Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu Łódź
Aktualizacja: 24 lutego 2021
Informacje w artykule
Wyrejestrowanie pojazdu Łódź
Jeśli jesteś właścicielem pojazdu, z którego przestałeś korzystać z różnych względów (zobacz poniżej jakich), możesz go wyrejestrować.
Kto i kiedy powinien wyrejestrować pojazd?
Do wyrejestrowania upoważniony jest właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy oni muszą stawić się w urzędzie podczas składania wniosku o wyrejestrowanie, lub wybrać jednego przedstawiciela, na którego przeniosą swoje pełnomocnictwo.
Do wyrejestrowania pojazdu dochodzi, kiedy wystąpi jedno z poniższych zdarzeń:
- pojazd zostanie zezłomowany,
- pojazd zostanie skradziony,
- pojazd zostanie wywieziony za granicę (sprzedany lub oddany w ramach darowizny),
- pojazd zostanie oddany do kasacji za granicą,
- pojazd zostanie trwale utracony (np. spali się w pożarze - nawet gdy samochód zostanie spalony należy go zezłomować i dopiero wówczas można go wyrejestrować lub sprzedać na części),
- pojazd zostanie oddany do stacji demontażu lub do punktu zbiórki odpadów (jeśli nie wyrejestrujesz go sam, zrobi to urząd, po otrzymaniu stosownego zaświadczenia ze stacji demontażu),
- pojazd zostanie wycofany z obiegu.
Wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży - czy konieczne?
Jeśli sprzedałeś pojazd w kraju lub przekazałeś go w darowiźnie, nie dokonujesz wyrejestrowania. W takim przypadku należy jednak zgłosić zbycie pojazdu. Masz na to 30 dni kalendarzowych od sprzedaży. Jeśli tego nie zrobisz, możesz otrzymać karę. Wniosek o zbycie pojazdu w Łodzi możesz złożyć online.
Czy pojazd można ponownie zarejestrować?
Tak, ale tylko pod pewnymi warunkami:
- pojazd został odzyskany z kradzieży,
- pojazd jest zabytkowy,
- rzeczoznawca samochodowy uznał pojazd za:
- unikatowy (dla pojazdów powyżej 25 lat),
- ważny dla historii motoryzacji
- pojazd został wcześniej wyrejestrowany z powodu sprzedaży/wywiezienia za granicę,
- powtórna rejestracja dotyczy przyczep rolniczych i ciągników.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
Jak wyrejestrować samochód i ile to kosztuje?
Aby wyrejestrować pojazd potrzebujesz wykonać kilka kroków:
- Przygotuj niezbędne dokumenty
- Zapłać za decyzję o wyrejestrowaniu
- Złóż dokumenty w odpowiednim urzędzie i wyrejestruj pojazd
Koszt wydania decyzji o wyrejestrowaniu to 10 zł. Płatności możesz dokonać w kasie urzędu lub przelewem na konto, ważne będzie zachowanie dowodu wpłaty.
Co jest potrzebne do wyrejestrowania samochodu w Łodzi?
Bez względu na powód wyrejestrowania, potrzebne będą:
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (znajdziesz go w sekcji Wnioski i dokumenty) lub możesz go otrzymać w wersji papierowej w urzędzie,
- dokument potwierdzający twoją tożsamość,
- pełnomocnictwo, jeśli posiadasz od współwłaścicieli pojazdu (jeśli nie posiadasz, muszą oni się stawić razem z tobą w urzędzie)
- dowód wpłaty za decyzję,
- dokumenty dodatkowe - według powodu wyrejestrowania pojazdu.
Poniżej znajdziesz listę dodatkowych dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku, w zależności od tego dlaczego chcesz wyrejestrować swój pojazd.
Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu
Jeśli oddałeś swój samochód do stacji demontażu, będziesz potrzebować:
- zdemontowane uprzednio tablice rejestracyjne,
- zaświadczenie ze stacji demontażu o wykonaniu złomowania,
- unieważnienie dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu
Kradzież pojazdu
Jeśli twój pojazd został skradziony, będziesz potrzebować dodatkowo:
- samodzielnie sporządzonego oświadczenia, że twój pojazd został skradziony, z dodatkową informacją, że masz świadomość odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego),
- zaświadczenia o zgłoszeniu kradzieży (wydanego przez policję) lub postanowienia o umorzeniu śledztwa w sprawie kradzieży pojazdu,
- dowodu rejestracyjnego,
- karty pojazdu - jeśli była wydana.
Jeśli brakuje ci któregoś z powyższych dokumentów, ponieważ zostały skradzione, napisz odpowiednie oświadczenie, w którym wyjaśnisz co się z nimi stało.
Wywóz za granicę / sprzedaż za granicę
Jeśli zbyłeś swój pojazd za granicą - sprzedałeś go lub przekazałeś w ramach darowizny, będziesz musiał przedłożyć w urzędzie:
- dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicą, np.:
- umowa kupna-sprzedaży
- umowa darowizny
- samodzielnie napisane oświadczenie o zbyciu pojazdu
- kopię dokumentu potwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą.
Kasacja pojazdu za granicą
Jeśli pojazd uległ zniszczeniu za granicą i trafił tam go kasacji, w polskim urzędzie będzie konieczne przedłożenie:
- potwierdzenia wykonania kasacji (dokument z tamtejszej stacji demontażu),
- dowodu rejestracyjnego,
- tablic rejestracyjnych,
- karty pojazdu - jeśli była taka wydana.
Trwała utrata pojazdu
Jeśli twój pojazd został zniszczony całkowicie w wyniku zdarzenia, na przykład pożaru - jest to tak zwana trwała utrata pojazdu. Aby wyrejestrować taki pojazd, będziesz potrzebował poniższych dokumentów dodatkowych:
- potwierdzenie utraty pojazdu, na przykład dokument poświadczający o spłonięciu pojazdu w pożarze,
- dowód rejestracyjny,
- tablice rejestracyjne,
- karta pojazdu - jeśli taka została wydana,
- dowód wpłaty na rzecz gminy - jest to opłata na rzecz zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku, a o jej wysokość zapytaj w urzędzie.
Jeśli brakuje ci któregoś z powyższych dokumentów lub tablic rejestracyjnych, ponieważ zostały zniszczone, napisz odpowiednie oświadczenie, w którym wyjaśnisz dokładnie co się z nimi stało.
Wycofanie pojazdu z obiegu
Jeśli producent samochodu wycofuje posiadany przez ciebie model z obiegu, do jego wyrejestrowania będziesz potrzebował poniższych dokumentów:
- potwierdzenie wycofania z obiegu, na przykład oświadczenie producenta,
- potwierdzenie odkupienia samochodu przez producenta,
- poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu z obrotu danego pojazdu.
Gdzie należy je złożyć?
Dokumenty składasz w wydziale komunikacji, w urzędzie właściwym dla twojego miejsca zamieszkania:
- Warszawa - w urzędzie dzielnicy,
- miasto na prawach powiatu - w urzędzie miasta (wydział komunikacji),
- pozostałe - w urzędzie starostwa powiatowego (wydział komunikacji).
Możesz je złożyć osobiście lub przesłać listownie. Niektóre urzędy prowadzą również skrzynkę podawczą online - możesz to sprawdzić na stronie www właściwego urzędu.
Jak długo czeka się na wyrejestrowanie pojazdu w Łodzi?
Zazwyczaj procedura trwa do 30 dni od złożenia wniosku w Łodzi. W przypadkach bardziej skomplikowanych może wydłużyć się do 2 miesięcy.
Decyzję możesz odebrać osobiście lub otrzymać pocztą.
Gdzie można złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu w Łodzi?
Nazwa instytucji | Adres | Numer telefonu |
---|---|---|
Starostwo Powiatowe w Łodzi | ul. Sienkiewicza 3 90-954 Łódź |
+48426329720 |
Wydział Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów Urzędu Miasta w Łodzi | Smugowa 30/32 91-433 Łódź |
+48426384444 |
Pobierz wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.