Prowadząc jednoosobową działalność, trzeba pamiętać o konieczności aktualizacji danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jeżeli ulegają one zmianie. O jakich danych mowa? Do kiedy należy zgłosić zmianę danych? Gdzie i jak złożyć odpowiedni wniosek? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Jakie dane należy zaktualizować w przypadku zmiany?
Zmiany danych w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej można dokonywać wielokrotnie w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczne jest złożenie wniosku o zmianę danych w CEIDG, jeżeli zaszły poprawki w zakresie:
- danych osobowych,
- obywatelstwa,
- nazwy działalności gospodarczej → sprawdź, jak zgłosić własną działalność w CEIDG w Płocku,
- adresu do doręczeń, adresu stałego miejsca wykonywania działalności, zmiany adresu zamieszkania w Płocku,
- danych kontaktowych firmy np. adres e-mail, adres strony internetowej, numer telefonu,
- adresu skrzynki ePUAP,
- przedmiotu wykonywanej działalności opisanej kodami PKD,
- miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- daty rozpoczęcia działalności,
- danych zarządcy sukcesyjnego,
- danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym,
- małżeńskiej wspólnoty majątkowej.
Dzięki złożeniu wniosku o zmianę danych, można również zgłosić:
- zmianę rachunków bankowych związanych z firmą,
- wpis lub zmianę wpisu w bazie REGON,
- zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne NIP,
- zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- numery identyfikacyjne uzyskane w innych krajach do celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych,
- pełnomocnika do CEIDG,
- zarządcę sukcesyjnego do CEIDG,
- informacje dotyczące spółki cywilnej,
- dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres jej przechowywania.
Za pomocą jednego wniosku można zgłosić kilka zmian – o ile zaszły jednego dnia.
Kiedy należy złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG?
To kiedy należy złożyć wniosek o aktualizację danych w CEIDG, zależy przede wszystkim od rodzaju zmienianych danych. Wniosek należy złożyć:
- w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany, jeżeli dotyczy ona:
- zmiany imienia w Płocku lub zmiany nazwiska w Płocku, daty urodzenia,
- dodatkowych określeń, włączonych do nazwy firmy,
- informacji o obywatelstwie,
- adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- innych danych kontaktowych, jeśli podano je we wniosku o wpis do CEIDG,
- przedmiotu wykonywanej działalności opisanego kodami PKD,
- niezwłocznie, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu zmiany danych, jeśli dotyczy ona:
- danych zarządcy sukcesyjnego, o ile został powołany,
- w dogodnym terminie, jeżeli zmiany dotyczą:
- daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,
- danych przedstawiciela ustawowego innego niż kurator lub opiekun, syndyk, nadzorca lub zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym,
- daty zawieszania i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej w Płocku,
- daty zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej w Płocku – gdy została wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG,
- informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej – gdy została zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG.
Ile kosztuje zmiana danych w CEIDG?
Usługa jest bezpłatna. Opłatę ponosi się jedynie w sytuacji, gdy wnioskujący zdecyduje się na skorzystanie z pełnomocnictwa. Jeżeli wybrany pełnomocnik nie jest członkiem jego rodziny, wówczas zapłaci 17 złotych.
Wniosek o zmianę danych w CEIDG
Wymagane dokumenty
W przypadku zmiany danych w CEIDG nie ma potrzeby przedstawiania żadnych dodatkowych dokumentów. Wystarczy poprawnie wypełniony wniosek o aktualizację danych. Ten sam formularz umożliwia także zawieszenie oraz zamknięcie działalności gospodarczej.
Jeżeli urzędnik dopatrzy się nieprawidłowości w dostarczonym wniosku, wezwie wnioskującego do ich skorygowania. Będzie miał na to 7 dni roboczych.
Gdzie i jak złożyć wniosek o zmianę danych w CEIDG w Płocku?
Wniosek w tej sprawie można złożyć na 3 sposoby:
- osobiście, w urzędzie w Płocku,
- listownie, na adres właściwego urzędu (list powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza),
- przez Internet, za pomocą platformy biznes.gov.pl → konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Zmiana danych w CEIDG online
Aby zmienić dane w CEIDG bez wychodzenia z domu, należy postępować według poniższej instrukcji:
- Na początku należy wejść na stronę biznes.gov.pl i wyszukać usługę „Zmień dane firmy w CEIDG”.
- Następnie kliknąć „Załatw online”.
- Kolejnym krokiem jest zalogowanie się. Wnioskujący ma do wyboru logowanie za pomocą Profilu Zaufanego lub e-Dowodu.
- Po zalogowaniu należy uzupełnić formularz o podstawowe dane.
- Następnie należy wybrać działalność, której ma dotyczyć wpis.
- Po wypełnieniu wszystkich danych należy upewnić się, że są one prawidłowe.
- Ostatnim krokiem jest przesłanie danych.
Ile czeka się na zmianę danych w CEIDG?
Aktualizacja danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nastąpi nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG – jeżeli jest to jedyny złożony przez wnioskującego wniosek w danym momencie.