Zgłoszenie podatku od nieruchomości

Aktualizacja: 11 września 2020



Za co płaci się podatek od nieruchomości? 

Podatek od nieruchomości to opłata, którą ponoszą właściciele dóbr nieruchomych czyli np. działek budowlanych, domów, garaży, mieszkań itp.

Płacimy go za:

  • wszystkie grunty, oprócz gruntów rolnych i lasów
  • budynki będące w naszym posiadaniu;
  • mieszkania lub lokale użytkowe, które posiadają księgę wieczystą.

Kto płaci podatek od nieruchomości?

Podatnikami są zarówno osoby fizyczne, jak i prawne oraz jednostki organizacyjne, które można określić jako:

  • właściciela nieruchomości;
  • osobę, która jest posiadaczem samoistnym (używa gruntów jak właściciel, mimo że nim nie jest);
  • użytkownika wieczystego gruntów własności publicznej (państwowej lub samorządowej);
  • posiadacza mienia publicznego na podstawie zawartej umowy lub bez takiej umowy.

Kto nie musi płacić podatku od nieruchomości? 

Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, zwolnione są z podatku od nieruchomości za:

  • budynki gospodarcze wykorzystywane do działalności leśnej lub rybackiej;
  • budynki gospodarcze tworzące gospodarstwo rolne, służące wyłącznie do działalności rolniczej;
  • grunty i budynki, które wpisane są do rejestru zabytków (jeśli są utrzymywane i konserwowane zgodnie z przepisami o ochronie zabytków); 
  • nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione;
  • grunty, altany, obiekty gospodarcze (do 35m2) i budynki, które położone są w rodzinnym ogrodzie działkowym;
  • działki przyzagrodowe, których właścicielami są osoby należące do rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spełniające co najmniej jeden z poniższych warunków:
    • osoba w wieku emerytalnym;
    • osoba niepełnosprawna o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
    • inwalida I lub II stopnia;
    • osoba całkowicie niezdolna do pracy w gospodarstwie rolnym lub niezdolna do samodzielnej egzystencji. 

Który ze współwłaścicieli powinien opłacić podatek? 

Gmina wydaje jedną decyzję w sprawie wysokości podatku. Decyzja dotyczy wszystkich współwłaścicieli/współposiadaczy. Nie ma znaczenia, który ze współwłaścicieli zapłaci podatek – jego opłacenie to solidarny obowiązek podatkowy. Dlatego może to zrobić w całości jeden współwłaściciel (a później rozliczyć się z pozostałymi), lub od razu przy składaniu wniosków podzielicie między siebie kwotę i każdy opłaci swoją część.


Zgłoszenie podatku od nieruchomości

Jakie dokumenty należy złożyć i gdzie?

Osoby fizyczne

Do poprawnego opłacenia podatku od nieruchomości potrzebny będzie dokument zwany IN-1 Druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Od połowy 2019 roku obowiązuje oficjalnie opublikowany wzór, który znajdziesz z prawej strony w sekcji Wnioski i dokumenty. Do niego należy dołączyć również załączniki:

  • ZIN-1 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  • ZIN-2 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania
  • ZIN-3 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane pozostałych podatników

Osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej

Takie osoby zamiast informacji składają deklarację:

  • DN-1 - Deklaracja na podatek od nieruchomości
  • ZDN-1 Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu
  • ZDN-2 Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania

Stosowne dokumenty należy złożyć w urzędzie gminy/miasta, w którym zlokalizowana jest Twoja nieruchomość. Jeżeli:

  • posiadasz kilka działek lub nieruchomości, ale znajdują się w tej samej gminie - składasz jeden wniosek,
  • posiadasz kilka działek lub nieruchomości w różnych gminach - stosowne druki składasz osobno w każdej z gmin.

Jako współwłaściciel nieruchomości możesz złożyć wniosek samodzielnie lub razem z pozostałymi współwłaścicielami.

WAŻNE: nawet jeśli właściciel jest zwolniony z opłaty, musi złożyć stosowny druk informacji o nieruchomościach.

