Auto Złom Lublin - dokumenty do kasacji pojazdu [PDF, DOC] wzór 2024

Autor: Sara Synowiec 8 min. czytania

Auto złom Lublin

Zdarza się, że koszty naprawy pojazdu znacznie przekraczają jego wartość - w takiej sytuacji większość właścicieli samochodów decyduje się na złomowanie. Gdzie należy się zgłosić w Lublinie, aby zezłomować pojazd? Jakie są tego koszty? O jakich dokumentach należy pamiętać? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym poradniku.

Kiedy oddać pojazd do auto złomu w Lublinie?

Istnieje kilka sytuacji, w których złomowanie auta wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem. Dzieje się tak, gdy:

  • samochód jest w bardzo złym stanie technicznym, a jego sprzedaż nowemu właścicielowi jest ryzykowna przez liczne usterki;

  • w pojeździe stwierdzono tzw. szkodę całkowitą - jej naprawa znacznie przewyższa wartość samochodu i nie jest opłacalna;

  • samochód jest mocno wyeksploatowany, a poruszanie się nim może stanowić zagrożenie zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego;

  • ubezpieczenie OC jest bardzo wysokie przez wiek samochodu - im starszy samochód, tym wyższe koszty ubezpieczenia.

Sprzedać samochód czy oddać na szrot?

Lepiej sprzedać, czy oddać na szrot w Lublinie?

Wiele zależy od tego, w jakim stanie jest pojazd. Jeżeli nie nadaje się już do dalszej jazdy, dużo lepszym rozwiązaniem jest złomowanie. Jednak jeśli samochód ma jakąkolwiek wartość kolekcjonerską, warto poszukać kupca, który mógłby podarować mu “drugie życie”. Niestety, osób, które odkupują takie samochody, jest coraz mniej. Poza tym, sprzedaż starego, długo eksploatowanego samochodu osobie prywatnej niesie ze sobą pewne zagrożenia - nie można być pewnym, co stanie się z pojazdem po dokonaniu transakcji. Kupiec może używać go w sposób niezgodny z prawem. Nader często nabywane w ten sposób pojazdy, po wyciągnięciu części trafiają na nielegalne złomowiska lub zostają spalone.

W przypadku złomowania samochodu właściciel pojazdu otrzyma dokument, który będzie dowodem na to, że auto nie może zostać już w żaden sposób nielegalnie wykorzystane.

Cennik złomowania samochodu lub innego pojazdu

Cennik złomowania samochodu w Lublinie

Auto złom w Lublinie zapłaci określoną stawkę za każdy kilogram masy złomu. Dla samochodów osobowych cena złomowania to od około 30 do 60 groszy / kg, dla autokarów i samochodów ciężarowych 40 do 60 groszy / kg, zaś dla “dostawczaków” cena sięga około 70 groszy / kg.

Zdarza się jednak, że właściciel będzie musiał dopłacić przy sprzedaży złomu. Jeżeli samochód oddany na złom ma mniej niż 90% masy zapisanej w dowodzie rejestracyjnym, właściciel będzie musiał uiścić opłatę za niedobór masy. Opłata nie może być wyższa niż 10 zł za każdy brakujący kilogram.

Warto wiedzieć, że Auto Złomy przed rozpoczęciem działalności muszą dokonać wpisu do BDO → jakie inne podmioty również mają taki obowiązek?

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Złomowanie pojazdu w Lublinie krok po kroku

Proces złomowania składa się z kilku ważnych kroków:

Złomowanie pojazdu krok po kroku

  1. Wybór stacji demontażu pojazdów w Lublinie, często nazywanej auto złomem lub auto szrotem - placówka musi posiadać zezwolenie na działalność wystawione przez marszałka województwa!
  2. Udanie się do wybranej stacji wraz z kompletem dokumentów:
    1. dowodem rejestracyjnym,
    2. kartą pojazdu (o ile została wydana),
    3. tablicą rejestracyjną,
    4. dowodem osobistym  → jak wyrobić dowód osobisty w Lublinie?,
    5. umową kupna-sprzedaży pojazdu - w przypadku gdy pojazd nie został przerejestrowany
    6. pisemnym pełnomocnictwem ze zgodą na złomowanie pojazdu wystawionym przez pozostałych współwłaścicieli - jeśli osobiście nie mogą pojawić się w stacji demontażu,
    7. pisemnym upoważnieniem od właścicieli pojazdu - jeśli osobiście nie mogą udać się do stacji demontażu,
  3. Podpisanie umowy kupna-sprzedaży - jeżeli stacja demontażu zdecyduje się przyjąć pojazd.
  4. Oddanie pojazdu do złomowania:
    1. pomiar masy pojazdu i usunięcie poduszki powietrznej,
    2. pozbycie się płynów eksploatacyjnych, paliwa,
    3. oczyszczenie układu klimatyzacyjnego,
    4. wymontowanie akumulatora, filtra oleju, katalizatora, szyb, opon i innych części, które mogą przydać się do dalszego użytku,
  5. Właściciel otrzyma 3 egzemplarze dokumentu potwierdzającego złomowanie - jeden z nich pozostaje w stacji demontażu, drugi jest przeznaczony dla właściciela, zaś trzeci będzie wymagany przy wyrejestrowaniu zezłomowanego pojazdu w Lublinie.

