Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów - wniosek [PDF, DOC] wzór 2024

Autor: redakcja jakiwniosek.pl Weryfikacja: 5 grudnia 2023 10 min. czytania

Zezwolenie na zbieranie odpadów

Zbieranie odpadów jest działalnością, do której prowadzenia wymagane jest zezwolenie. Za prowadzenie działalności bez stosownego zezwolenia grożą bardzo wysokie kary. W jaki sposób można uzyskać zezwolenie? Czy zezwolenie może zostać cofnięte? Kto może wydać dokument uprawniający do zbierania odpadów i ile to będzie kosztować? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.

Jakie informacje zawiera zezwolenie na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów jest dokumentem, w którym opisane zostały warunki dotyczące działalności związanej ze zbieraniem odpadów.

W zezwoleniu zawarte są informacje takie jak:

  • numer identyfikacji podatkowej posiadacza odpadów,
  • czas obowiązywania zezwolenia,
  • rodzaje odpadów, które będą zbierane,
  • miejsce zbierania odpadów,
  • sposób magazynowania odpadów,
  • maksymalna masa poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie,
  • dodatkowe warunki zbierania odpadów (w szczególności niebezpiecznych), jeżeli wymaga tego ich specyfika,
  • warunki dotyczące ochrony przeciwpożarowej miejsca składowania odpadów.

Kiedy wymagane jest zezwolenie na zbieranie odpadów?

Kiedy wymagane jest zezwolenie na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów powinno zostać uzyskane jeszcze przed podjęciem działalności w zakresie zbierania odpadów. Osoby prowadzące taką działalność pomimo braku zezwolenia mogą otrzymać karę w wysokości od 10 000 zł do 1 mln zł.

Kto jest zwolniony z uzyskania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów?

O zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów nie musi ubiegać się między innymi:

  • podmiot prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów), w momencie zbierania odpadów opakowaniowych oraz w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych np. zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki,
  • osoba fizyczna i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby,
  • osoba posiadająca ziemię, na której są stosowane komunalne osady ściekowe,
  • osoba prowadząca działalność mającą na celu unieszkodliwianie odpadów przez ich składowanie w składowiskach podziemnych, która uzyskała koncesję na prowadzenie takiej działalności,
  • osoba, która uzyskała decyzję o zatwierdzeniu programu gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
  • wytwórca odpadów, który wytwarzane odpady, (niebędące odpadami niebezpiecznymi) unieszkodliwia w miejscu ich wytworzenia,
  • właściciele lub zarządcy nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne, wytwarzane na terenie tej nieruchomości,
  • instytucje okazjonalne zbierające odpady np. zbieranie makulatury w szkołach lub innych instytucjach,
  • punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą, lub gminami.

Ile jest ważne zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów?

Dokument uprawniający do zbierania i przetwarzania odpadów wydaje się na określony czas, o którym decyduje urząd. Nie może być on jednak dłuższy niż 10 lat.

Zezwolenie na zbieranie odpadów a decyzja środowiskowa

W czasie starania się o uzyskanie pozwolenia na zbieranie odpadów warto sprawdzić, czy planowana działalność nie wymaga decyzji środowiskowej. Jeśli tak, wniosek nie zostanie pozytywnie rozpatrzony bez dostarczenia takiej decyzji.

Decyzja środowiskowa wydawana jest na podstawie oceny tego, jak planowane przedsięwzięcie wpłynie na środowisko.

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów 

Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów można przygotować samodzielnie, pobrać ze strony internetowej urzędu lub skorzystać z udostępnionego poniżej wniosku w formacie PDF lub DOC.

Zezwolenie na zbieranie odpadów - wniosek DOC, PDF

Dokumenty do zezwolenia na zbieranie odpadów

Wymagane dokumenty 

Do wniosku należy dołączyć załączniki:

  • zaświadczenie o niekaralności i oświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku,
  • oświadczenie o tym, że w ostatnich 10 latach w stosunku do osoby ubiegającej się o zezwolenie nie cofnięto zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów,
  • operat przeciwpożarowy zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej miejsca, w którym magazynowane będą odpady, uzgodniony z komendantem miejskim Państwowej Straży Pożarnej - operat musi zostać wykonany przez uprawnioną do tego osobę,
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (opcjonalnie),
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – gdy dla danego terenu nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
  • pełnomocnictwo – jeśli sprawa ma zostać załatwiona przez pełnomocnika, 
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Jeśli we wniosku znajdą się braki lub nieprawidłowości, urząd wezwie do uzupełnienia braków lub poprawienia błędów w terminie co najmniej 7 dni od otrzymania wezwania.

Gdzie złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów?

Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje organ właściwy do prowadzonej działalności. Wypełniony wniosek należy złożyć do:

  • marszałka województwa – jeżeli zbieranie odpadów może znacząco oddziaływać na środowisko, jest związane z odpadami innymi niż niebezpieczne, które są poddawane odzyskowi w procesie polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, dotyczy instalacji komunalnych lub wymaga magazynowania odpadów, a maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów w okresie roku przekracza 3000 Mg,
  • regionalnego dyrektora ochrony środowiska – w przypadku zbierania odpadów na terenach zamkniętych,
  • starosty – w pozostałych przypadkach.

Kontrole właściwych organów

Urząd po otrzymaniu wniosku, zanim wyda zezwolenie na zbieranie odpadów, zleci przeprowadzenie kontroli:

  • wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska,
  • komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej.

