Zastrzeżenie prawa jazdy Częstochowa - informacje gdzie zgłosić i jak wyrobić wtórnik prawa jazdy
Weryfikacja: 11 lipca 2023
- Kto może zgłosić utratę prawa jazdy?
- Czy można prowadzić samochód bez prawa jazdy przy sobie?
- Gdzie zgłosić zgubienie, zniszczenie lub kradzież prawa jazdy w Częstochowie?
- Utrata prawa jazdy za granicą - jak zastrzec prawo jazdy?
- Zgłoszenie utraty prawa jazdy w Wydziale Komunikacji w Częstochowie
- Podstawa prawna
Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży prawa jazdy? Czy bez dokumentu w fizycznej wersji można prowadzić pojazd? Gdzie zgłosić utratę prawa jazdy? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może zgłosić utratę prawa jazdy?
Stratę dokumentu może zgłosić każda osoba w sytuacji, gdy prawo jazdy zostało:
- zgubione,
- skradzionej,
- zniszczone - dokument jest nieczytelny.
Sprawę może załatwić również pełnomocnik.
Czy można prowadzić samochód bez prawa jazdy przy sobie?
Od 5 grudnia 2020 roku, kierowca nie ma obowiązku posiadania przy sobie dokumentu prawa jazdy podczas prowadzenia pojazdu. W przypadku kontroli drogowej funkcjonariusz zweryfikuje dane kierowcy, korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Gdzie zgłosić zgubienie, zniszczenie lub kradzież prawa jazdy w Częstochowie?
Utratę dokumentu należy zgłosić w Wydziale Komunikacji w Częstochowie oraz w dowolnym banku, aby trafił on do rejestru dokumentów zastrzeżonych. Jeżeli doszło do kradzieży, fakt ten należy zgłosić na policję.
Zgłoszenie kradzieży na komisariacie skutkuje automatycznym zastrzeżeniem dokumentu.
Utrata prawa jazdy za granicą - jak zastrzec prawo jazdy?
Jeżeli dokument zgubiono lub skradziono za granicą, kierowca powinien skontaktować się z wybranym bankiem i zastrzec dokument, a także zgłosić kradzież na policję. Aby legalnie poruszać się samochodem za granicą, warto postarać się o zaświadczenie o zgubionym lub skradzionym prawie jazdy (jeżeli stanowiło ono jedyną podstawę do legalnego prowadzenia pojazdu w kraju przebywania). Z wyrobieniem nowego dokumentu kierowca będzie musiał zaczekać do czasu powrotu do kraju.
Zgłoszenie utraty prawa jazdy w Wydziale Komunikacji w Częstochowie
Kiedy należy starać się o nowy dokument?
Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy należy złożyć do 30 dni od utraty lub zniszczenia dokumentu.
Wymagane dokumenty
Aby zgłosić utratę i przy okazji wyrobić nowe prawo jazdy, należy udać się do Wydziału Komunikacji w Częstochowie z następującymi dokumentami:
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- aktualne zdjęcie w formie elektronicznej,
- potwierdzenia opłaty za wtórnik - 100,50 zł,
- dowód osobisty albo paszport → dowiedz się, jak wyrobić dowód osobisty w Częstochowie lub paszport w Częstochowie,
- paszport albo kartę pobytu – w przypadku cudzoziemców,
- skan zniszczonego prawa jazdy – jeśli dokument jest zniszczony, ale są na nim widoczne podstawowe dane.
Dokumenty można wysłać również pocztą.
Po dokonaniu zgłoszenia i złożeniu wniosku, kierowcy pozostaje czekać na wtórnik prawa jazdy.
Czy można wnioskować o wtórnik prawa jazdy online?
Wniosek i wymagane dokumenty można złożyć także przez ePUAP.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. 2023 poz. 622),
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702 oraz z 2019 r. poz. 406).
Gdzie załatwić sprawę zastrzeżenie prawa jazdy w Częstochowie?
Aby załatwić sprawę zastrzeżenie prawa jazdy w Częstochowie, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta Częstochowa Referat Komunikacji Wydziału Spraw Obywatelskich przy ul. Jerzego Waszyngtona 5.
Urząd Miasta Częstochowa Referat Komunikacji Wydziału Spraw Obywatelskich
Jerzego Waszyngtona 5, 42-200 Częstochowa
tel. +48343707724
Otwarte w poniedziałek od 07:30 godziny otwarcia
sob-niedz: nieczynne
Jak załatwić sprawę zastrzeżenie prawa jazdy online?
ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Dokument do pobrania - wzór PDF 2023
Wniosek o wydanie prawa jazdy krajowego [PDF]
Osoba ubiegająca się o prawo jazdy po raz pierwszy zobowiązana jest do wypełnienia dokumentu zgodnie z instrukcją poniżej:
- Nagłówek - wpisujemy dane Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego, w którym składamy dokumenty (właściwe dla naszego miejsca zamieszkania)
- Część A. Dane osoby składającej wniosek
- Część B. - NIE WYPEŁNIAĆ
- Część C. Prawo Jazdy
- 1. zaznaczamy odpowiednie pole, w tym przypadku punkt a) oraz kategorię B (z prawej strony)
- 2. zaznaczamy odpowiednie podpunkty dotyczące załączników, czyli a), b), c) oraz d)
- Część D. NIE WYPEŁNIAĆ
- Część E. NIE WYPEŁNIAĆ
- Część F. Sposób przekazania dokumentu - jeśli chcesz otrzymać dokument drogą pocztową, wypełnij odpowiednie pola.
- Część G.
- W oświadczeniach należy zaznaczyć punkty: 1), 2), 3), 4), 5), 6)
- Fotografia - do wniosku należy dołączyć fotografię wykonaną zgodnie z zaleceniami. Zdjęcie powinno mieć wymiar: 3,5 x 4,5 cm. Urzędnik sam przyklei fotografię do wniosku.
- Oświadczenie o miejscu zamieszkania - wypełniamy zgodnie ze stanem faktycznym
- Część H. NIE WYPEŁNIAĆ