Zmiana danych osobowych w ZUS - zmiana nazwiska, adresu zamieszkania lub numeru konta bankowego - wniosek PDF 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 31 marca 2024 • 3 min. czytania
Płatnik ZUS musi pamiętać o tym, że w razie zmiany jego danych (imię, nazwisko, adres, numer konta), powinien zgłosić ten fakt do ZUS. Za pomocą tego samego formularza może również wnioskować o zmianę sposobu wypłacania świadczenia. Jak zgłosić zmianę danych do ZUS? Kiedy należy zaktualizować dane? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Jakie dane po ich zmianie należy zgłosić do ZUS?
Płatnik musi zgłosić się do ZUS, jeżeli zmianie uległy:
- imię i nazwisko → dowiedz się, jak dokonać zmiany imienia lub zmiany nazwiska,
- adres zamieszkania,
- numer rachunku bankowego.
Kiedy należy zgłosić zmianę danych do ZUS?
Płatnik ma 7 dni od wejścia zmiany w życie na zgłoszenie jej do ZUS.
Osoba posiadająca płatnika składek zgłasza zmianę swoich danych nie bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), ale do swojego płatnika, na przykład pracodawcy.
Jak zgłosić zmianę danych do ZUS?
Aby ZUS mógł zaktualizować dane płatnika, ten musi złożyć wniosek w tej sprawie (osobno dla płatników mieszkających w kraju i za granicą), a także dostarczyć dowód, który potwierdzi dokonanie zmiany np. dokument z urzędu stanu cywilnego dot. zmiany nazwiska.
Jak dostarczyć wniosek o zmianę danych do ZUS?
Dokument można doręczyć do ZUS na 3 sposoby:
- osobiście lub przez pełnomocnika, do najbliższego oddziału ZUS → wyszukiwarka,
- listownie na adres oddziału,
- przez Internet, za pośrednictwem PUE ZUS.
Ile kosztuje zmiana danych w ZUS?
Zgłoszenie zmiany danych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest bezpłatne.
Ile czeka się na zmianę danych w ZUS?
ZUS dokona zmian niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku - jeżeli zajdzie potrzeba przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, organ dokona zmiany niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do załatwienia sprawy.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 307),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 180),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 237 poz. 1412).