W czasie kontroli sprawdzone zostaną m.in. instalacje oraz obiekty budowlane, w których będzie prowadzone zbieranie odpadów pod kątem spełniania wymagań ochrony środowiska oraz ochrony przeciwpożarowej.

Po przeprowadzeniu kontroli oba organy wydadzą swoje opinie. Jeśli któraś z nich będzie negatywna, wtedy wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów zostanie odrzucony.

Zabezpieczenie roszczeń

Jeśli opinie wydane przez inspektora ochrony środowiska oraz komendanta straży pożarnej będą pozytywne, wtedy przed uzyskaniem zezwolenia konieczne będzie złożenie zabezpieczenia roszczeń, których wysokość ustali urząd. Zabezpieczeniem może być na przykład depozyt, gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa lub polisa ubezpieczeniowa.

Zabezpieczenie będzie konieczne w momencie, gdy urząd wyda decyzję dotyczącą usunięcia odpadów znajdujących się w niedozwolonym miejscu, usunięcia negatywnych skutków w środowisku związanych z prowadzeniem działalności lub usunięcia odpadów po ewentualnej akcji gaśniczej.

Zabezpieczenia nie muszą ustanawiać osoby, których działalność dotyczy zbierania: odpadów obojętnych, odpadów spełniających kryteria dopuszczenia odpadów do składowania na składowisku odpadów obojętnych, popiołów, żużli i gipsów oraz wydobytej w trakcie robót budowlanych niezanieczyszczonej gleby lub ziemi.

Ile kosztuje wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów?

Ile kosztuje wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów?

Opłata skarbowa za zezwolenie wynosi 616 złotych. Jeżeli wnioskujący chce, aby w sprawę w jego imieniu załatwił pełnomocnik, będzie musiał uiścić dodatkową opłatę - o ile pełnomocnikiem nie zostanie członek rodziny,

Ile czeka się na wydanie zezwolenia?

Decyzja powinna zostać wydana do miesiąca od czasu złożenia wniosku. W niektórych przypadkach termin może się wydłużyć do 2 miesięcy, o czym petent zostanie poinformowany.

Czy zezwolenie na zbieranie odpadów może nie zostać wydane?

Ubiegając się o uzyskanie zezwolenia, warto mieć na uwadze, że w kilku przypadkach organ właściwy do jego wydania może odmówić wyrażenia zgody. Zezwolenie nie zostanie wydane w momencie, gdy planowany sposób gospodarowania odpadami:

  • mógłby zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, lub środowiska,
  • nie jest zgodny z planami gospodarki odpadami,
  • nie jest zgodny z przepisami prawa, również prawa miejscowego.

Czy można odwołać się od odmowy wydania zezwolenia?

Jeśli decyzja organu wydającego zezwolenie będzie negatywna, można odwołać się od niej do 14 dni od daty otrzymania. Odwołanie należy złożyć do:

  • samorządowego kolegium odwoławczego – jeżeli decyzja została wydana przez starostę,
  • Ministra Klimatu i Środowiska – jeżeli decyzję wydał marszałek województwa,
  • Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – jeżeli decyzję wydał regionalny dyrektor ochrony środowiska.

Czy zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów może wygasnąć?

Zezwolenie może wygasnąć:

  • jeśli upłynął czas, na jaki zostało wydane,
  • jeśli działalność objęta zezwoleniem została zakończona,
  • jeśli przez osobę uprawnioną do zbierania odpadów zostanie złożony do urzędu wniosek wskazujący na to, że dana osoba nie potrzebuje już zezwolenia,
  • jeśli osoba, która uzyskała zezwolenie, nie rozpocznie działalności objętej zezwoleniem w terminie 2 lat od dnia, w którym zezwolenie stało się prawomocne,
  • jeśli osoba, która otrzymała zezwolenie, nie będzie prowadzić działalności objętej zezwoleniem przez 2 lata.

Cofnięcie zezwolenia na zbieranie odpadów

Czy możliwe jest cofnięcie zezwolenia na zbieranie odpadów?

Tak. Zezwolenie może zostać cofnięte w przypadku naruszenia przepisów, naruszenia wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej lub prowadzenia działań niezgodnych z uzyskanym zezwoleniem. W pierwszej kolejności osoby naruszające przepisy zostaną wezwane przez urząd do działania zgodnie z ustawą i usunięcia wszelkich nieprawidłowości. Jeśli osoba zbierające odpady nie dostosuje się do otrzymanych poleceń, wtedy zezwolenie zostanie cofnięte. Cofnięcie zezwolenia na zbieranie odpadów wiąże się z koniecznością zakończenia działalności związanej ze zbieraniem odpadów i może być egzekwowane w trybie natychmiastowym.

Cofnięcie przez urząd zezwolenia na zbieranie odpadów pozbawia możliwości uzyskania nowego zezwolenia przez następne 10 lat. Nowe zezwolenia na zbieranie odpadów wydawane są dopiero po upływie tego czasu w przypadku spełnienia wszystkich określonych wymagań.

Podstawa prawna


Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - zezwolenie na zbieranie odpadów w Twojej miejscowości?

Lista miejscowości

Dokumenty do pobrania - wzory [DOCX, PDF] 2024

W ciągu 7 dni pobrano już 16,3 tys. dokumentów!
Wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów [DOC]
Pobierz dokument
Wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów [PDF]
Pobierz dokument

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu