Wniosek o rodzicielskie świadczenie uzupełniające MAMA 4+
Aktualizacja: 24 lutego 2021
Informacje w artykule
- Kto może otrzymać świadczenie?
- Kiedy świadczenie nie może zostać przyznane?
- Jaka jest wysokość rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego?
- Gdzie złożyć wniosek?
- Wniosek o rodzicielskie świadczenie uzupełniające MAMA 4+
- Czy można się odwołać od decyzji prezesa ZUS?
- O czym należy informować ZUS po przyznaniu świadczenia?
Od 1 marca 2019 roku można ubiegać się o rodzicielskie świadczenie uzupełniające. Ma ono zapewnić niezbędne środki utrzymania osobom, które zrezygnowały z zatrudnienia, aby wychowywać potomstwo (lub w ogóle go nie podjęły), przez co teraz żyją na granicy ubóstwa, nie posiadając uprawnień do żadnych świadczeń. Jak uzyskać takie wsparcie? Kto może je otrzymać i jaka jest jego wysokość? Dowiedz się więcej o świadczeniu uzupełniającym MAMA 4+.
Kto może otrzymać świadczenie?
Świadczenie uzupełniające MAMA 4+ przeznaczone jest dla::
-
osób nieposiadających dochodu zapewniającego niezbędne środki do życia;
-
matek, które ukończyły 60 lat, urodziły i wychowały bądź tylko wychowały co najmniej 4 dzieci;
-
ojców, którzy ukończyli 65 lat, wychowali co najmniej 4 dzieci, ponieważ matka dzieci zmarła, porzuciła je lub przez długi czas ich nie wychowywała.
Uwaga! Warunek urodzenia i wychowania lub tylko wychowania dzieci dotyczy dzieci własnych, dzieci współmałżonka, dzieci przysposobionych lub dzieci przyjętych na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej).
Ponadto wnioskujący musi mieszkać w Polsce i mieć tutaj ośrodek interesów życiowych przez co najmniej 10 lat (liczone po ukończeniu 16. roku życia) oraz posiadać:
-
polskie obywatelstwo lub
-
obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej albo państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i mieć prawo pobytu lub prawo stałego pobytu w Polsce lub
-
zalegalizowany pobyt w Polsce – jeżeli wnioskujący jest cudzoziemcem.
Kiedy świadczenie nie może zostać przyznane?
Istnieją sytuacje, w których przyznanie rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego jest niemożliwe. Dzieje się tak, gdy:
-
wnioskujący jest uprawniony do emerytury albo renty w wysokości co najmniej najniższej emerytury,
-
wnioskujący jest tymczasowo aresztowany albo odbywa karę pozbawienia wolności (z wyłączeniem odbywania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego),
-
sąd pozbawił wnioskującego władzy rodzicielskiej lub ją ograniczył umieszczając dziecko lub dzieci w pieczy zastępczej,
-
wnioskujący długotrwale zaprzestał wychowywania dzieci.
Jaka jest wysokość rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego?
Jeżeli wnioskujący nie pobiera ani emerytury ani renty, świadczenie, które mu przysługuje będzie miało wysokość najniższej emerytury – od 1 marca 2020 roku wynosi ono 1200 złotych. W sytuacji, gdy starający się o świadczenie pobiera emeryturę bądź rentę jednak w wysokości niższej niż najniższa emerytura, dodatkowe świadczenie będzie uzupełnieniem przyznawanej już emerytury. Oba świadczenia są co roku waloryzowane.
Dla przykładu – jeżeli wnioskujący otrzymuje 700 zł emerytury miesięcznie, kwota rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego będzie wynosiła 500 złotych, ponieważ kwota ta stanowi wyrównanie do najniższej emerytury: 1200 - 700 = 500.
Kiedy wypłacane jest rodzicielskie świadczenie uzupełniające?
Świadczenie będzie wypłacane od pierwszego dnia miesiąca, w którym prezes ZUS wydał decyzję w sprawie jego przyznania. Należy jednak pamiętać, że wypłata nie może nastąpić przed osiągnięciem przez wnioskującego minimalnego wieku emerytalnego, który u kobiet wynosi 60 lat, zaś u mężczyzn 65 lat.
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Znaleźć można go na stronie internetowej ZUS-u, w stacjonarnej placówce lub na dole strony. Na dole strony znajduje się również wyszukiwarka, za pomocą której można sprawdzić, gdzie najbliżej można złożyć wniosek.
Wniosek o rodzicielskie świadczenie uzupełniające MAMA 4+
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o rodzicielskie świadczenie uzupełniające?
Do wniosku o rodzicielskie świadczenie uzupełniające konieczne jest dołączenie:
-
aktów urodzenia dzieci lub orzeczenia sądu o powierzeniu sprawowania pieczy zastępczej nad dziećmi,
-
informacji o numerach PESEL dzieci,
-
oświadczenia o sytuacji osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej,
-
innych dokumentów, które mogą mieć wpływ na przyznanie świadczenia.
Co powinno się znaleźć w oświadczeniu o sytuacji osobistej?
