraz prawa i obowiązki z niego wynikające, a także przedstawi możliwe terminy do jego zawarcia. Następnie należy wybrać dogodną dla siebie datę i godzinę. Uwaga: Urzędy w większych miastach "otwierają" kalendarze na 90 dni, to znaczy, że jeśli narzeczeni wybrali konkretną datę, jej rezerwacja może nastąpić nie wcześniej niż 3 miesiące przed.
Ustalenie miejsca ceremonii
Ślub cywilny nie musi być zawierany w Urzędzie. Ślub może odbyć się "w plenerze", jednak miejsce musi spełniać pewne warunki:
- musi zachowywać uroczystą formę
- musi być bezpieczne dla wszystkich uczestników
Jeśli nie będzie spełniało powyższych wymagań, urzędnik może odmówić udzielenia ślubu w danej lokalizacji (sprawdza to wcześniej).
Aby wziąć ślub poza Urzędem, należy złożyć odpowiedni wniosek, którego wzór przedstawi urzędnik na spotkaniu.
Ustalenie nazwiska
Na pierwszej wizycie w Urzędzie narzeczeni wstępnie deklarują, jakie nazwisko będą nosić po ślubie i jakie nazwisko otrzymają ich dzieci. Decyzję można zmienić do dnia zawarcia małżeństwa. Polskie prawo udostępnia poniższe możliwości dla małżonków:
- zachowanie obecnych nazwisk,
- przejęcie nazwiska współmałżonka (męża lub żony),
- dodanie nazwiska małżonka do swojego obecnego nazwiska (tylko dwa człony)
Oraz dla dzieci, jeśli rodzice będą nosili różne nazwiska:
- nazwisko jednego z rodziców,
- nazwisko łączone z nazwisk obu rodziców
2. Jak wygląda ślub cywilny? Ceremonia zawarcia małżeństwa
Sprawy formalne - 15 minut przed ceremonią
Do USC narzeczeni powinni zgłosić się w dniu ślubu, z około 15-minutowym wyprzedzeniem od umówionej godziny ceremonii. Kierownik Urzędu potwierdzi dane narzeczonych i świadków, dlatego ważne będą:
- dokumenty tożsamości pary młodej
- dokumenty tożsamości świadków
- tłumacz lub biegły (w przypadku, jeśli jedna z w/w osób nie jest w stanie porozumieć się z kierownikiem Urzędu)
Ceremonia zawarcia związku małżeńskiego w USC
Po potwierdzeniu danych nastąpi uroczysta ceremonia zawarcia małżeństwa, w czasie której:
- Kierownik udzieli informacji na temat praw i obowiązków małżonków,
- para młoda złoży sobie przysięgę przed jego osobą,
- para młoda podpisze akt małżeństwa wraz ze świadkami
- para młoda złoży oświadczenie o przyszłym nazwisku swoim i wspólnych dzieci
- para młoda nałoży symbol małżeństwa - czyli obrączki
Po sporządzeniu aktu małżeństwa, małżonkowie otrzymają jego jeden bezpłatny skrócony odpis .
Ile trwa ślub cywilny?
Ceremonia może trwać od 5 minut do godziny - w zależności od sposobu prowadzenia danego urzędnika. Zazwyczaj trwa około 20 minut.
Gdzie można złożyć wniosek zawarcie małżeństwa (ślub cywilny) w Twojej miejscowości?
Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Zawarcie małżeństwa (ślub cywilny)
Informacje dotyczące wniosku o zawarcie małżeństwa (ślub cywilny)
Do zawarcia małżeństwa nie są potrzebne dodatkowe wnioski. Należy przygotować jedynie poniższe dokumenty:
- dokumenty tożsamości,
- dowód opłaty skarbowej
- zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa - jeśli to konieczne,
- jeśli nie posiadasz polskich aktów stanu cywilnego, należy przy sobie mieć zagraniczny odpowiednik aktu urodzenia.
W przypadku gdy jedno z narzeczonych jest cudzoziemcem należy posiadać dokument potwierdzający, że może zawrzeć związek małżeński według prawa, które obowiązuje w kraju, z którego pochodzi. Wszystkie dokumenty sporządzone w obcym języku należy przetłumaczyć urzędowo.
Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.