Wypis i wyrys z rejestru gruntów Toruń - wniosek online i wzór PDF 2023
- Kto może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków w Toruniu?
- Kiedy składa się wniosek?
- Wniosek o otrzymanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków
- Jak złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów online w Toruniu?
- Jaki jest czas oczekiwania na wydanie dokumentów w Toruniu?
- Czy jest inny sposób uzyskania szczegółowych informacji o działce ewidencyjnej w Toruniu?
- Podstawa prawna
Jednym z najważniejszych dokumentów związanych z nieruchomościami jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Toruniu. Po uzyskaniu tych informacji można na przykład dokonać wpisu w księdze wieczystej, podzielić lub scalić nieruchomość, a także ją sprzedać. Kto może złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów? Czy można to zrobić online? Ile to kosztuje? Zapoznaj się z poniższym poradnikiem.
Kto może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków w Toruniu?
Wymienione dokumenty mogą uzyskać:
- właściciel nieruchomości;
- osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością;
-
osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody do uzyskania takiego dokumentu.
Kiedy składa się wniosek?
Najczęściej wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków składa się, aby załatwić jedną z niżej wymienionych spraw:
- sprzedaż nieruchomości,
- podział nieruchomości,
- budowa domu w Toruniu,
- zaciągnięcie kredytu hipotecznego w Toruniu,
- założenie księgi wieczystej.
Przygotowaliśmy wzory wypełnionych wniosków o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, które ułatwią załatwienie niektórych z wyżej wymienionych spraw.
Wniosek o otrzymanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków
Jakie dokumenty należy przygotować?
Jedynym potrzebnym dokumentem, który należy złożyć jest wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. Na dole strony znajduje się druk oraz wzory wypełnionych wniosków, które mogą przydać się w 4 sytuacjach: przy sprzedaży nieruchomości, jej podziale, zakładaniu księgi wieczystej oraz budowie domu. Ten sam wniosek składa się w celu uzyskania wypisu z kartoteki lokali w Toruniu.
Wypis z ewidencji gruntów nie jest jedynym dokumentem wymaganym podczas sprzedaży nieruchomości - konieczne będzie także zdobycie zaświadczenia o objęciu działki Uproszczonym Planem Urządzania Lasu (UPUL) w Toruniu.
Jak złożyć wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków w Toruniu?
Wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów w Toruniu można złożyć na 3 sposoby:
- listownie,
- w urzędzie w Toruniu, w którym znajduje się wydział geodezji,
- przez platformę ePUAP - o ile urząd w Toruniu daje taką możliwość.
Jak złożyć wniosek w Toruniu?
-
Wnioskujący musi pobrać i wypełnić wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
-
Następnie należy złożyć wniosek w urzędzie w Toruniu.
-
Wnioskujący musi czekać na informację z urzędu o wysokości opłaty.
-
Następnie należy uiścić opłatę.
-
Przygotowane dokumenty są gotowe do odbioru.
Jak złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów online w Toruniu?
-
Na początku należy wejść na stronę platformy ePUAP i wybrać usługę: „Wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków”.
-
Następnie należy kliknąć „Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę”.
-
Z listy należy wybrać Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i kliknąć „Załatw sprawę”.
-
System przeniesie wnioskującego na stronę profilu zaufanego – w tym miejscu należy się zalogować. Po zalogowaniu system powróci na platformę ePUAP.
-
Następnie wnioskujący musi zaadresować wniosek do starostwa powiatowego albo urzędu miasta, na terenie którego jest nieruchomość.
-
W dalszej kolejności należy starannie wypełnić wniosek, kliknąć „Dalej”, po czym „Podpisz”.
-
Kolejnym krokiem jest wysłanie wniosku. Na ekranie pojawi się komunikat, że wniosek został wysłany. Wnioskujący otrzyma urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
-
Dalej należy czekać na informację od urzędu, ile wyniesie opłata za przygotowanie dokumentów.
-
Następnie wnioskujący uiszcza opłatę w kwocie wskazanej przez urząd.
-
Przygotowane dokumenty są gotowe do odbioru.
Ile kosztuje wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Toruniu?
Cena dokumentów różni się w zależności od tego, jaką formę otrzymania dokumentu wybierze wnioskujący. Za elektroniczną wersję wypisu i wyrysu płaci się 140 złotych, zaś za wydruki obu dokumentów – 150 złotych.
Powyższe ceny odnoszą się do jednej nieruchomości w granicach jednego obrębu ewidencyjnego w Toruniu. Nawet jeżeli w skład nieruchomości wchodzi kilka działek, to o ile znajdują się w granicy jednego obrębu, przedstawione ceny będą stanowiły całkowite koszty otrzymania dokumentów.
Zapłaty można dokonać w kasie urzędu bądź przelewem na konto, którego numer zostanie podany w urzędzie.
Jaki jest czas oczekiwania na wydanie dokumentów w Toruniu?
Urząd w Toruniu poinformuje wnioskującego, ile potrwa przygotowanie wyrysu i wypisu. Wypełniając wniosek, można dokonać wyboru, w jaki sposób chce się odebrać dokumenty (osobiście w urzędzie, listownie, czy za pomocą poczty elektronicznej).
Czy jest inny sposób uzyskania szczegółowych informacji o działce ewidencyjnej w Toruniu?
Podczas poszukiwania szczegółowych informacji o działce, np. MPZP, uzbrojenie w media, tereny zalewowe, obszary chronione i wielu innych, z pomocą przychodzi OnGeo. Aby uzyskać raport należy:
- wejść na stronę ongeo.pl,
- wyszukać interesującą działkę i kliknąć w nią na mapie,
- wybrać z listy interesujące tematy, które trafią do analizy działki,
- płacić raport, który wygeneruje się automatycznie po 5 minutach w formacie .PDF.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z . z 2020 r. poz. 276 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2019 poz. 393 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji (Dz. U. poz. 1322).
Gdzie załatwić sprawę wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Toruniu?
Aby załatwić sprawę wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Toruniu, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta przy Wały Gen. Władysława Sikorskiego 8, lub z 1 inną instytucją.

Urząd Miasta w Toruniu
Adres: Wały Gen. Władysława Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
Godziny: Otwarte w poniedziałek od 07:30 więcej dni
sob-niedz: nieczynne
Telefon: +48566118777
Internet: strona www e-mail rezerwacja kolejki

Starostwo Powiatowe w Toruniu
Adres: ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń
Godziny: Otwarte w poniedziałek od 07:30 więcej dni
wt: 07:30-16:30
śr-czw: 07:30-15:30
pt: 07:30-14:30
sob-niedz: nieczynne
Telefon: +48566628910
Internet: strona www rezerwacja kolejki
Jak załatwić sprawę wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków online?
ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Dokumenty do pobrania - wzory [PDF] 2023
Sprzedaż nieruchomości - wzór wypełnionego wniosku EGiB o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków [PDF]
Uwaga! Wybór dokumentów, które chcemy uzyskać przez złożenie wniosku, jest uzależniony od woli notariusza!