PESEL dla obywateli polskich Wrocław - wniosek DOC 2024

Autor: Wiola Uljanowicz 7 min. czytania

Numer PESEL

Co to jest PESEL? Jak i kiedy nadawany jest numer PESEL? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.

Co to jest numer PESEL?

PESEL to numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, który nadawany jest osobie fizycznej w celu jej identyfikacji, jest to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, zawierający datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną.

Kiedy wymagany jest numer PESEL?

PESEL wymagany jest w momencie wyrabiania polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Również niektóre urzędy i instytucje wymagają jego podania przy załatwianiu różnych spraw urzędowych.

Obywatel w każdym momencie może zastrzec swój numer PESEL.

Kto może się starać o nadanie numeru PESEL?

O numer PESEL mogą starać się osoby z polskim obywatelstwem oraz cudzoziemcy.

Bądź na bieżąco

Zmiany w polskim prawie i nowe wnioski.
Zapisz się do newslettera.

Wprowadź prawidłowy adres e-mail.

Jak uzyskać numer PESEL dla obywateli polskich?

Numer PESEL nadawany jest z urzędu w następujących sytuacjach:

  • przez polski urząd stanu cywilnego przy sporządzaniu aktu urodzenia dla dziecka urodzonego na terytorium Polski. Dotyczy to dzieci obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej i członków ich rodzin, którzy mieszkają w Polsce, w związku z tym, że uzyskali prawo stałego pobytu oraz cudzoziemców, którzy uzyskali:
  • przez urząd gminy przy zameldowaniu we Wrocławiu na pobyt stały lub czasowy – dla obywateli Polski, którzy nie mają numeru PESEL,
  • przez urząd gminy przy ubieganiu się o dowód osobistywe Wrocławiu – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL,
  • przez krajowy urząd paszportowy przy ubieganiu się o paszport we Wrocławiu – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL,
  • przez konsula RP przy ubieganiu się o paszport – dla obywateli Polski, którzy mieszkają za granicą, nie mają numeru PESEL i składają wniosek o wydanie paszportu w konsulacie.

W innych przypadkach o numer PESEL można uzyskać na wniosek. Należy wówczas przygotować:

Wniosek o uzyskanie numeru PESEL
 

Jeśli wniosek będzie zawierał braki, urząd wezwie wnioskującego do ich uzupełnienia, zaś jeżeli nie będzie spełniać wymogów urzędowych - urząd go nie rozpatrzy.

We wniosku należy wpisać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy Urząd Skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, powinien wskazać również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru.

Gdzie złożyć wniosek o numer PESEL we Wrocławiu?

Wniosek o nadanie numeru PESEL należy złożyć w urzędzie we Wrocławiu.

PESEL online - czy można złożyć wniosek przez Internet?

Na ten moment nie ma takiej możliwości. Wniosek o nadanie numeru PESEL należy dostarczyć do urzędu we Wrocławiu osobiście lub przez pełnomocnika.

Numer pesel dla dziecka za granicą

Jak uzyskać numer PESEL dla dziecka za granicą?

Dzieciom posiadającym polskie obywatelstwo i urodzonym za granicą numer PESEL nadaje się:

  • przy składaniu wniosku o pierwszy dokument paszportowy dla dziecka (w Polsce - w wydziale paszportowym, za granicą – w polskim konsulacie),
  • przy składaniu wniosku o pierwszy dowód osobisty dla dziecka (w dowolnym urzędzie gminy w Polsce),
  • przy zgłoszeniu zameldowania w Polsce na pobyt stały bądź czasowy.

W każdym z wyżej wymienionych przypadków należy w pierwszej kolejności dokonać transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia.

Transkrypcja (rejestracja) zagranicznego aktu urodzenia w polskim rejestrze ksiąg stanu cywilnego

Transkrypcji można dokonać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w Polsce lub w polskim konsulacie (poza granicami kraju).

Wniosek o transkrypcję zagranicznego aktu urodzenia może złożyć:

  • osoba, której akt dotyczy,
  • rodzice małoletniego dziecka - wniosek może złożyć jeden rodzic,
  • osoba, która wykaże interes prawny w transkrypcji aktu urodzenia innej osoby,
  • pełnomocnik.

Po transkrypcji wnioskujący otrzyma polski akt urodzenia, na podstawie którego można ubiegać się o wydanie polskiego dokumentu tożsamości.

Ile czeka się na uzyskanie numeru PESEL?

Urzędnik przyjmie zgłoszenie od razu. Jeśli numer PESEL zostanie przyznany, wnioskujący otrzyma powiadomienie w tej sprawie.

Ile kosztuje uzyskanie numeru PESEL?

Usługa jest bezpłatna.

Gdzie odebrać numer PESEL?

