Zameldowanie Zabrze - meldunek stały i czasowy online lub wniosek [PDF] wzór 2023
Weryfikacja: 28 grudnia 2022
- Zameldowanie na pobyt stały w Zabrzu
- Meldunek tymczasowy w Zabrzu
- Kto składa wniosek o meldunek?
- Kiedy można się zameldować?
- Zameldowanie obcokrajowca
- Wniosek o zameldowanie
- Jak się zameldować w Zabrzu?
- Meldunek online w Zabrzu
- Ile kosztuje zameldowanie?
- Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku?
- Adres zamieszkania a zameldowanie
- Jak sprawdzić adres zameldowania?
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, zarówno obywatele Polski jak i obcokrajowcy muszą się zameldować. Mają 2 rodzaje meldunku do wyboru - stały oraz czasowy. Czym się różnią? Jakie dokumenty należy dostarczyć do urzędu, aby dokonać meldunku? Czy można zameldować się przez Internet? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Zameldowanie na pobyt stały w Zabrzu
Jeżeli wnioskujący ma zamiar pozostać w obecnym miejscu zamieszkania na dłużej, powinien rozważyć meldunek na stałe. Zameldowanie na pobyt stały wiąże się z automatycznym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca meldunku → zapoznaj się z procedurą wymeldowania w Zabrzu.
Meldunek tymczasowy w Zabrzu
Ten rodzaj zameldowania jest przeznaczony dla osób, które mają zamiar tymczasowo zamieszkać w Zabrzu - mowa tutaj o okresie dłuższym niż 3 miesiące. Zameldowanie tymczasowe nie powoduje zmiany adresu stałego zameldowania, co pozwala uniknąć kolejnych wizyt w urzędzie w związku z ponownym zameldowaniem.
Kto składa wniosek o meldunek?
Wniosek o meldunek składa osoba, która zmieniła miejsce zamieszkania. Dokumenty wymagane do zmiany zameldowania można złożyć osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika. Pełnomocnictwa można udzielić wyłącznie na piśmie.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku składania wniosku o meldunek online - w takim wypadku należy udzielić pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie. Istnieje również możliwość przekazania pełnomocnictwa, wypisując tzw. pismo ogólne na stronie internetowej gov.pl.
Niektóre osoby nie mogą osobiście złożyć wniosku o zameldowanie. Są to:
- osoby niemające zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- osoby mające częściową zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
W tym przypadku dokumenty musi złożyć rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę w miejscu wspólnego pobytu.
Kiedy można się zameldować?
Dokumenty powinno się składać najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania lub w dowolnym momencie zamieszkiwania na stałe pod konkretnym adresem.
Zameldowanie obcokrajowca
Cudzoziemcy mają obowiązek zameldować się, gdy przebywają na terenie Polski:
- powyżej 3 miesięcy - dla obywateli państw Unii Europejskiej,
- powyżej 30 dni - dla pozostałych cudzoziemców.
Cudzoziemiec może zameldować się na pobyt stały lub czasowy. Powinien ze sobą zabrać paszport, kartę pobytu, wizę bądź inny dokument potwierdzający legalny pobyt w kraju, a także dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym chce się zameldować.
Wniosek o zameldowanie
Jakie dokumenty należy przygotować do zmiany zameldowania?
- formularz zgłoszenia pobytu stałego w Zabrzu lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego w Zabrzu - można poprosić urzędnika o wydrukowanie wypełnionego formularza meldunkowego z systemu,
- jeśli osoba składająca wniosek jest właścicielem lub ma inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi przygotować jeden z następujących dokumentów, który to potwierdzi:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu mieszkania, domu - jeżeli o zameldowanie stara się najemca mieszkania,
- dowód tożsamości - dowód osobisty lub paszport → sprawdź, jak wyrobić dowód osobisty lub paszport w Zabrzu,
- pełnomocnictwo do zameldowania - jeżeli w imieniu wnioskującego melduje go pełnomocnik.
Jeżeli wnioskujący nie dołączy do wniosku tytułu prawnego do mieszkania, wówczas formularz zostanie przyjęty, jednak jego rozpatrzanie może potrwać znacznie dłużej.
Jak się zameldować w Zabrzu?
Obecnie istnieją dwie możliwości zameldowania się. Wniosek można złożyć:
- w urzędzie w Zabrzu,
- przez Internet.
Meldunek online w Zabrzu
W przypadku składania wniosku przez Internet należy przygotować login z hasłem do profilu zaufanego lub inne dane do logowania. Jeżeli wnioskujący jest obywatelem polskim, do logowania może również użyć e-dowodu.
