Wniosek o zmniejszenie etatu na wniosek pracownika (np. po macierzyńskim) [PDF, DOC] wzór 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • 5 min. czytania
- Kto może ubiegać się o obniżenie wymiaru czasu pracy?
- Jak długo można korzystać ze zmniejszonego wymiaru etatu?
- Zmiana wymiaru czasu pracy po urlopie macierzyńskim
- Zmniejszenie czasu pracy a umowa o pracę
- Zmniejszenie czasu pracy a wynagrodzenie
- Podanie o zmniejszenie etatu a urlop wypoczynkowy
- Zmniejszenie czasu pracy a zasiłek chorobowy
- Wniosek o zmniejszenie etatu na prośbę pracownika
- Obniżenie wymiaru etatu pracy przez pracodawcę
- Ochrona pracownika po pomniejszeniu etatu
- Podstawa prawna
Jeżeli pracownik jest rodzicem, może ubiegać się o zmniejszenie wymiaru czasu pracy ze względu na konieczność opieki nad małoletnim. Kto dokładnie może o to wnioskować? Jakie konsekwencje niesie za sobą zmniejszenie wymiaru czasu pracy? Gdzie i kiedy złożyć wniosek? Czy pracodawca może odmówić zmniejszenia wymiaru czasu pracy? Odpowiedzi znajdują się w poradniku.
Kto może ubiegać się o obniżenie wymiaru czasu pracy?
Obniżenie wymiaru czasu pracy przysługuje zarówno ojcu, jak i matce, pod warunkiem, że spełniają warunki uprawniające do skorzystania z urlopu wychowawczego. W ramach tego urlopu rodzice mają możliwość zredukowania czasu pracy i elastycznego dostosowania harmonogramu pracy do potrzeb opieki nad dzieckiem.
Wniosek o zmniejszenie wymiaru czasu pracy mogą złożyć osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, które:
- posiadają co najmniej 6 miesięcy stażu pracy,
- sprawują opiekę nad dzieckiem do lat 6.
Z obniżenia wymiaru czasu pracy może skorzystać tylko jeden z rodziców!
Jak długo można korzystać ze zmniejszonego wymiaru etatu?
Pracownik może pracować w skróconym trybie przez maksymalnie 35 lub 36 miesięcy, jeżeli rodzic samotnie wychowuje dziecko i nie dłużej niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6. rok życia.
Zmiana wymiaru czasu pracy po urlopie macierzyńskim
Świeżo upieczona mama, która niebawem powróci do pracy po urlopie macierzyńskim, na 21 dni przed planowanym powrotem może złożyć wniosek o zmniejszenie wymiar pracy do maksymalnie ½ etatu. Pracownica musi złożyć w tej sprawie wniosek, a pracodawca nie może go odrzucić.
Kobiety powracające z urlopów macierzyńskich i/lub rodzicielskich najczęściej łączą obniżenie wymiaru czasu pracy z przerwą na karmienie.
Zmniejszenie czasu pracy a umowa o pracę
Zmniejszenie etatu nie wymaga zmiany treści umowy - można tego dokonać podpisując aneks.
Zmniejszenie czasu pracy a wynagrodzenie
Zmniejszenie wymiaru etatu wiąże się ze zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia. Pracodawca oblicza je poprzez podzielenie stałego wynagrodzenia przez liczbę godzin przepracowaną w miesiącu.
Podanie o zmniejszenie etatu a urlop wypoczynkowy
Wraz ze zmniejszeniem etatu, skróceniu ulegnie przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy. Nowy wymiar urlopu oblicza się proporcjonalnie do nowego czasu pracy.
Zmniejszenie czasu pracy a zasiłek chorobowy
Po zmianie etatu podstawa wymiaru zasiłku chorobowego ulegnie zmianie - będzie to miesięczne wynagrodzenie uzyskiwane po skróceniu etatu.
Wniosek o zmniejszenie etatu na prośbę pracownika
Aby zmniejszenie wymiaru czasu pracy było możliwe, pracownik musi złożyć do pracodawcy wniosek w formie pisemnej.
Jak napisać wniosek o zmniejszenie wymiaru czasu pracy?
Wniosek kierowany do pracodawcy powinien mieć następujące elementy:
- data i miejsce sporządzenia,
- dane pracownika,
- dane pracodawcy,
- dane dziecka, nad którym pracownik sprawuje opiekę,
- prośba o skrócenie czasu pracy,
- nowy wymiar czasu pracy,
- okres, w którym czas pracy pracownika ma być skrócony,
- uzasadnienie,
- podpis pracownika.
Do wniosku warto dołączyć skrócony odpis aktu urodzenia dziecka.
Podanie o zmniejszenie wymiaru czasu pracy na wniosek pracownika - wzór [PDF, DOC] 2024
Wniosek można napisać samodzielnie lub skorzystać z poniższego wzoru w dwóch formatach: PDF lub DOC.
Gdzie złożyć podanie o zmniejszenie czasu pracy?
Wniosek w tej sprawie należy kierować do pracodawcy.
Czy pracodawca może odmówić prośby o zmniejszenie etatu?
Pracodawca ma prawo do odrzucenia wniosku, z wyjątkiem sytuacji, gdy składa go świeżo upieczona mama po urlopie macierzyńskim.
Obniżenie wymiaru etatu pracy przez pracodawcę
Pracodawca ze względu na trudną sytuację ekonomiczną może zdecydować o zmniejszeniu etatu zatrudnionego pracownika. Nie może być to jednak działanie jednostronne - zmiany może dokonać wyłącznie w drodze porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego.
Czy pracownik może odmówić zmniejszenia etatu?
Pracownik ma prawo nie zgodzić się na zmianę warunków zatrudnienia. Jeżeli odmówi pracodawcy, musi złożyć w tej sprawie oświadczenia. Od dnia złożenia oświadczenia, rozpocznie się bieg okresu wypowiedzenia, którego długość jest zależna od długości zatrudnienia.
Ochrona pracownika po pomniejszeniu etatu
Od dnia rozpatrzenia wniosku do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy, pracownik jest chroniony przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę.
W tym okresie pracodawca może rozwiązać umowę z wyjątkowych powodów:
- ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy;
- zaistnienia okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika;
- zwolnień grupowych lub indywidualnych z przyczyn niedotyczących pracowników.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1510)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1632)
- Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j. Dz.U. 2018 poz. 1969)
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 roku w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków (t.j. Dz.U. 2015 poz. 2243)