Zastrzeżenie prawa jazdy - informacje gdzie zgłosić i jak wyrobić wtórnik prawa jazdy

Autor: Patrycja Podsiedlik Weryfikacja: 14 lipca 2024 4 min. czytania

Zastrzeżenie prawa jazdy

Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży prawa jazdy? Czy bez dokumentu w fizycznej wersji można prowadzić pojazd? Gdzie zgłosić utratę prawa jazdy? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.

Kto może zgłosić utratę prawa jazdy?

Stratę dokumentu może zgłosić każda osoba w sytuacji, gdy prawo jazdy zostało:

  • zgubione,
  • skradzionej,
  • zniszczone – dokument jest nieczytelny.

Sprawę dotyczącą utraty prawa jazdy może załatwić również pełnomocnik.

Czy można prowadzić samochód bez prawa jazdy przy sobie?

Od 5 grudnia 2020 roku, kierowca nie ma obowiązku posiadania przy sobie dokumentu prawa jazdy podczas prowadzenia pojazdu. W przypadku kontroli drogowej funkcjonariusz zweryfikuje dane kierowcy, korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Kierowca nie zapłaci mandatu za brak fizycznego prawa jazdy. Należy jednak pamiętać, że nie można prowadzić pojazdów bez ważnego dokumentu

Gdzie zgłosić zniszczone lub zgubione prawo jazdy?

Gdzie zgłosić zgubienie, zniszczenie lub kradzież prawa jazdy?

Utratę dokumentu należy zgłosić w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania oraz w dowolnym banku, aby trafił on do rejestru dokumentów zastrzeżonych. Jeżeli doszło do kradzieży dokumentów, fakt ten należy zgłosić na policję.

Zgłoszenie kradzieży na komisariacie skutkuje automatycznym zastrzeżeniem dokumentu.

Utrata prawa jazdy za granicą - jak zastrzec prawo jazdy?

Jeżeli dokument zgubiono lub skradziono za granicą, kierowca powinien skontaktować się z wybranym bankiem i zastrzec dokument, a także zgłosić kradzież na policję. Aby legalnie poruszać się samochodem za granicą, warto postarać się o zaświadczenie o zgubionym lub skradzionym prawie jazdy (jeżeli stanowiło ono jedyną podstawę do legalnego prowadzenia pojazdu w kraju przebywania). Z wyrobieniem nowego dokumentu kierowca będzie musiał zaczekać do czasu powrotu do kraju. 

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Zgłoszenie utraty prawa jazdy w wydziale komunikacji

Kiedy należy starać się o nowy dokument?

Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy należy złożyć do 30 dni od utraty lub zniszczenia dokumentu.

Wtórnik prawa jazdy

Wymagane dokumenty

Aby zgłosić utratę i przy okazji wyrobić nowe prawo jazdy, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania z następującymi dokumentami:

Dokumenty można wysłać również pocztą.

Ile czeka się na wydanie wtórnika prawa jazdy? 

Po dokonaniu zgłoszenia i złożeniu wniosku, kierowcy pozostaje czekać na wtórnik prawa jazdy. Może to potrwać do 9 dni roboczych od wpłynięcia wniosku lub w wyjątkowych przypadkach nawet 2 miesiące

Czy można wnioskować o wtórnik prawa jazdy online?

Wniosek i wymagane dokumenty można złożyć także przez ePUAP.

Podstawa prawna


Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - zastrzeżenie prawa jazdy w Twojej miejscowości?

Lista miejscowości

Jak załatwić sprawę zastrzeżenie prawa jazdy online?

ePUAP
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Dokument do pobrania - wzór PDF 2024

W ciągu 7 dni pobrano już 19,1 tys. dokumentów!
Wniosek o wydanie prawa jazdy krajowego [PDF]

Osoba ubiegająca się o prawo jazdy po raz pierwszy zobowiązana jest do wypełnienia dokumentu zgodnie z instrukcją poniżej:

  • Nagłówek - wpisujemy dane Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego, w którym składamy dokumenty (właściwe dla naszego miejsca zamieszkania)
  • Część A. Dane osoby składającej wniosek
  • Część B. - NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część C. Prawo Jazdy
    • 1. zaznaczamy odpowiednie pole, w tym przypadku punkt a) oraz kategorię B (z prawej strony)
    • 2. zaznaczamy odpowiednie podpunkty dotyczące załączników, czyli a), b), c) oraz d)
  • Część D. NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część E. NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część F. Sposób przekazania dokumentu - jeśli chcesz otrzymać dokument drogą pocztową, wypełnij odpowiednie pola.
  • Część G. 
    • W oświadczeniach należy zaznaczyć punkty: 1), 2), 3), 4), 5), 6)
    • Fotografia - do wniosku należy dołączyć fotografię wykonaną zgodnie z zaleceniami. Zdjęcie powinno mieć wymiar: 3,5 x 4,5 cm. Urzędnik sam przyklei fotografię do wniosku.
    • Oświadczenie o miejscu zamieszkania - wypełniamy zgodnie ze stanem faktycznym
  • Część H. NIE WYPEŁNIAĆ
Pobierz dokument

Doskonale rozumie, jak wyglądają obie strony medalu w załatwianiu spraw urzędowych. Codziennie stawia czoła skomplikowanym wyzwaniom administracyjnym, opierając swoją wiedzę na doświadczeniu zdobytym w urzędzie specjalizującym się w funduszach unijnych. Z własnego doświadczenia wie również, jak trudne i czasochłonne potrafią być przyziemne sprawy urzędowe, takie jak uzyskanie dowodu osobistego, paszportu czy karty EKUZ, gdyż sama wielokrotnie spędzała godziny w kolejkach. Dzięki temu, w procesach komunikacyjnych, doskonale rozumie potrzeby i problemy obu stron – zarówno petentów, jak i urzędników.

Czytaj więcej o autorze


O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o redakcji