Oświadczenie o sytuacji osobistej to jeden z najważniejszych załączników we wniosku. To właśnie ono ma służyć potwierdzeniu tych informacji, które dają podstawy do przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. Do najważniejszych informacji należy:
-
fakt urodzenia co najmniej 4 dzieci,
-
fakt wychowania co najmniej 4 dzieci,
-
przerwy w wychowywaniu dzieci – jeżeli występowały, należy wskazać ich długość,
-
fakt posiadania ograniczonych praw rodzicielskich lub ich pozbawienia,
-
fakt mieszkania w Polsce obecnie i co najmniej przez 10 lat od ukończenia przez wnioskującego 16. roku życia, a także posiadanie tutaj ośrodka interesów życiowych,
-
ustalone prawo do emerytury lub renty,
-
pobieranie emerytury lub renty,
-
uzyskiwanie dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej,
-
posiadanie gospodarstwa rolnego – należy wspomnieć o jego powierzchni,
-
uzyskiwanie dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej,
-
uzyskiwanie innych dochodów,
-
fakt przebywania w areszcie śledczym lub zakładzie karnym,
-
data zgonu matki dzieci lub data porzucenia przez nią rodziny/zaprzestania opiekowania się potomstwem - jeżeli jest się ojcem dziecka.
Wszystkie powyższe informacje muszą zostać potwierdzone odpowiednimi dokumentami.
Jak potwierdzić informacje zawarte we wniosku i w oświadczeniu?
Informacje, które wnioskujący poda we wniosku o rodzicielskie świadczenie uzupełniające oraz w oświadczeniu o swojej sytuacji osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej, należy udokumentować. Można to zrobić m.in.:
-
zaświadczeniami z właściwego urzędu skarbowego, które potwierdzają źródła osiąganych dochodów lub przychodów oraz ich wysokość,
-
zaświadczeniami, które potwierdzają aktualne zatrudnienie lub prowadzenie innej działalności zarobkowej oraz wysokość osiąganych dochodów lub przychodów,
-
zaświadczeniami, które potwierdzają wysokość innych pobieranych świadczeń,
-
zaświadczeniami z urzędu gminy, które potwierdzają rodzaj oraz wielkość posiadanego gospodarstwa rolnego,
-
oświadczeniami o wysokości dochodu z gospodarstwa rolnego,
-
innymi dokumentami, które potwierdzają sytuację osobistą, rodzinną, majątkową i materialną wnioskującego.
Co powinien zawierać poprawnie wypełniony wniosek?
Prawidłowo wypełniony wniosek musi zawierać:
-
dane osobowe wnioskodawcy: imię, nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL (jeśli go nie masz, podaj serię i numer dowodu osobistego albo paszportu),
-
adres zamieszkania (jeśli wnioskujący nie ma stałego miejsca zamieszkania, należy podać adres miejsca pobytu lub ostatniego miejsca zamieszkania),
-
adres do korespondencji (jeśli jest inny niż adres zamieszkania),
-
informację o tym, w jaki sposób wnioskujący chce otrzymywać świadczenie (należy podać niezbędne dane, aby ZUS mógł zrealizować wypłatę, np. nazwę banku i numer konta bankowego),
-
Podpis wnioskującego.
Czy można się odwołać od decyzji prezesa ZUS?
Oczywiście. Od decyzji wydanej przez prezesa ZUS można odwołać się na 2 sposoby:
-
w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji zgłosić wniosek do prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy;
-
w ciągu 30 dni od doręczenia decyzji zgłosić skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem prezesa ZUS.
Jeżeli wnioskujący po ponownym rozpatrzeniu sprawy wciąż nie zgadza się z wydaną decyzją, ma on prawo złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Uwaga! Jeżeli wnioskujący nie zgadza się z decyzją w sprawie:
-
ponownego ustalenia wysokości rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego,
-
ustania prawa do tego świadczenia,
-
wypłaty tego świadczenia,
-
zwrotu nienależnie pobranego świadczenia,
to odwołanie należy złożyć do właściwego Sądu Okręgowego - Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.
O czym należy informować ZUS po przyznaniu świadczenia?
Otrzymujący świadczenie jest zobowiązany informować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o wszelkich zmianach, które mają wpływ na przyznawanie świadczenia i jego wysokość. Oznacza to, że wnioskujący musi powiadomić ZUS np. o podjęciu zatrudnienia, osiąganiu dodatkowego dochodu lub uzyskania prawa do innego świadczenia.
Jeżeli w obliczu nowych informacji ustaną okoliczności, które były podstawą przyznania rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego to wnioskujący otrzyma od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stosowną decyzję. Znajdą się w niej informacje o ustaniu prawa do świadczenia i jego przyczynach oraz zostanie wskazana data, od której wypłata świadczenia nie będzie już przysługiwać.
Gdzie można złożyć wniosek o rodzicielskie świadczenie uzupełniające MAMA 4+ w Twojej miejscowości?
Nie widzisz swojej miejscowości? Sprawdź pełną listę i wybierz miejscowość odpowiednią dla siebie
Pobierz wniosek o rodzicielskie świadczenie uzupełniające MAMA 4+
Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.