Właściciele nieruchomości, na przykład domów, garaży czy działek budowlanych, zobowiązani są do opłacania podatku od nieruchomości. Ile wynosi podatek od nieruchomości? Gdzie i jakie dokumenty złożyć? Do kiedy opłacić podatek od mieszkania/domu? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Za co płaci się podatek od nieruchomości?
Podatek od nieruchomości to opłata, którą ponoszą właściciele dóbr nieruchomych, czyli np. działek budowlanych, domów, garaży, mieszkań itp.
Uiszcza się go za:
- wszystkie grunty, oprócz gruntów rolnych i lasów → w przypadku gruntów rolnych opłaca się podatek rolny w Płocku, zaś lasów - podatek leśny w Płocku;
- posiadane budynki;
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- mieszkania lub lokale użytkowe, które posiadają księgę wieczystą.
Jeżeli podatnik chce uzyskać zaświadczenie o tym, że stale opłaca podatek od nieruchomości, może starać się o zaświadczenie o niezaleganiu w podatku od nieruchomości w Płocku.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od nieruchomości
Obowiązek podatkowy rozpoczyna się od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nabyto tytuł prawnego do przedmiotu opodatkowania lub stało się jego posiadaczem. Natomiast obowiązek podatkowy przestaje istnieć z końcem miesiąca, w którym przestają obowiązywać warunki uzasadniające ten obowiązek.
Kto płaci podatek od nieruchomości w Płocku?
Podatnikami są zarówno osoby fizyczne, jak i prawne oraz jednostki organizacyjne. Obowiązek płacenia podatku od nieruchomości mają:
- właściciel nieruchomości np. przez jej zasiedzenie,
- osoba, która jest posiadaczem samoistnym (używa gruntów jak właściciel, mimo że nim nie jest),
- użytkownik wieczysty gruntów własności publicznej (państwowej lub samorządowej),
- posiadacz mienia publicznego na podstawie zawartej umowy lub bez takiej umowy.
Który ze współwłaścicieli powinien opłacić podatek?
Gmina wydaje jedną decyzję w sprawie wysokości podatku. Decyzja dotyczy wszystkich współwłaścicieli/współposiadaczy. Nie ma znaczenia, który ze współwłaścicieli zapłaci podatek – jego opłacenie to solidarny obowiązek podatkowy. Dlatego może to zrobić w całości jeden współwłaściciel (a później rozliczyć się z pozostałymi), lub od razu przy składaniu wniosków podzielić między siebie kwotę i każdy opłaci swoją część.
Kto nie musi płacić podatku od domu / mieszkania w Płocku?
Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, zwolnione są z podatku od nieruchomości za:
- budynki gospodarcze wykorzystywane do działalności leśnej lub rybackiej,
- budynki gospodarcze tworzące gospodarstwo rolne, służące wyłącznie do działalności rolniczej,
- grunty i budynki, które wpisane są do rejestru zabytków (jeśli są utrzymywane i konserwowane zgodnie z przepisami o ochronie zabytków),
- nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione,
- grunty, altany, obiekty gospodarcze (do 35m2) i budynki, które położone są w rodzinnym ogrodzie działkowym,
- działki przyzagrodowe, których właścicielami są osoby należące do rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spełniające co najmniej jeden z poniższych warunków:
- osoba w wieku emerytalnym,
- osoba niepełnosprawna o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności → dowiedz się, jak starać się o orzeczenie o niepełnosprawności w Płocku,
- inwalida I lub II stopnia,
- osoba całkowicie niezdolna do pracy w gospodarstwie rolnym lub niezdolna do samodzielnej egzystencji,
- grunty i budynki we władaniu muzeów rejestrowych,
- grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży,
- obiekty przeznaczone na edukację i rozwój dzieci i młodzieży,
- budynki i grunty położone na terenach parków narodowych lub rezerwatów przyrody,
- uczelnie i instytuty badawcze, jednostki puliczne prowadzące działalność oświatową, a także żłobki w Płocku i kluby dziecięce,
- centra badawczo-rozwojowe.
Rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości.
Do kiedy należy opłacić podatek od nieruchomości?
Jeśli osoba zostaje nowym właścicielem i złożyła informację o nieruchomościach, gmina wyśle do niej pismo z wysokością podatku, który następnie musi uregulować, według wskazanego na piśmie harmonogramu. Jeśli decyzja wpłynie po terminie płatności raty – ratę należy wpłacić w ciągu 14 dni od odebrania decyzji.