Do wniosku, w formie załączników, należy dołączyć:
- jeżeli osoba składająca wniosek jest właścicielem lub ma inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi dołączyć do formularza jeden z następujących dokumentów:
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- jeżeli osoba składająca wniosek jest najemcą mieszkania, musi dołączyć do wniosku:
- umowę najmu mieszkania,
- jeżeli osoba składająca wniosek nie jest właścicielem i nie ma też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi dołączyć do formularza:
- oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające pobyt w lokalu,
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
W sytuacji, kiedy nie ma możliwości przesłania dokumentów elektronicznych, dopuszczane są również ich odwzorowania cyfrowe, czyli na przykład skany.
Krok po kroku - jak zameldować się przez Internet w Zabrzu?
- Na początku należy kliknąć przycisk “Zamelduj się” na stronie gov.pl.
- System przeniesie składającego wniosek na stronę profilu zaufanego, gdzie będzie musiał się zalogować.
- Po zalogowaniu następuje przeniesienie z powrotem na platformę ePUAP.
- Następnie należy wybrać rodzaj pobytu, na jaki wnioskujący chce się zameldować.
- Osoba składająca wniosek musi zaznaczyć, kogo chce zameldować.
- Później załącza odpowiednie dokumenty.
- Pozostaje wypełnić pozostałe pola z danymi osobowymi i adresem zameldowania. W tym miejscu można wymeldować się z pobytu czasowego, jeżeli składający wniosek melduje się na pobyt stały. Działa to również w drugą stronę - można wymeldować się z pobytu stałego, jednocześnie meldując się na pobyt czasowy.
- Jeśli składający wniosek zaznaczy, że chce otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, należy dołączyć dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Koniecznie trzeba zaznaczyć, w jaki sposób zaświadczenie ma być dostarczone: pocztą, osobiście czy elektronicznie na ePUAP.
- Na końcu należy podpisać wniosek elektronicznie - potwierdzenie złożenia wniosku zostanie przesłane na skrzynkę ePUAP.
Ile kosztuje zameldowanie?
Zameldowanie jest bezpłatne.
Opłatę uiszcza się w przypadku wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy - wynosi ona 17 zł. Tyle samo zapłacimy za wydanie każdego kolejnego zaświadczenia wydanego po zameldowaniu, np. w sytuacji zgubienia poprzedniego.
Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku?
Złożenie wniosku w urzędzie
Urzędnik zamelduje wnioskującego od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Po zameldowaniu na pobyt stały, wydaje zaświadczenie o zameldowaniu w Zabrzu. Jeśli meldowano się na pobyt czasowy i chce się otrzymać zaświadczenie, należy o tym fakcie powiadomić urzędnika.
Jeżeli urzędnik rozpocznie postępowanie administracyjne, czas oczekiwania może wydłużyć się nawet do 2 miesięcy - zależy to głównie od stopnia skomplikowania sprawy, w której wszczęto postępowanie.
Zameldowanie online
Jeżeli osoba ubiegająca się o zameldowanie dołączyła do formularza wszystkie potrzebne dokumenty, urzędnik zamelduje ją od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeżeli do wniosku dołączy odwzorowania cyfrowe dokumentów, urzędnik ma prawo poprosić o ich oryginały i dopiero po rozwianiu wątpliwości składający wniosek zostanie zameldowany.
Adres zamieszkania a zameldowanie
Adres zamieszkania i zameldowania nie muszą się pokrywać, jednak jest to znaczne ułatwienie podczas załatwiania spraw urzędowych. W przypadku wielu formalności konieczne jest zwrócenie się do organu właściwego dla adresu faktycznego zamieszkania, nie zaś zameldowania. Dlatego, aby uniknąć nieporozumień, warto zadbać o to, aby adres zamieszkania i meldunku były takie same.
Jak sprawdzić adres zameldowania?
Aby sprawdzić aktualny meldunek, wystarczy wejść na stronę gov.pl i wybrać usługę “Pobierz dokument o zameldowaniu”. Proces ten wymaga zalogowania się profilem zaufanym.
Gdzie załatwić sprawę zameldowanie w Zabrzu?
Aby załatwić sprawę zameldowanie w Zabrzu, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta przy ul. ul. Powstańców Śląskich 5-7.

Urząd Miasta w Zabrzu
ul. Powstańców Śląskich 5-7, 41-800 Zabrze
tel. +48323733300
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w poniedziałek od 07:30 godziny otwarcia
wt: 07:30-15:30
śr: 07:30-15:30
czw: 07:30-15:30
pt: 07:30-15:30
sob: nieczynne
niedz: nieczynne
Jak załatwić sprawę zameldowanie online?
gov.pl
