Odpady komunalne - zasady zbiórki śmieci w Płocku
Każdy właściciel nieruchomości, osoba lub podmiot władający nieruchomością w Płocku, na której terenie powstają śmieci (odpady komunalne), jest odpowiedzialny za ich odpowiednie zagospodarowanie w taki sposób, aby nie szkodziły środowisku. Regulacje w tym zakresie uchwala Urząd Miasta Płock. Właściciel natomiast jest zobowiązany do złożenia odpowiedniej deklaracji śmieciowej.
Co to są odpady komunalne i jak można je zbierać?
Odpady komunalne to śmieci, które powstają w gospodarstwach domowych. Wyróżnia się dwa rodzaje gromadzonych śmieci:
Selektywna zbiórka odpadów
To obowiązujący na terenie kraju podział odpadów na grupy. Każda grupa posiada odpowiednio oznaczony pojemnik:
PAPIER - niebieski pojemnik na papierowe i tekturowe opakowania | |
SZKŁO - zielony pojemnik na butelki, szklane opakowania | |
TWORZYWA SZTUCZNE I METALE - żółty pojemnik na opakowania wykonane z plastiku i metalu, a także z tworzyw mieszanych (np. kartony po soku) | |
ODPADY BIO - brązowy pojemnik na takie śmieci, które ulegają biodegradacji (odpadki kuchenne jak skórki z warzyw czy owoców, liście, skoszona trawa itp.) | |
POZOSTAŁE - czyli odpady mieszane, niepodlegające segregacji, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych. |
Nieselektywna zbiórka odpadów
To odpady nieposegregowane — wszelkie śmieci wrzucane są do jednego worka, a następnie do jednego pojemnika — bez odpowiedniego podziału według tworzyw.
Obowiązki właściciela nieruchomości dotyczące gromadzenia odpadów
Właściciel nieruchomości, na której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest do:
- wyposażenia swojego terenu w odpowiednie worki i/lub pojemniki do zbierania śmieci, a także dbać o ich czystość i stan techniczny, chyba że gmina przejmuje ten obowiązek na siebie w ramach uchwały rady gminy, wliczając go w koszty gospodarowania odpadami,
- selektywnej zbiórki odpadów, czyli segregowania śmieci zgodnie z wymogami gminy i ustawy,
- usuwania śmieci komunalnych oraz nieczystości ciekłych zgodnie z przepisami.
Kto i kiedy musi złożyć deklarację śmieciową w Płocku?
Deklarację śmieciową w Płocku powinni złożyć:
- właściciel nieruchomości,
- współwłaściciele,
- użytkownik wieczysty,
- podmioty władające nieruchomością,
- posiadacze nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu,
- jeśli nieruchomość posiada wiele lokali z odrębną własnością:
- zarządy wspólnot mieszkaniowych,
- zarządy spółdzielni mieszkaniowych,
- pełnomocnik właściciela nieruchomości - w takim wypadku do deklaracji należy załączyć pełnomocnictwo oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Deklarację śmieciową należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca lub powstania na niej odpadów.
Kto jest odpowiedzialny za odbiór odpadów komunalnych w Płocku?
Za odbiór odpadów od mieszkańców odpowiedzialny jest Urząd Miasta. Wszelkie regulacje określane są w odpowiednich uchwałach. Ustalane są:
- metody wyliczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (gmina wybiera jedną z dostępnych metod w ustawie),
- opłaty jednostkowe za pojemniki lub worki używane do zbierania odpadów na terenie nieruchomości (względem pojemności).
Rezygnacja z wywozu śmieci
Jeżeli właściciel nieruchomości stwierdzi, że nie chce dłużej korzystać z wywozu śmieci świadczonego przez daną firmę, może wypowiedzieć jej umowę. Wypowiedzenie musi złożyć w urzędzie odpowiadającym miejscu uiszczania opłat za wywóz śmieci. Powodem rezygnacji z wywozu odpadów może być np. zaprzestanie czynnego użytkowania nieruchomości.
Deklaracja śmieciowa, czyli o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie
Ile wynosi opłata za śmieci w Płocku?
Opłata ustalana jest przez Urząd Miasta Płock. Do jej określenia urząd wybiera jedną z metod dopuszczalnych przez ustawę. Wylicza się ją na podstawie jednego z trzech wzorów:
- stawka za odbiór odpadów ustalona dla danej gminy:
- x liczba mieszkańców danej nieruchomości, lub
- x ilość zużytej wody na danej nieruchomości, lub
- x powierzchnia lokalu mieszkalnego.