Jeśli właściciel jest osobą fizyczną i użytkuje nieruchomość dłużej i otrzymuje co roku od gminy pismo z wysokością podatku, wtedy harmonogram opłat wynosi odpowiednio:
- jeśli podatek roczny jest mniejszy niż 8,51 zł - właściciel nie dostanie decyzji i nie zapłaci podatku,
- jeśli podatek roczny jest mniejszy niż 100 zł - właściciel opłaca całość za jednym razem, w terminie pierwszej raty czyli do 15 marca danego roku,
- jeśli podatek roczny jest wyższy niż 100 zł - właściciel może opłacać go według poniższego harmonogramu rat:
- I rata > do 15 marca,
- II rata > do 15 maja,
- III rata > do 15 września,
- IV rata > do 15 listopada.
Jeśli właściciel jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, podatek opłaca za poszczególne miesiące w ratach tak długo, jak długo trwa obowiązek podatkowy:
- do 31 stycznia (za styczeń),
-
do 15. dnia każdego kolejnego miesiąca.
Jakie są stawki podatku od nieruchomości?
Wysokość podatku od nieruchomości zależy od ogólnej powierzchni gruntów, budynków i ich części oraz od stawki podatku, jaka obowiązuje w Płocku. Miejscowość Płock określa stawki podatku, które nie mogą być wyższe niż stawki maksymalne (wynikające z corocznego obwieszczenia Ministra Finansów w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych). Informacja o aktualnych stawkach podatku od nieruchomości jest dostępna w urzędzie w Płocku.
Gdy suma zaliczek pobranych na poczet podatku jest wyższa niż jego finalna wartość wynikająca z rozliczenia, podatnik może starać się o zwrot nadpłaty podatku.
Gdzie można zapłacić podatek od nieruchomości w Płocku?
Podatek od nieruchomości można uregulować:
- w kasie urzędu w Płocku,
- przelewem na wskazane konto gminy/miasta,
- u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta).
Zgłoszenie podatku od nieruchomości w Płocku
Kto i kiedy składa informację/deklarację o podatku od nieruchomości?
Osoba, która:
- zakupiła nieruchomość,
- zaczyna z niej korzystać jako właściciel lub
- zmieniła się wysokość wcześniej obliczonego podatku danej nieruchomości (np. w związku ze sprzedażą części gruntu)
zobowiązana jest w terminie do 14 dni od zdarzeniazłożyć IN-1 Druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Osoba, która otrzymała pozwolenie na budowę w Płocku, lub buduje dom bez pozwolenia i:
- jest na etapie jego wykańczania,
- rozbudowuje go,
- korzysta z niego przed wykończeniem,
zobowiązana jest do opłaty podatku od nieruchomości dopiero w kolejnym roku. Wtedy IN-1 Druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanychnależy złożyć do dnia 15 stycznia przyszłego roku.
Osoba, która w kolejnym roku jest właścicielem tych samych nieruchomości bez żadnych zmian (to samo mieszkanie, dom, działka) - nie musi składać kolejnej informacji o nieruchomościach. Wtedy otrzymuje od gminy aktualną na dany rok decyzję w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości.
Jakie dokumenty należy złożyć i gdzie?
Osoby fizyczne
Do poprawnego opłacenia podatku od nieruchomości potrzebny będzie dokument zwany IN-1 - Druk informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Od połowy 2019 roku obowiązuje oficjalnie opublikowany wzór tego dokumentu. Do niego należy dołączyć również załączniki:
- ZIN-1 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZIN-2 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
- ZIN-3 - Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - dane pozostałych podatników.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej
Takie osoby zamiast informacji składają deklarację:
- DN-1 - Deklaracja na podatek od nieruchomości,
- ZDN-1 Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości - dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZDN-2 Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości - dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania.
Stosowne dokumenty należy złożyć w Urzędzie Miasta/Gminy w Płocku. Jeżeli:
- właściciel posiada kilka działek lub nieruchomości, ale znajdują się w tej samej gminie - wówczas składa jeden wniosek,
- właściciel posiada kilka działek lub nieruchomości w różnych gminach - wówczas składa stosowne druki osobno w każdej z gmin.
Współwłaściciel nieruchomości może złożyć wniosek samodzielnie lub razem z pozostałymi współwłaścicielami.
Nawet jeśli właściciel jest zwolniony z opłaty, musi złożyć stosowny druk informacji o nieruchomościach.
W jakiej formie należy złożyć druki?
Druk może zostać złożony na trzy sposoby:
- osobiście, zanosząc go do Urzędu Gminy/Miasta w Płocku,
- listownie, przesyłając pocztą dokumenty na adres: pl. Stary Rynek 1,
- lub internetowo, za pośrednictwem systemu ePUAP, po zalogowaniu się Profilem Zaufanym.