Mieszkanie komunalne Toruń - warunki otrzymania i wniosek 2024

Autor: redakcja jakiwniosek.pl Weryfikacja: 30 stycznia 2024 5 min. czytania

Wniosek o mieszkanie komunalne Toruń

Osoby, których nie stać na zakup własnego mieszkania, mogą starać się o przyznanie lokalu z zasobów gminy. Jakie warunki trzeba spełniać i ile czeka się na mieszkanie komunalne w Toruniu? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.

Czym różni się mieszkanie komunalne od socjalnego?

Zarówno mieszkania komunalne, jak i socjalne, przyznawane są osobom o niskich dochodach. Jednak w przypadku mieszkań socjalnych kryterium dochodowe jest niższe, a czas obowiązywania umowy najmu nie może być krótszy niż pół roku, zaś w mieszkaniach komunalnych umowę podpisuje się na czas nieoznaczony. Stawki czynszu za mieszkania ustalane są przez władze miasta raz w roku.

Czym jest mieszkanie komunalne?

Mieszkania komunalne to lokale będące w posiadaniu miasta/gminy, które są przyznawane na wniosek osobom z niższymi dochodami. 

Jak dostać mieszkanie komunalne w w Toruniu?

Jak dostać mieszkanie komunalne w Toruniu? Kryteria przyznawania lokali komunalnych

Aby otrzymać mieszkanie z zasobów Gminy Miasta Toruń, należy spełniać kryteria ustalone przez organ. Należą do nich:

  • niski lub przeciętny dochód rodziny - progi dochodowe do otrzymania mieszkania ustalane są przez Radę Miasta Toruń,
  • brak posiadania praw do innej nieruchomości mieszkalnej,
  • zamieszkiwanie na terenie Gminy Miasta Toruń.

Komu przysługuje pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego?

Osoby ujęte na listach mieszkaniowych oczekują na wskazanie mieszkania gminnego. Poza listami do realizacji pozostają wykwaterowania z budynków o złym stanie technicznym, przewidzianych na inwestycje gminne, listy zamian z urzędu, wyroki eksmisyjne i inne zobowiązania wynikające z przepisów.

Wolne mieszkania komunalne w Toruniu

Zespół powołany przez PMT, który decyduje komu wskazać wolne lokale z mieszkaniowego zasobu GMT, przy uwzględnieniu wolnego zasobu, jakim dysponuje GMT, ilości osób w rodzinie, czy potrzeb danej rodziny.

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Wniosek o mieszkanie komunalne w Toruniu 2024

Wymagane dokumenty

Aby starać się o wpisanie na listę oczekujących na wolne mieszkanie komunalne w Toruniu, należy złożyć komplet dokumentów:

  • wniosek o mieszkanie komunalne,
  • oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu
  • oświadczenie o stanie majątkowym każdego członka rodziny,
  • deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego wnioskodawcy za ostatnie 3 miesiące, potwierdzoną stosownymi dokumentami,
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Jak wypełnić wniosek o mieszkanie komunalne?

Jak wypełnić wniosek o przydział mieszkania komunalnego?

Wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego wypełnia się zgodnie z pozycjami na druku. Podaje się m.in. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, liczbę osób w gospodarstwie domowym, opis sytuacji mieszkaniowej.

Wzór wniosku o mieszkanie komunalne w Toruniu

Gmina Miasta Toruń posiada własny wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego. Wzoru należy szukać bezpośrednio w Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej lub na https://www.zgm.torun.pl/.

Gdzie złożyć dokumenty w Toruniu?

Rozpatrzeniem wniosków o przyznanie mieszkania komunalnego w Toruniu pod kątem spełnienia kryteriów zajmuje się Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Następnie, wnioski spełniające kryteria przekazywane są do rozpatrzenia przez Komisję Mieszkaniową i Prezydenta Miasta Torunia.

Kiedy złożyć dokumenty?

Wniosek z załącznikami można złożyć od stycznia do końca czerwca każdego roku.

Ile czeka się na mieszkanie komunalne w w Toruniu?

Ile czeka się na mieszkanie komunalne w Toruniu?

Czas oczekiwania na otrzymanie mieszkania komunalnego zależy od obecnych zasobów Gminy Miasta Toruń. Na mieszkanie komunalne można czekać nawet kilka lat od momentu ujęcia na liście mieszkaniowej.

Wykup mieszkania komunalnego w Toruniu

Najemca gminnego lokalu może starać się o wykup zajmowanego mieszkania komunalnego w Toruniu. Wnioski w tej sprawie przyjmowane są w Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej, a następnie przekazywane celem rozpatrzenia do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. 

Czy możliwe jest dziedziczenie mieszkania komunalnego?

Śmierć osoby uprawnionej do najmu mieszkania komunalnego to utrudnienie dla osób, które wspólnie z nią zamieszkiwały. Mieszkanie komunalne jest własnością gminy - nie stanowi więc własności zmarłego najemcy i nie wchodzi do masy spadkowej. Z tego powodu nie ma możliwości odziedziczenia mieszkania komunalnego. Osoby zamieszkujące z najemcą mogą jednak starać się o kontynuację wynajmu mieszkania. Zgodnie art. 691 § 1 KC w przypadku śmierci najemcy lokalu mieszkalnego w stosunek najmu lokalu wstępują: 

  • małżonek niebędący współnajemcą lokalu,
  • dzieci najemcy i jego współmałżonka,
  • inne osoby, wobec których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych,
  • osoba, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą.

Wspomniany przepis wskazuje dodatkowo, że osoby chcące wstąpić w stosunek najmu musiały stale zamieszkiwać z najemcą aż do jego śmierci. Sam meldunek nie jest wystarczającym potwierdzeniem tego faktu - gmina prowadzi stosowne postępowanie w sprawie.

Podstawa prawna


Gdzie załatwić sprawę mieszkanie komunalne w Toruniu?

Aby załatwić sprawę mieszkanie komunalne w Toruniu, należy skontaktować się z instytucją Zakład Gospodarki Mieszkaniowej pod adresem ul. Młodzieżowa 31 w Toruniu.

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Toruniu

adres: ul. Młodzieżowa 31, 87-100 Toruń

tel. +48566577500 

strona www e-mail

Otwarte w środę od 07:00 godziny otwarcia

pon-pt: 07:00-15:00
sob-niedz: nieczynne

Informacje dot. dokumentów do pobrania

W ciągu 7 dni pobrano już 15,0 tys. dokumentów!
Wniosek o mieszkanie komunalne

Nie umieściliśmy na stronie wzoru wniosku, gdyż każda gmina posiada własny, indywidualny wzór tego dokumentu. Wzoru formularza należy szukać bezpośrednio w urzędzie lub na jego stronie internetowej!

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu