Zgłoszenie zbycia, sprzedaży pojazdu Moszczenica online. Druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu [PDF, DOC] 2022

Weryfikacja: 22 września 2022

Zgłoszenie sprzedaży samochodu, pojazdu Moszczenica

Jeżeli sprzedano, oddano na auto złom w miejscowości Moszczenica, bądź przekazano pojazd w darowiźnie, należy powiadomić o tym fakcie urząd. Jak wygląda proces zgłoszenia zbycia pojazdu i kto powinien to zrobić? Zapoznaj się z poniższym poradnikiem.

Kto może zgłosić sprzedaż samochodu lub innego pojazdu?

Zbycie zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu. Jeśli nie może zrobić tego osobiście, może to załatwić za niego inna osoba, posiadająca pisemne pełnomocnictwo. To samo tyczy się zgłoszenia nabycia pojazdu w miejscowości Moszczenica.

Ile jest czasu na zawiadomienie o zbyciu pojazdu w miejscowości Moszczenica?

Na zgłoszenie zbycia pojazdu dotychczasowy właściciel ma do 30 dni kalendarzowych od podpisania umowy kupna-sprzedaży lub umowy darowizny.

Czy przepisy przewidują karę za niezgłoszenie sprzedaży samochodu?

Tak. Od 1 stycznia 2020 w Prawie o ruchu drogowym znajduje się zapis, iż właściciel pojazdu, który nie dopełni obowiązku zgłoszenia jego zbycia w ciągu 30 dni od zdarzenia, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 złotych. 

Ile kosztuje zgłoszenie zbycia pojazdu?

Usługa jest bezpłatna.


Gdzie zgłosić zbycie pojazdu w miejscowości Moszczenica?

Jak zgłosić zbycie pojazdu w miejscowości Moszczenica?

Zbycie pojazdu można zgłosić:

Zgłoszenie zbycia pojazdu w urzędzie odpowiednim dla miejscowości Moszczenica.

Co należy przygotować?

  1. Zawiadomienie o zbyciu pojazdu wypełnione drukowanymi literami,

  2. dowód osobisty lub paszport -> jak wyrobić dowód osobisty w miejscowości Moszczenica lub paszport w miejscowości Moszczenica,

  3. kartę pobytu - jeśli zgłaszający jest cudzoziemcem -> jak zdobyć kartę pobytu w miejscowości Moszczenica,

  4. kopię dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu Moszczenica - druk do pobrania

Zgłoszenie zbycia pojazdu online

Aby złożyć zawiadomienie (wniosek) przez Internet, potrzebny jest Profil Zaufany lub certyfikat kwalifikowany. Oba te narzędzia pozwalają potwierdzić tożsamość zgłaszającego. Jeśli nie masz jeszcze swojego profilu zaufanego, zobacz instrukcję jak założyć profil zaufany krok po kroku.

Do zgłoszenia zbycia pojazdu online należy przygotować:

  • dane zbywającego pojazd,  
  • skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży albo umowę darowizny,
  • dane pojazdu, którego zbycie zgłaszamy (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Informacje te można znaleźć np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT.

Co należy zrobić?

  • Należy wejść na stronę www.gov.pl i profilem zaufanym zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
  • Następnie wybrać sekcję "Usługi dla obywatela" (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię "Kierowcy i pojazdy" (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług należy wybrać "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu", a następnie kliknąć: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE.

Zgłoszenie zbycia samochodu lub innego pojazdu przez Internet (online)

  • Zgłaszający zostanie przeniesiony na stronę login.gov.pl. Należy wybrać sposób logowania.
  • Kolejno zgłaszający wybiera, że chce dokonać zgłoszenia zbycia pojazdu. 
  • W przypadku chęci zgłoszenia zbycia pojazdu po zalogowaniu zgłaszający zostanie przeniesiony do usługi mój Pojazd, w której znajdują się wszystkie posiadane pojazdy. Przy właściwym pojeździe należy kliknąć: "Zgłoś zbycie pojazdu".
  • Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, należy zaznaczyć oświadczenie, że zgłaszający działa za ich zgodą.
  • Następnie należy podać datę zbycia pojazdu.
  • Kolejno następuje sprawdzenie lub uzupełnienie danych zgłaszającego.
  • Potem należy podać dane nabywcy.
  • Następnie trzeba dołączyć skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu oraz wybrać urząd, do którego zostanie wysłane zgłoszenie.
  • Ostatni krok to sprawdzenie formularza zgłoszenia, podpisanie elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym oraz jego wysłanie. 
  • Na koniec wyświetli się komunikat o pomyślnym wysłaniu zawiadomienia. Na skrzynkę Gov (ePUAP) zgłaszający otrzyma urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). To jedyny dokument urzędowy, który potwierdza złożenie zgłoszenia.

Ile trwa zgłoszenie zbycia pojazdu?

Ile czeka się na zarejestrowanie zgłoszenia zbycia pojazdu?

Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. 

Zgłoszenie sprzedaży pojazdu do ubezpieczyciela

W ciągu 14 dni od sprzedaży samochodu należy poinformować o tym fakcie również ubezpieczyciela pojazdu w miejscowości Moszczenica, u którego została zakupiona polisa OC. 

Odpowiedzialność za opłacanie składek nadal będzie spoczywać na zbywcy w przypadku, gdy nie zostanie zgłoszony fakt sprzedaży, a kupujący nie wypowie polisy. Należy pamiętać o tym, że teoretycznie nieobowiązująca (w praktyce – obowiązująca) polisa za sprzedane auto po terminie wygaśnięcia ulegnie automatycznemu przedłużeniu, natomiast za nieuregulowanie płatności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałoży na zbywcę karę do 4500 zł.

Ponadto, jeżeli nowy właściciel spowoduje nabytym pojazdem wypadek, a sprzedający (zbywca) nie poinformuje o sprzedaży samochodu ubezpieczyciela, to zniżki straci zbywca, a nie nowy właściciel (nabywca).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.)


Gdzie załatwić sprawę zawiadomienie o zbyciu pojazdu w miejscowości Moszczenica?

Nie znaleźliśmy w naszej bazie Wydziału Komunikacji w miejscowości Moszczenica. Sprawy komunikacyjne załatwisz w urzędzie znajdującym się w siedzibie powiatu, do którego należy Twoja miejscowość.

Jak załatwić sprawę zawiadomienie o zbyciu pojazdu online?

gov.pl
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej.