Osoby, których nie stać na zakup własnego mieszkania, mogą starać się o przyznanie lokalu z zasobów gminy. Jakie warunki trzeba spełniać i ile czeka się na mieszkanie komunalne w Częstochowie? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Czym różni się mieszkanie komunalne od socjalnego?
Zarówno mieszkania komunalne, jak i socjalne, przyznawane są osobom o niskich dochodach. Jednak w przypadku mieszkań socjalnych kryterium dochodowe jest niższe, a czas obowiązywania umowy najmu nie może być krótszy niż pół roku, zaś w mieszkaniach komunalnych umowę podpisuje się na czas nieoznaczony. Stawki czynszu za mieszkania ustalane są przez władze miasta raz w roku.
Czym jest mieszkanie komunalne?
Mieszkania komunalne to lokale będące w posiadaniu miasta/gminy, które są przyznawane na wniosek osobom z niższymi dochodami.
Jak dostać mieszkanie komunalne w Częstochowie? Najczęściej stosowane kryteria przyznawania lokali komunalnych
Aby otrzymać mieszkanie z zasobów gminy Częstochowa, należy spełniać kryteria ustalone przez organ. Należą do nich:
- niski lub przeciętny dochód rodziny - próg dochodowy jest wyznaczany indywidualnie przez Urząd Miasta; stanowi on procent najniższej emerytury - przeważnie nie może być wyższy niż 220% wysokości najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym oraz 130% wysokości najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym, w przeliczeniu na członka gospodarstwa - należy jednak zweryfikować to w Urząd Miasta,
- brak posiadania praw do innej nieruchomości mieszkalnej lub posiadane mieszkanie jest zbyt małe w stosunku do potrzeb rodziny wnioskującej o przyznanie mieszkania komunalnego,
- niedopuszczalne obecne warunki mieszkaniowe,
- zameldowanie w Częstochowie.
Komu przysługuje pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego?
Osoby, które złożą wniosek o przydział, trafiają na listę osób oczekujących na mieszkanie - i otrzymują możliwość najmu mieszkania od gminy zgodnie z kolejnością składania wniosków. Są jednak wyjątki od tej zasady - niektóre osoby mają pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego lub socjalnego (w zależności od ich sytuacji materialnej). Do tej grupy zalicza się przede wszystkim:
- niepełnosprawnych,
- ofiary przemocy domowej,
- wychowanków domów dziecka i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy opuszczają placówkę po uzyskaniu pełnoletności,
- mieszkańcy budynków do rozbiórki,
- osoby, które utraciły mieszkanie w wyniku pożaru lub zalania,
- osoby zamieszkujące altany na terenie ogródków działkowych.
Wolne mieszkania komunalne w Częstochowie
Listę ewentualnych wolnych mieszkań komunalnych posiada Urząd Miasta. Aby się z nią zapoznać, należy udać się do wydziału zajmującego się nieruchomościami. Należy jednak przygotować się na to, że obecnie w Częstochowie może nie być żadnego wolnego lokalu.
Wniosek o mieszkanie komunalne w Częstochowie 2024
Wymagane dokumenty
Aby starać się o wpisanie na listę oczekujących na wolne mieszkanie komunalne w Częstochowie, należy złożyć komplet dokumentów:
- wniosek o mieszkanie komunalne,
- oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu
- oświadczenie o stanie majątkowym każdego członka rodziny,
- deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego wnioskodawcy za ostatnie 3 miesiące, potwierdzoną stosownymi dokumentami,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Jak wypełnić wniosek o przydział mieszkania komunalnego?
Wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego musi zawierać następujące informacje:
- data i miejsce sporządzenia,
- dane wnioskującego:
- imię,
- nazwisko,
- adres zamieszkania,
- adres korespondencyjny,
- liczba osób w gospodarstwie domowym,
- informacje o osobach wchodzących w skład gospodarstwa domowego:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- adres zameldowania,
- stopień pokrewieństwa do wnioskodawcy,
- stan cywilny,
- numer PESEL → jak wyrobić numer PESEL w Częstochowie?,
- miejsce urodzenia,
- informacje o dochodach, zasiłkach,
- czy osoba uczy się, studiuje lub ma orzeczenie o niepełnosprawności → jak starać się o orzeczenie o niepełnosprawności w Częstochowie?
Wzór wniosku o mieszkanie komunalne w Częstochowie
Miejscowość Częstochowa posiada własny wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego. Wzoru należy szukać bezpośrednio w Urząd Miasta lub na http://bip.czestochowa.pl.
Gdzie złożyć dokumenty w Częstochowie?
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w wydziale instytucji Urząd Miasta, zajmującym się nieruchomościami, np. wydziale gospodarki mieszkaniowej, czy wydziale gospodarki nieruchomościami.
Kiedy złożyć dokumenty?
Wniosek z załącznikami można złożyć w dowolnym momencie.
Ile czeka się na mieszkanie komunalne w Częstochowie?
Czas oczekiwania na otrzymanie mieszkania komunalnego zależy od obecnych zasobów miejscowości Częstochowa. Osoby, które złożyły wniosek, są wpisywane na listę oczekujących. Na mieszkanie komunalne można czekać nawet kilka lat.
Wykup mieszkania komunalnego w Częstochowie
Po uzyskaniu lokalu, jeżeli jego lokator spełnia określone warunki, a miasto ogłosi, że mieszkanie dostępne jest na sprzedaż, mieszkaniec może zdecydować się na wykup mieszkania komunalnego w Częstochowie.
Czy możliwe jest dziedziczenie mieszkania komunalnego?
Śmierć osoby uprawnionej do najmu mieszkania komunalnego to utrudnienie dla osób, które wspólnie z nią zamieszkiwały. Mieszkanie komunalne jest własnością gminy - nie stanowi więc własności zmarłego najemcy i nie wchodzi do masy spadkowej. Z tego powodu nie ma możliwości odziedziczenia mieszkania komunalnego. Spadkobiercy mogą jednak starać się o kontynuację wynajmu mieszkania. Zgodnie art. 691 § 1 KC w przypadku śmierci najemcy lokalu mieszkalnego w stosunek najmu lokalu wstępują:
- małżonek niebędący współnajemcą lokalu,
- dzieci najemcy i jego współmałżonka,
- inne osoby, wobec których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych,
- osoba, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą.
Wspomniany przepis wskazuje dodatkowo, że osoby chcące wstąpić w stosunek najmu musiały stale zamieszkiwać z najemcą aż do jego śmierci. Sam meldunek nie jest wystarczającym potwierdzeniem tego faktu - gmina przeprowadza wywiad środowiskowy, aby ustalić, czy lokal faktycznie jest centrum życiowym osoby chcącej wynajmować mieszkanie komunalne po zmarłym.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 725),
- Ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1114).