Urząd Skarbowy w Gdyni to jednostka Krajowej Administracji Skarbowej. Prędzej czy później każdy z nas będzie musiał załatwić sprawę w urzędzie skarbowym. Czym zajmują się urzędy skarbowe? Jak wygląda ich struktura? Z jakimi sprawami można zwrócić się do urzędników?
Czym zajmuje się Urząd Skarbowy w Gdyni?
Do zadań Urzędu Skarbowego w Gdyni należą m.in. obsługa podatników, prowadzenie kontroli podatkowej, egzekucja zaległości podatkowych i zapewnianie wpływów do budżetu państwa chociażby z opłacanych podatków.
Jaka jest struktura Urzędu Skarbowego w Gdyni?
Każdy urząd skarbowy ma swojego naczelnika, który jest organem podatkowym pierwszej instancji i kieruje pracą urzędu przy pomocy swoich zastępców, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach. Gdy w danym urzędzie skarbowym pracuje więcej niż 100 osób, naczelnik może posiadać dwóch zastępców, a gdy jednostka zatrudnia ponad 200 osób - trzech. Zakres kompetencji zastępcy (lub zastępców) ustala sam naczelnik. W urzędach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
- działy - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierującym działem;
- referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierującym referatem;
- wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
- jednoosobowe stanowiska pracy.
Komunikacja wewnątrz urzędu, również między działami, może odbywać się za pośrednictwem notatek służbowych.
Jakie są zadania Urzędu Skarbowego w Gdyni?
Urząd Skarbowy w Gdyni zajmuje się zadaniami związanymi z szeroko pojętymi finansami kraju. Należą do nich m.in.:
- kontrolowanie podatków;
- pomaganie podatnikom i ich ewidencja;
- określanie oraz ściąganie podatków i różnych opłat, które wpływają do budżetu państwa, np. podatek VAT, podatek dochodowy czy też podatek akcyzowy;
- pobieranie opłat, w tym należności celnych z tytułu wywozu bądź przewozu dóbr;
- prowadzenie administracyjnej egzekucji z tytułu finansowych należności;
- wzajemne informowanie o sprawach finansowych i podatkowych innych krajów UE;
- pomaganie lub korzystanie ze wsparcia państw;
- wykrywanie, zwalczanie i zapobieganie przestępstwom skarbowym;
- wykonywanie majątkowych kar określonych w kodeksie karnym wykonawczym i skarbowym.
Deklaracje i druki, które m.in. składa się w Urzędzie Skarbowym w Gdyni
- Deklaracja PCC-3,
- Deklaracja VAT 7,
- Deklaracja AKC-US,
- Deklaracja NIP-8,
- Deklaracja DSF-1,
- Deklaracja ZAP-3,
- Deklaracja VAT-R,
- Deklaracja UPL-1,
- Deklaracja PIT-36,
- Deklaracja PIT-37,
- Deklaracja PIT-6,
- Deklaracja PIT-0,
- Deklaracja IFT-2R,
- Deklaracja CIT 8,
- Deklaracja PIT 2,
- Deklaracja PIT 4R,
- Deklaracja PIT 8C,
- Deklaracja PIT 11,
- Deklaracja PIT 19A,
- Deklaracja PIT 28,
- Deklaracja PIT 39,
- Deklaracja VAT 26,
- Deklaracja VAT UE,
- Deklaracja ZUS Z3,
- Druk SD Z2 formularz zgłoszenia darowizny lub spadku.
W urzędzie skarbowym można również wnioskować o:
- Certyfikat rezydencji CFR-1 - dokument może zostać odebrany przez pełnomocnika posiadającego upoważnienie do odbioru dokumentów,
- Zmianę formy opodatkowania - w przypadku przedsiębiorców.
Jak sprawdzić numer konta do urzędu skarbowego w Gdyni?
Od 1 stycznia 2020 r. należy wpłacać podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) oraz podatek od towarów i usług (VAT) na numer indywidualnego rachunku podatkowego, zwany również mikrorachunkiem podatkowym. Numer ten można sprawdzić w przygotowanym generatorze mikrorachunku podatkowego, który po uzupełnieniu identyfikatora podatkowego (do wyboru numer PESEL lub numer NIP) wygeneruje indywidualny numer rachunku podatkowego. Należy jednak pamiętać, że wyłączone z tego obowiązku są podatki VAT-14 oraz VAT w imporcie.
Pozostałe numery rachunków bankowych Urzędu Skarbowego w Gdyni udostępnione zostały na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Co umożliwia portal e-Urząd Skarbowy?
e-Urząd Skarbowy to portal umożliwiający załatwienie spraw podatkowych bez wychodzenia z domu, online. Serwis ułatwia kontakt z urzędami skarbowymi poprzez m.in. możliwość wysyłania dokumentów drogą elektroniczną, a także dokonywanie płatności.
Usługi w e-Urzędzie Skarbowym
e-Urząd Skarbowy daje dostęp do następujących usług:
- Twój e-PIT - umożliwia przeglądanie, przesłanie i korektę zeznań podatkowych PIT-37, PIT-28, PIT-36 lub PIT-38,
- e-mikrofirma - platforma dla przedsiębiorców, umożliwia wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz generowanie plików JPK_VAT i JPK_FA
- ewidencja mandatów - platforma umożliwiająca przeglądanie wystawionych mandatów, a także dokonanie za nie płatności,
- płatności online - usługa umożliwiająca dokonywanie wpłat na mikroachunek podatkowy, a także uiszczanie opłat skarbowych wymaganych podczas załatwiania spraw urzędowych,
- zwroty podatków - dzięki usługę podatnik może sprawdzić informacje o zwrotach z PIT i VAT z ostatnich 2 lat kalendarzowych: ich dacie i sposobie przesłania.
Dokumenty w e-US
W systemie e-US podatnik ma dostęp do dużej bazy wniosków, które można przesłać w formie elektronicznej, w tym m.in. do:
- wniosków o zaświadczenie:
- o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W)
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU)
- zgłoszenia ZAP-3,
- pisma ogólnego,
- wniosku o stwierdzenie nadpłaty,
- zawiadomienie ZAW-NR,
- wniosku o czynny żal.
Logowanie do e-Urzędu Skarbowego
Do e-Urzędu Skarbowego można zalogować się na 3 sposoby:
- przez login.gov.pl - używając Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub e-dowodu (dowodu osobistego z warstwą elektroniczną),
- przez aplikację mObywatel, którą można pobrać na smartfony,
- przez dane podatkowe - należy podać numer PESEL/NIP i kwotę przychodów.