Jeżeli numer PESEL wymagany jest do wyrobienia dowodu osobistego lub paszportu, wnioskujący otrzyma go w urzędzie, w którym składał wniosek o dowód osobisty lub paszport.

Jeżeli zaś numer PESEL jest potrzebny w innym celu, niż do wyrobienia dowodu osobistego lub paszportu, wnioskujący otrzyma go:

  • w urzędzie miasta/gminy właściwym dla miejsca zameldowania,
  • w urzędzie miasta/gminy, na której terenie jest siedziba pracodawcy - w przypadku braku miejsca zameldowania,
  • w urzędzie dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) - jeśli wnioskodawca nie pracuje lub jego pracodawca ma siedzibę poza granicami Polski.

Dane w rejestrze PESEL

Sprawdzenie poprawnosci numeru pesel

Jak sprawdzić poprawność numeru PESEL?

Weryfikacja, czy numer PESEL jest poprawny, jest bardzo prostą procedurą, którą można wykonać samodzielnie w domu. Aby sprawdzić PESEL, wystarczy dokonać obliczeń według podanego wzoru:

1*a + 3*b + 7*c + 9*d + 1*e + 3*f + 7*g + 9*h + 1*i + 3*j

gdzie litery od a do j oznaczają kolejne cyfry numeru PESEL. Ostatniej cyfry nie uwzględnia się w obliczeniach.

Z otrzymanego wyniku należy wziąć ostatnią cyfrę i odjąć od liczby 10. Wynik odejmowania powinien być zgodny z ostatnią cyfrą numeru PESEL. Jeżeli tak jest - numer PESEL jest poprawny.

Zaswiadczenie o numerze pesel

Zaświadczenie o posiadanym numerze PESEL

Podczas załatwiania niektórych spraw urzędowych we Wrocławiu wymagane jest okazanie zaświadczenia o posiadanym numerze PESEL. Jak je uzyskać? Wystarczy złożyć odpowiedni wniosek do Urzędu Miasta/Gminy we Wrocławiu, okazać przy tym dokument tożsamości i uiścić opłatę skarbową. Wniosek można również złożyć drogą elektroniczną przez platformę ePUAP, natomiast konieczne jest podpisanie go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.

Z opłaty zwolnione są osoby, które starają się o zaświadczenie:

  • o numerze PESEL nadanym po raz pierwszy,
  • po zmianie numeru PESEL,
  • wydawane celem złożenia wniosku o rekompensatę za mienie zabużańskie, czyli mienie pozostawione przez Polaków przymusowo wysiedlonych w latach 1944–1952 z terenów należących przed II wojną światową do Polski.

Wniosek może zostać złożony przez pełnomocnika - wówczas koniecznie jest uiszczenie dodatkowej opłaty skarbowej (o ile pełnomocnik nie należy do najbliższej rodziny).

O zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL można się starać także w imieniu osoby zmarłej.

Podstawa prawna


Gdzie załatwić sprawę numer PESEL dla obywateli polskich we Wrocławiu?

Aby załatwić sprawę numer PESEL dla obywateli polskich we Wrocławiu, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miejski pod adresem pl. Nowy Targ 1-8 we Wrocławiu, lub z 1 inną instytucją.

Urząd Miejski we Wrocławiu

adres: pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław

tel. +48717777777 

strona www e-mail rezerwacja kolejki

Otwarte w poniedziałek od 07:45 godziny otwarcia

pon-pt: 07:45-15:45
sob-niedz: nieczynne

Urząd Miejski we Wrocławiu

adres: Gabrieli Zapolskiej 4, 50-032 Wrocław

tel. 717777777 

strona www e-mail

Otwarte w poniedziałek od 08:00 godziny otwarcia

pon-pt: 08:00-15:15
sob-niedz: nieczynne

Jak załatwić sprawę numer PESEL dla obywateli polskich online?

ePUAP
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Jej doświadczenie jest nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne, zdobyte w trakcie wielu własnych załatwianych spraw. To właśnie dzięki tym doświadczeniom z pierwszej ręki zyskała wiedzę na temat wszelkich pułapek, procedur, i nieoczywistych kroków, które trzeba podjąć w trakcie takich procesów.

W swoich tekstach jest nie tylko rzetelna i precyzyjna, ale także empatyczna. Rozumie frustrację i niepewność, jakie mogą towarzyszyć ludziom w trakcie załatwiania takich spraw, dlatego stara się przekazywać informacje w sposób prosty i zrozumiały dla każdego. Jej artykuły są nie tylko instrukcjami krok po kroku, ale również pełne praktycznych porad, jak unikać potencjalnych problemów oraz jak osiągnąć najlepsze rezultaty.

Czytaj więcej o autorze


O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o redakcji