W jakiej formie należy złożyć druki?

Druk możesz złożyć na trzy sposoby:

  1. osobiście, zanosząc go do odpowiedniego urzędu gminy /miasta,
  2. listownie, przesyłając pocztą dokumenty na adres odpowiedniego urzędu,
  3. lub internetowo, za pośrednictwem systemu ePUAP, po zalogowaniu się Profilem Zaufanym

Kto i kiedy składa informację/deklarację o podatku od nieruchomości?

Osoba, która:

  • zakupiła nieruchomość,
  • zaczyna z niej korzystać jako właściciel,
  • zyskała prawo użytkowania wieczystego danej nieruchomości lub
  • zmieniła się wysokość wcześniej obliczonego podatku danej nieruchomości (np. w związku ze sprzedażą części gruntu)

zobowiązana jest w terminie do 14 dni od zdarzenia złożyć druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

Osoba, która buduje dom i:

  • jest na etapie jego wykańczania,
  • rozbudowuje go,
  • korzysta z niego przed wykończeniem,

zobowiązana jest do opłaty podatku od nieruchomości dopiero w kolejnym roku. Wtedy druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych należy złożyć do dnia 15 stycznia przyszłego roku.

WAŻNE: osoba, która w kolejnym roku jest właścicielem tych samych nieruchomości bez żadnych zmian (to samo mieszkanie, dom, działka) - nie musi składać kolejnej informacji o nieruchomościach. Wtedy otrzymuje od gminy aktualną na dany rok stawkę podatku. 

Podatek od nieruchomości

Jaka są stawki podatku od nieruchomości? 

Wysokość podatku od nieruchomości zależy od ogólnej powierzchni gruntów, budynków i ich części oraz od stawki podatku, jaka obowiązuje w danej gminie. Gmina określa stawki podatku, które nie mogą być wyższe niż stawki maksymalne (wynikające z ustawy). Informacja o aktualnych stawkach podatku od nieruchomości jest dostępna w urzędzie gminy/miasta. 

Do kiedy należy opłacić podatek od nieruchomości?

Jeśli jesteś nowym właścicielem i złożyłeś informację o nieruchomościach, gmina wyśle do Ciebie pismo z wysokością podatku, który następnie musisz uregulować, według wskazanego na piśmie harmonogramu. Jeśli decyzja wpłynie po terminie płatności raty – ratę należy wpłacić w ciągu 14 dni od odebrania decyzji.

Jeśli jesteś osobą fizyczną i użytkujesz nieruchomość dłużej i otrzymujesz co roku od gminy pismo z wysokością podatku, wtedy Twój harmonogram opłat wynosi odpowiednio:

  • jeśli podatek roczny jest mniejszy niż 7,80 zł, nie dostaniesz decyzji i nie zapłacisz podatku,
  • jeśli podatek roczny jest mniejszy niż 100 zł, wtedy opłacasz całość za jednym razem, w terminie pierwszej raty czyli do 15 marca danego roku,
  • jeśli podatek roczny jest wyższy niż 100zł, wtedy możesz opłacać go według poniższego harmonogramu rat:
    • I rata  > do 15 marca,
    • II rata  > do 15 maja,
    • III rata  > do 15 września,
    • IV rata  > do 15 listopada.

Jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, p odatek opłacasz za poszczególne miesiące w ratach tak długo, jak długo trwa obowiązaek podatkowy:

  • do 31 stycznia (za styczeń)
  • do 15. dnia każdego kolejnego miesiąca

Gdzie można zapłacić podatek?

Podatek od nieruchomości możesz uregulować:

  • w kasie urzędu gminy/miasta;
  • przelewem na wskazane konto gminy/miasta;
  • u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta).

Sprawdź kto przyjmuje wnioski o podatek od nieruchomości w Twojej miejscowości

Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Podatek od nieruchomości

Wyślij przez internet wniosek o podatek od nieruchomości

ePUAP
Zaloguj się i wypełnij wniosek online