Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach od US Częstochowa - wniosek DOC 2023
Autor: ekspert Jaki Wniosek • Weryfikacja: 11 września 2023
- Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – jakich podatków dotyczy?
- Kiedy możesz starać się o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach?
- Gdzie i jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach w Częstochowie?
- Ile kosztuje wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach?
- Zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym dla innego przedsiębiorcy
- Zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym na żądanie
- Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
- Podstawa prawna
Podczas starania się o kredyt lub zakupu sprzętu na raty, często konieczne jest okazanie zaświadczenia z urzędu skarbowego o niezaleganiu w żadnych podatkach (PIT, CIT, VAT). Jak zdobyć taki dokument? Gdzie złożyć odpowiedni wniosek i ile to kosztuje? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach – jakich podatków dotyczy?
Urząd skarbowy w Częstochowie wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową w przypadku:
- podatków dochodowych: PIT lub CIT,
- podatku od towarów i usług: VAT,
- podatku od darowizny lub spadku,
- akcyzy.
Jeżeli wnioskujący stara się o zaświadczenie dotyczące podatków i opłat, których nie reguluje się w urzędzie skarbowym, wniosek o jego wydanie powinien złożyć:
- w Urzędzie Miasta lub Gminy w Częstochowie – w przypadku podatku od nieruchomości lub od środków transportowych,
- w urzędzie marszałkowskim – w przypadku opłaty za korzystanie ze środowiska.
Kiedy możesz starać się o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach?
O zaświadczenie można wnioskować w dowolnym momencie, m.in. w sytuacji, gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zaległości lub stanu zaległości podatkowych. Można wnioskować o wydanie zaświadczenia także w momencie, gdy ze względu na własny interes prawny wnioskujący chce potwierdzić brak lub stan zaległości podatkowych.
Gdzie i jak złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach w Częstochowie?
Wniosek w tej sprawie można złożyć na trzy sposoby:
- osobiście, zanosząc dokumenty do Urzędu Skarbowego w Częstochowie,
- listownie, wysyłając wniosek listem poleconym na adres urzędu w Częstochowie,
- przez Internet, korzystając z platformy Biznes.gov.pl → wymaga posiadania Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Ile kosztuje wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach?
Za wydanie jednego egzemplarza dokumentu należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 21 złotych. Z opłaty zwolnione są podmioty, które potrzebują zaświadczenia do załatwienia spraw:
- alimentacyjnych,
- opieki,
- ubezpieczenia społecznego,
- kurateli i przysposobienia.
Dodatkowo, jeżeli wnioskujący zdecyduje się na udzielenie pełnomocnictwa osobie spoza najbliższej rodziny, będzie musiał zapłacić 17 złotych.
Opłaty można uiścić kasie urzędu lub przelewem, na konto bankowe urzędu miasta lub gminy.
Opłaty za pełnomocnictwo nie trzeba uiszczać w sytuacji, gdy wnioskujący ustanowił wcześniej pełnomocnika ogólnego do wszystkich spraw podatkowych.
Zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym dla innego przedsiębiorcy
Składając wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu, można także poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy. Konieczne jest jednak posiadanie jego zgody w formie pisemnej lub w postaci dokumentu elektronicznego.
Zaświadczenie o niezaleganiu podatkowym na żądanie
Urząd wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:
- instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (na przykład banki podczas starania się o kredyt hipoteczny),
- kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości,
- wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej,
- małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej oraz członków rodziny (między innymi dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza.
Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
Wymagane dokumenty
Liczba dokumentów, które trzeba dostarczyć jest niewielka. Urząd skarbowy w Częstochowie wyda zaświadczenie w oparciu o dokumenty, które posiada lub uzyska z innych urzędów – nie będzie zatem prosił wnioskującego o dodatkowe dokumenty, chyba że wskaże podstawę prawną, która daje mu takie prawo.
Osoba starająca się o uzyskanie zaświadczenia musi dostarczyć do urzędu skarbowego:
- poprawnie wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
- pełnomocnictwo szczególne PPS-1 – jeżeli z niego korzysta,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.
Jeżeli we wniosku pojawią się braki, urząd wezwie wnioskującego do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Niedokonanie zmian w terminie skutkuje zaniechaniem rozpatrzania wniosku.
Ile czeka się na otrzymanie zaświadczenia?
Na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach czeka się około 7 dni.
Czy można się odwołać od decyzji urzędu?
Jeżeli wnioskujący nie zgadza się z decyzją wydaną przez Urząd Skarbowy w Częstochowie, ma prawo do złożenia zażalenia. Może to zrobić w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Podstawa prawna
Gdzie załatwić sprawę zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach w Częstochowie?
Aby załatwić sprawę zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach w Częstochowie, należy skontaktować się z instytucją Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie przy ul. Filomatów 18/20, lub z 1 inną instytucją.
Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie
adres: Filomatów 18/20, 42-217 Częstochowa
tel. +48343290100
Otwarte w poniedziałek od 08:00 godziny otwarcia
wt-pt: 08:00-14:30
sob-niedz: nieczynne
Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie
adres: Tkacka 3, 42-200 Częstochowa
tel. +48343786100
Otwarte w poniedziałek od 08:00 godziny otwarcia
wt-pt: 08:00-14:30
sob-niedz: nieczynne
Jak załatwić sprawę zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach online?
Biznes.gov.pl
