Jeżeli w kolejnych latach sposób użytkowania lasu ani jego powierzchnia nie zmienią się, nie ma potrzeby ponownego składania deklaracji.
Podatek leśny Lublin - ustawa, stawki i deklaracja PDF wzór 2023
Autor: ekspert Jaki Wniosek
Podatek leśny to kolejna opłata pobierana od właścicieli gruntów. Kto dokładnie zobowiązany jest do jego uiszczania? Jakie są stawki podatku leśnego w 2023 roku? Kiedy należy złożyć deklarację na podatek leśny? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Co jest opodatkowane podatkiem leśnym?
Opodatkowaniu podlegają grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, „Ls”. Wyjątek stanowią lasy wykorzystywane do wykonywania innej działalności gospodarczej niż leśna - wówczas podlegają one pod podatek od nieruchomości.
Kiedy pojawia się obowiązek podatkowy?
Obowiązek opłacania podatku leśnego powstaje z pierwszym dniem miesiąca po miesiącu, w którym podatnik przejął las w posiadanie. Wygasa zaś ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.
Kto musi płacić podatek leśny?
Obowiązek podatkowy ciąży na:
- właścicielu lasu,
- posiadaczu samoistnym,
- użytkowniku wieczystym lasu,
- posiadaczu lasu, który jest własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Stawki podatku leśnego 2023 w Lublinie
W 2023 osoby zobowiązane do zapłaty podatku muszą wyliczyć jego wysokość według podanych stawek:
- ≈ 71,10 zł za 1 ha → jest to równowartość 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
- ≈ 35,55 zł za 1 ha → dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.
Do kiedy należy zapłacić podatek leśny?
Podobnie jak w przypadku podatku rolnego w Lublinie, podatek leśny uiszcza się w 4 ratach, w terminach:
- do 15 marca,
- do 15 maja,
- do 15 września,
- do 15 listopada.
Wyżej podane terminy obowiązują wyłącznie osoby fizyczne. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej muszą uiszczać podatek do 15. dnia każdego miesiąca.
Jeżeli wysokość podatku nie przekracza 100 złotych, wówczas należy uiścić go w całości w terminie płatności pierwszej raty.
Zwolnienie od podatku leśnego
Podatek leśny nie obejmuje:
- lasów z drzewostanem w wieku do 40 lat,
- lasów wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków,
- użytków ekologicznych,
- uczelni,
- federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
- publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty oraz prowadzących organy, w zakresie lasów zajętych na działalność oświatową,
- instytutów naukowych i pomocniczych jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk,
- prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, na warunkach określonych w ustawie o podatku leśnym,
- instytutów badawczych,
- przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego, uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej,
- Krajowego Zasobu Nieruchomości,
- Centrum Łukasiewicz i instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Rada Gminy/Miasta Lublin może w drodze uchwały wprowadzić inne zwolnienia od podatku leśnego.
Deklaracja na podatek leśny
Jeżeli na podatnika zostanie nałożony obowiązek zapłaty podatku leśnego, musi on złożyć:
- informację o lasach - dotyczy osób fizycznych,
- deklarację na podatek leśny - dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej,
wraz z wymaganymi załącznikami.
Kiedy należy złożyć deklarację?
Podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji do 15 stycznia roku podatkowego. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, deklarację lub informację o lasach należy złożyć w ciągu 14 dni od:
- zakupienia lasu,
- rozpoczęcia korzystania z niego jak właściciel,
- zawarcia umowy z gminą lub Skarbem Państwa,
- zyskania prawa użytkowania wieczystego,
- zmiany sposobu korzystania z lasu, na przykład:
- wykorzystywania lasu do prowadzenia innej działalności gospodarczej niż leśna,
- przywrócenia na gruntach działalności leśnej,
- zmiany powierzchni lasu do opodatkowania.

Warto wiedzieć:
Gdzie i jak złożyć deklarację w Lublinie?
Dokument należy złożyć na 3 sposoby:
- osobiście w Urzędzie Miasta/Gminy w Lublinie,
- listownie,
- przez Internet, za pomocą platformy ePUAP.
Ile kosztuje złożenie deklaracji?
Złożenie dokumentu jest bezpłatne.
Ustawa o podatku leśnym
Przepisy dot. podatku leśnego zawiera ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 888). Ustala ona m.in. kto jest zobowiązany do jego opłacania, kto jest zwolniony z tego obowiązku, oraz kto ten podatek pobiera. Dodatkowo definiuje, czym jest las i kiedy jest on objęty podatkiem leśnym.
Podstawa prawna
Gdzie załatwić sprawę podatek leśny w Lublinie?
Aby załatwić sprawę podatek leśny w Lublinie, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta przy ul. plac Króla Władysława Łokietka 1.

Urząd Miasta w Lublinie
adres: plac Króla Władysława Łokietka 1, 20-109 Lublin
tel. +48814661000
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w poniedziałek od 07:30 godziny otwarcia
sob-niedz: nieczynne
Jak załatwić sprawę podatek leśny online?
ePUAP