Aktualnych stawek za wywóz śmieci należy szukać na stronie internetowej http://www.ump.pl.
Opłata a sposób zbierania śmieci
Najmniej płaci się, jeśli na danym terenie prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów. Jeśli śmieci nie są ani zbierane ani odbierane w postaci posegregowanej, rada gminy ustala wyższą stawkę za takie odpady:
- nie mniej niż dwukrotność stawki za odpady posegregowane,
- nie więcej niż czterokrotność stawki za odpady posegregowane,
- nie więcej niż wyznaczona maksymalna stawka opłat za odbiór śmieci, określona w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jeśli właściciel nieruchomości nie będzie prowadzić selektywnej zbiórki odpadów, firma odbierająca oznaczy je jako zmieszane i powiadomi o tym fakcie urząd. Na tej podstawie zostanie wszczęte postępowanie w sprawie określenia wyższej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości.
Jak często pobiera się opłaty za śmieci?
Jeśli nieruchomość:
- jest zamieszkana - opłatę pobiera się za każdy miesiąc, w którym dany mieszkaniec przebywał na jej terenie,
- jest mieszana, czyli część nieruchomości jest mieszkalna, a w części znajdują się tzw. lokale użytkowe - opłatę pobiera się za każdy miesiąc, w którym powstały odpady komunalne na jej terenie,
- jest niezamieszkana - opłatę pobiera gmina za każdy miesiąc, podleganie gminnemu systemowi odbioru odpadów możliwe jest wtedy, gdy dana gmina podejmie uchwałę o podjęciu obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych. Jeśli gmina takiej ustawy nie podejmie właściciel nieruchomości zobowiązany jest zawrzeć umowę z przedsiębiorcą, który jest wpisany do Rejestru Działalności Regulowanej. W przypadku firm zewnętrznych opłata pobierana jest zgodnie z cennikiem,
- posiada domek letniskowy lub inne nieruchomości służące rekreacji i wypoczynkowi - opłatę pobiera się za cały rok, bez względu na czas korzystania.
Jak złożyć deklarację śmieciową w urzędzie w Płocku?
Przed złożeniem deklaracji należy zapoznać się z zasadami, kosztami i organizacją odbioru śmieci od mieszkańców miejscowości Płock, na której terenie znajduje się nieruchomość. Wypełniony druk deklaracji można złożyć osobiście podczas wizyty w instytucji Urząd Miasta. Istnieje także możliwość dostarczenia dokumentu listownie.
Jak złożyć deklarację śmieciową online?
Niektóre gminy pozwalają na elektronicznie złożenie deklaracji za pośrednictwem internetowej platformy ePUAP. Aby skorzystać z tego rozwiązania, wymagany jest Profil Zaufany.
- Należy pobrać i wypełnić deklarację ze strony internetowej urzędu w Płocku.
- Kolejnym krokiem jest zalogowanie się na platformę ePUAP przez Profil Zaufany lub aplikację mObywatel a następnie klikniecie na stronie przycisku "Przejdź do formularza".
- Należy wyszukać podmiot, który przyjmuje deklaracje w Płocku. Jeżeli nie ma go na liście oznacza to, iż nie ma możliwości złożenia formularza online.
- W pole "Treść wniosku" należy wpisać „Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”.
- Składający musi dodać wypełnioną deklarację jako załącznik.
- Ostatnim krokiem jest podpisanie pisma podpisem elektronicznym i przesłanie go do urzędu w Płocku.
Wzór deklaracji śmieciowej
Jak wypełnić deklarację śmieciową?
Wzory deklaracji śmieciowych się od siebie różnią, ale w większości formularzy wypełnia się podobne pola o zbliżonym wyglądzie. Wypełniający musi podać m.in. swoje dane oraz informacje na temat nieruchomości, której deklaracja dotyczy. W dolnej sekcji strony znajdują się trzy przykładowe wzory wypełnienia deklaracji śmieciowej: ze względu na liczbę mieszkańców nieruchomości, jej powierzchnię oraz zużycie wody.
Przeczytaj także: Wywóz śmieci, gruzu i odpadów wielkogabarytowych
Jak postępować w przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji?
Jeśli zmianie ulegną dane wpływające na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. liczba osób zamieszkujących nieruchomość) lub ilość odpadów komunalnych w deklaracji, właściciel nieruchomości musi ponownie złożyć deklarację. W takiej sytuacji nowa deklaracja powinna być złożona do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaszła zmiana. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w nowej wysokości będzie obowiązywać począwszy od miesiąca, w którym wystąpiła zmiana.