Krajowy System e-Faktur KSeF - informacje od kiedy obowiązkowy i formularz ZAW-FA PDF 2024

Autor: redakcja jakiwniosek.pl Weryfikacja: 16 lutego 2024 6 min. czytania

Dostęp do KSeF

Wkrótce czynni podatnicy VAT będą musieli wystawiać e-faktury przez Krajowy System e-Faktur. Jak uzyskać do niego dostęp? Kto będzie zobowiązany do złożenia zawiadomienia ZAW-FA i jak je wypełnić? Odpowiedzi znajdują się w poradniku.

Krajowy System e-Faktur KSeF

Krajowy System e-Faktur powstał z myślą o ułatwieniu księgowości. Platforma ma służyć do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Docelowo jedyną dopuszczalną formą fakturowania ma być wystawianie faktur VAT za pośrednictwem KSeF.

KSeF służy do:

  • nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania KSeF,
  • powiadamiania podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub o ich odebraniu,
  • uwierzytelnienia i weryfikacji uprawnień do korzystania z KSeF,
  • analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur, również tych spoza KSeF,
  • wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur,
  • oznaczania faktur numerem identyfikującym,
  • przydzielania identyfikatora zbiorczego dla co najmniej dwóch faktur wystawionych przez podatnika dla jednego odbiorcy.

Kto jest zobligowany do korzystania z KSeF?

Do korzystania z nowej platformy zobowiązani są wszyscy czynni podatnicy VAT, przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT i podatnicy zidentyfikowani w Polsce do procedury OSS z polskim NIP.

Procedura OSS umożliwia rozliczenie internetowej sprzedaży wysyłkowej do innych krajów Unii Europejskiej w ramach jednej deklaracji.

Kto jest zwolniony z obowiązku używania KSeF?

Obowiązek wystawiania faktur przez KSeF nie dotyczy:

  • podatnika, który nie posiada ani siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce,
  • podatnika, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce, ale posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które jednak nie ma związku z zafakturowanymi dostawą towarów lub świadczeniem usług,
  • podatnika korzystającego z procedur szczególnych:
    • podmiotów z siedzibą poza terytorium Unii Europejskiej świadczących usługi na rzecz konsumentów z UE i zarejestrowanych w Polsce podatników VAT dla procedury nieunijnej rozliczania VAT,
    • podmiotów zagranicznych zarejestrowanych dla procedury szczególnej rozliczania VAT w międzynarodowym okazjonalnym przewozie drogowym osób,
    • podmiotów zagranicznych zarejestrowanych do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych,
  • faktur wystawianych na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (B2C),
  • przypadków odpowiednio dokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, dla których nie ma obowiązku wystawiania faktur w KSeF.

Od kiedy należy korzystać z KSeF?

Od kiedy KSeF będzie obowiązkowy?

Na ten moment korzystanie z KSeF jest dobrowolne. Niebawem stanie się obowiązkowe dla czynnych podatników VAT, a później dla podatników stosujących zwolnienie podmiotowe oraz wykonujących czynności wyłącznie zwolnione przedmiotowo z VAT. Data wejścia obowiązku korzystania z KSeF nie jest jeszcze znana.

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Jak uzyskać dostęp do KSeF?

Aby zacząć korzystać z KSeF, podatnik musi posiadać jeden z 4 kluczy logowania:

Do systemu można się po raz pierwszy zalogować na stronie rządowej podatki.gov.pl. Po zalogowaniu, podatnik może udzielić innej osobie dedykowanego uprawnienia do wystawiania faktur. Będzie to możliwe za pomocą programów komercyjnych (przy użyciu API), lub w przygotowywanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji KSeF dla podatników.

Jeżeli przedsiębiorca nie ma możliwości dokonania autoryzacji elektronicznie (za pomocą podpisu zaufanego, podpisu kwalifikowanego etc.), musi złożyć do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie ZAW-FA - formularz służący do nadawania, zmiany lub odebrania uprawnień w formie papierowej.

Zawiadomienie należy złożyć do urzędu skarbowego właściwego ze względu na:

  • miejsce zamieszkania - w przypadku osób fizycznych,
  • siedzibę firmy - w przypadku spółek.
Zawiadomienie ZAW-FA - wzór PDF

Jak wystawiać faktury w KSeF?

Jak wystawiać faktury w KSeF?

Podatnicy będą mogli wystawiać faktury na 2 sposoby:

  • korzystając z darmowych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów  Aplikacja Podatnika KSeF,
  • używając programów komercyjnych.

Sam proces przygotowania faktury dzieli się na kilka etapów:

  1. Przygotowanie danych do faktury.
  2. Przygotowanie techniczne faktury utworzeniu pliku XML zawierającego dane faktury, zgodnie ze schematem KSeF.
  3. Sprawdzenie uprawnień wystawiającego fakturę w KSeF.
  4. Wysłanie faktury do KSeF.
  5. Weryfikacja faktury w KSeF.
  6. Nadanie numeru referencyjnego.

Datą wystawienia faktury jest data przesłania jej do Krajowego Systemu e-Faktur. 

Jak długo przechowywać faktury w KSeF?

Wedle prawa, faktury będą przechowywane w KSeF przez 10 lat od końca roku wystawienia.

Po upływie tego okresu podatnik musi przechowywać te faktury poza KSeF do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Kary za niewystawianie e-faktur

Kary za niewystawianie e-faktur

Jeżeli podatnik:

  • nie wystawił faktury w KseF,
  • w czasie awarii lub niedostępności KSeF wystawił fakturę niezgodnie z udostępnionym wzorem,
  • nie przesłał do KSeF faktury w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii lub w terminie 1 dnia roboczego od dnia wystawienia (w przypadku niedostępności z innych przyczyn niż awaria)

naczelnik urzędu skarbowego nakłada na niego karę w wysokości do 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze wystawionej poza KSeF, a w przypadku faktury bez wykazanego podatku – karę pieniężną w wysokości do 18,7% kwoty należności ogółem wykazanej na fakturze wystawionej poza KSeF.

Karę należy wpłacić na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nałożeniu kary.

Podstawa prawna


Gdzie złożyć wniosek, druk (dokumenty) dot. sprawy - dostęp do KSeF w Twojej miejscowości?

Lista miejscowości

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu