Jednym z najważniejszych dokumentów związanych z nieruchomościami jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Płocku. Po uzyskaniu tych informacji można na przykład dokonać wpisu w księdze wieczystej, podzielić lub scalić nieruchomość, a także ją sprzedać. Kto może złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów? Czy można to zrobić online? Ile to kosztuje? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków w Płocku?
Wymienione dokumenty mogą uzyskać:
- właściciel nieruchomości;
- osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością;
-
osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody do uzyskania takiego dokumentu.
Kiedy składa się wniosek?
Najczęściej wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków składa się, aby załatwić jedną z niżej wymienionych spraw:
- sprzedaż nieruchomości,
- podział nieruchomości,
- sporządzenie operatu szacunkowego,
- budowa domu w Płocku - jako załącznik do pozwolenia na budowę,
- zaciągnięcie kredytu hipotecznego,
- założenie księgi wieczystej.
Na dole strony znajdują się wzory wypełnionych wniosków o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, które ułatwią załatwienie niektórych z wyżej wymienionych spraw.
Wniosek o otrzymanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków
Jakie dokumenty należy przygotować?
Jedynym potrzebnym dokumentem, który należy złożyć jest wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. Na dole strony znajduje się druk oraz wzory wypełnionych wniosków. Ten sam wniosek składa się w celu uzyskania wypisu z kartoteki lokali w Płocku.
Wypis z ewidencji gruntów nie jest jedynym dokumentem wymaganym podczas sprzedaży nieruchomości - konieczne będzie także zdobycie zaświadczenia o objęciu działki Uproszczonym Planem Urządzania Lasu (UPUL) w Płocku czy zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP) w Płocku.
Jak złożyć wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków w Płocku?
Wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów w Płocku można złożyć na 3 sposoby:
- listownie,
- osobiście w urzędzie w Płocku, w którym znajduje się wydział geodezji,
- online za pośrednictwem Portalu Interesanta - o ile urząd w Płocku daje taką możliwość, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak złożyć wniosek w Płocku?
-
Wnioskujący musi pobrać i wypełnić wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
-
Następnie należy złożyć wniosek w urzędzie w Płocku.
-
Opłatę za dokument należy dokonać po otrzymaniu od pracownika urzędu dokumentu obliczenia opłaty (DOO).
-
Przygotowane dokumenty są gotowe do odbioru.
W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy dołączyć pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty. Pełnomocnictwo może być złożone w oryginale, w wypisie lub w potwierdzonej kopii. Kopia musi być potwierdzona np. notarialnie (nie może to być ksero).
Jak złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów online w Płocku?
- Należy wejść na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
- Z danych teleadresowych wybrać „Geodeci powiatowi” lub „Ośrodki dokumentacji” i wybrać województwo.
- Następnie należy wybrać i kliknąć „portal mapowy” – nie we wszystkich powiatowych portalach można złożyć wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego. Portale mogą się między sobą różnić zarówno wyglądem, jak i zasadami postępowania. Aby upewnić się, czy wybrany powiatowy portal obsługuje wnioski online – należy skontaktować się z jego administratorem lub poszukać informacji na stronie portalu powiatowego.
Ile kosztuje wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Płocku?
Cena dokumentów różni się w zależności od tego, jaką formę otrzymania dokumentu wybierze wnioskujący. Za elektroniczną wersję wypisu i wyrysu płaci się 140 złotych, zaś za wydruki obu dokumentów – 150 złotych.
Powyższe ceny odnoszą się do jednej nieruchomości w granicach jednego obrębu ewidencyjnego w Płocku. Nawet jeżeli w skład nieruchomości wchodzi kilka działek, to o ile znajdują się w granicy jednego obrębu, przedstawione ceny będą stanowiły całkowite koszty otrzymania dokumentów.
Zapłaty można dokonać w kasie urzędu bądź przelewem na konto, którego numer zostanie podany w urzędzie.
Jaki jest czas oczekiwania na wydanie dokumentów w Płocku?
Urząd w Płocku poinformuje wnioskującego, ile potrwa przygotowanie wyrysu i wypisu. Zazwyczaj sprawa załatwiana jest niezwłocznie po złożeniu wniosku, nie dłużej jednak niż 30 dni. Wypełniając wniosek, można dokonać wyboru, w jaki sposób chce się odebrać dokumenty (osobiście w urzędzie, listownie, czy za pomocą poczty elektronicznej).
Termin ważności dokumentu dotyczącego wypisu i wyrys z rejestru gruntów
Przepisy nie regulują okresu ważności wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów - dane zawarte w dokumencie aktualne są na dzień jego wydania. Jeśli od wydania dokumentu nastąpiły zmiany ewidencyjne, to dokument traci ważność. Podmiot, u którego składany jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków sam określi czy dokument może zostać uznany za aktualny lub nieaktualny.
Czy jest inny sposób uzyskania szczegółowych informacji o działce ewidencyjnej w Płocku?
Podczas poszukiwania szczegółowych informacji o działce, np. MPZP, uzbrojenie w media, tereny zalewowe, obszary chronione i wielu innych, z pomocą przychodzi OnGeo. Aby uzyskać raport należy:
- wejść na stronę ongeo.pl,
- wyszukać interesującą działkę i kliknąć w nią na mapie,
- wybrać z listy interesujące tematy, które trafią do analizy działki,
- opłacić raport, który wygeneruje się automatycznie po 5 minutach w formacie PDF.