Przed udaniem się na stację demontażu pojazdów, warto wypowiedzieć OC u obecnego ubezpieczyciela - w przeciwnym razie właściciel pojazdu nadal będzie musiał opłacać składki za jego ubezpieczenie, pomimo zezłomowania. Jak złożyć:

Oświadczenie do złomowania o utracie tablicy rejestracyjnej

Oświadczenie o utracie tablicy rejestracyjnej PDF i DOCWzór jak wypełnić oświadczenie o utracie tablicy rejestracyjnej
 
 

Oświadczenie o utracie tablicy rejestracyjnej jest wymagane w sytuacji, gdy właściciel samochodu nie może okazać w stacji demontażu tablic rejestracyjnych, ponieważ zostały zgubione, zniszczone lub spalone.

W oświadczeniu powinny znaleźć się następujące elementy:

  • miejscowość i data sporządzenia oświadczenia,

  • dane osobowe właściciela: imię, nazwisko, adres zamieszkania,

  • numer dowodu osobistego,

  • miejsce wydania dowodu osobistego,

  • marka samochodu,

  • numer rejestracyjny samochodu,

  • liczba brakujących tablic,

  • powód nieposiadania tablic np. zgubienie, zniszczenie,

  • podpis właściciela pojazdu.

Oświadczenie do złomowania o utracie karty pojazdu

Oświadczenie o utracie karty pojazdu PDF i DOC
 
 

Tego rodzaju oświadczenie należy dostarczyć do auto złomu w sytuacji zgubienia lub zniszczenia karty pojazdu, o ile została wydana.

W oświadczeniu muszą się znaleźć:

  • miejscowość i data sporządzenia oświadczenia,

  • imię i nazwisko właściciela pojazdu,

  • marka samochodu,

  • numer rejestracyjny samochodu,

  • numer karty pojazdu,

  • powód nieposiadania karty pojazdu: zgubienie, zniszczenie,

  • podpis właściciela pojazdu.

Upoważnienie do złomowania pojazdu w Lublinie

Upoważnienie do złomowanie pojazdu będzie potrzebne, gdy właściciel nie może stawić się w stacji demontażu w Lublinie osobiście. Wówczas udziela pełnomocnictwa, które potwierdza własnoręcznie sporządzone upoważnienie.

Aby upoważnienie było respektowane przez stację demontażu, powinno zawierać:

  • miejsce i datę sporządzenia upoważnienia,

  • dane właściciela, współwłaścicieli i osoby upoważnionej: imię, nazwisko, adres, seria i numer i seria dowodu osobistego, organ wydający dowód osobisty,

  • model, typ i markę samochodu,

  • numer rejestracyjny pojazdu,

  • numer VIN pojazdu,

  • upoważnienie do:

    • zezłomowania,

    • odbioru gotówki,

    • podpisania umowy kupna-sprzedaży,

  • podpisy właściciela, współwłaścicieli i osoby upoważnionej.

Co zrobić po kasacji pojazdu?

Co zrobić po kasacji pojazdu?

Po zezłomowaniu w ciągu następnych 30 dni należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejscowości Lublin i dokonać wyrejestrowania pojazdu. Koniecznie trzeba zabrać ze sobą następujące dokumenty:

Były właściciel powinien powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o zezłomowaniu pojazdu. Warto to zrobić, aby w dalszym ciągu nie naliczały się opłaty za ubezpieczenie OC. Można także starać się o zwrot niewykorzystanej składki OC - w tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek.

Podstawa prawna


Lubi wciąż być na bieżąco, a jej obecna praca wymaga pozostawania w stałym kontakcie z pracownikami wielu instytucji, przez co nie przeoczy żadnej zmiany ani nowości w przepisach. Stara się wyjaśniać, jak człowiek człowiekowi, w jaki sposób najłatwiej załatwić daną sprawę urzędową. Jej misją jest udzielanie prostych wskazówek - zdaje sobie sprawę, że treści przepisane wprost z Dziennika Ustaw zazwyczaj nie są zrozumiałe dla zwykłego, szarego człowieka.

Czytaj więcej o autorze


O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o redakcji