Oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego - wzór [PDF, DOC] 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 2 listopada 2023 • 3 min. czytania
- Co zrobić po zgubieniu dowodu rejestracyjnego?
- Co powinno zawierać oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego?
- Co dostarczyć do urzędu oprócz oświadczenia o utracie dowodu rejestracyjnego?
- Ile kosztuje wydanie nowego dowodu rejestracyjnego?
- Ile czeka się na wyrobienie nowego dokumentu?
- Podstawa prawna
Warunkiem dopuszczenia pojazdów do ruchu jest posiadanie określonych w przepisach dokumentów. Jednym z nich jest dowód rejestracyjny. W przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego należy sporządzić oświadczenie o jego utracie. Jakie elementy powinien zawierać taki dokument, kiedy należy go spisać i gdzie trzeba je dostarczyć? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Co zrobić po zgubieniu dowodu rejestracyjnego?
Mimo braku konieczności wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego, aby móc legalnie poruszać się pojazdem po drogach, zagubienie dowodu rejestracyjnego pojazdu musi zostać zgłoszone w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania. Oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego i wniosek o wydanie wtórnika powinny zostać złożone niezwłocznie, nie później niż 30 dni od daty zauważenia utraty dokumentu. Dodatkowo jeśli przyczyną utraty dowodu rejestracyjnego mogła być kradzież, należy o tym fakcie powiadomić policję.
Warto złożyć wniosek do urzędu o czasowe zezwolenie na użytkowanie pojazdu bez aktualnego dowodu rejestracyjnego, ponieważ zgłoszenie faktu utraty dowodu rejestracyjnego zostanie ujęte w systemie informatycznym.
Co powinno zawierać oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego?
Aby oświadczenie było respektowane, powinno zawierać następujące elementy:
- miejscowość i data sporządzenia dokumentu,
- dane instytucji, do której kierowane jest oświadczenie,
- dane właściciela pojazdu:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- adres zamieszkania,
- seria i numer dowodu osobistego.
- tytuł dokumentu: „Oświadczenie o zagubieniu dowodu rejestracyjnego”,
- opisane okoliczności zagubienia dokumentu,
- dane pojazdu:
- marka,
- model,
- rok produkcji,
- numer rejestracyjny,
- numer VIN.
- podpis właściciela.
Jeśli pojazd posiada kilku współwłaścicieli, to dane każdego z nich muszą się znaleźć na sporządzonym oświadczeniu.
Co dostarczyć do urzędu oprócz oświadczenia o utracie dowodu rejestracyjnego?
Ubiegając się o wtórnik dowodu rejestracyjnego, niezbędne jest przedstawienie we właściwym wydziale komunikacji kompletu dokumentów. Należą do nich:
- wyciąg z rejestru badań technicznych, przeprowadzanych przez stacje kontroli pojazdów,
- dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty lub paszport),
- dokument potwierdzający posiadanie aktualnej polisy OC,
Jeśli zagubiony dowód rejestracyjny posiadał kilku współwłaścicieli, to każdy z nich powinien zjawić się w urzędzie. Dopuszczalna jest sytuacja, gdy nie wszyscy współwłaściciele będą obecni podczas zgłaszania zagubienia dowodu rejestracyjnego. W takim przypadku konieczne jest udzielenie pełnomocnictwa osobie, która zgłosi się do urzędu w imieniu współwłaściciela.
Ile kosztuje wydanie nowego dowodu rejestracyjnego?
Wydanie nowego dowodu rejestracyjnego to koszt 54 zł.
Ile czeka się na wyrobienie nowego dokumentu?
Nowy dowód rejestracyjny zostanie wydany w trakcie 30 dni od złożenia oświadczenia o zagubieniu dowodu rejestracyjnego.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1847).