Urząd Miasta UM Wrocław - kontakt, wydziały, wnioski i druki do pobrania

Autor: redakcja jakiwniosek.pl

Kontakt - adres, telefon i godziny otwarcia

Urząd Miejski we Wrocławiu

adres: pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław

tel. +48717777777 

strona www e-mail rezerwacja kolejki

Otwarte w poniedziałek od 07:45 godziny otwarcia

pon-pt: 07:45-15:45
sob-niedz: nieczynne

Urząd Miejski we Wrocławiu umożliwia załatwienie 65 spraw

W celu załatwienia spraw w instytucji Urząd Miejski we Wrocławiu przygotowano druki do pobrania w popularnych formatach PDF lub DOC. Bardziej złożone zagadnienia zawierają wzory wypełniania dokumentów, a jeżeli sprawę można załatwić przez Internet - instrukcję prezentującą krok po kroku złożenie wniosku online.

Urząd miasta na prawach powiatu Wrocław

Urząd miasta na prawach powiatu (UM) jest jednostką organizacyjną, która umożliwia prezydentowi miasta wykonywanie uchwał rady miasta oraz realizację określonych przepisami prawa zadań powiatu. Kierownikiem urzędu miasta jest jego prezydent. Urzędy miasta na prawach powiatu znajdują się - jak sama nazwa wskazuje - w miastach na prawach powiatu.

Czym są miasta na prawach powiatu?

Miasta na prawach powiatu to gminy, które wykonują zadania powiatu, z zakresu zaspokajania potrzeb mieszkańców, takich jak:

  • ład przestrzenny,
  • ochrona środowiska,
  • gospodarka wodna,

Czym są miasta na prawach powiatu?

  • remonty i budowy dróg miejskich, mostów czy placów,
  • transport zbiorowy oraz dróg publicznych,
  • pomoc społeczna,
  • edukacja publiczna,
  • cmentarze miejskie,
  • obronność,
  • współpraca ze społecznościami lokalnymi czy regionalnymi innych państw.

Niektóre miasta zostały podniesione do rangi powiatu w 1999 roku, przy okazji wprowadzenia trójstopniowego podziału terytorialnego kraju. Były to:

  • miasta z liczbą mieszkańców przekraczającą 100 tysięcy,
  • dawne stolice województw,
  • niektóre miasta w dużych aglomeracjach miejskich np. Jastrzębie-Zdrój, Mysłowice, Żory.

Obecnie w Polsce znajduje się 66 miast na prawach powiatu.

Struktura Urzędu Miasta we Wrocławiu

Struktura urzędu miasta Wrocław

Urząd Miasta (UM) we Wrocławiu tworzą:

  • wydziały i równorzędne komórki organizacyjne,
  • samodzielne komórki organizacyjne.

Strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Urzędu Miasta we Wrocławiu reguluje regulamin ustanowiony w drodze zarządzenia przez organ wykonawczy, w tym przypadku prezydenta miasta. Najczęściej w polskich urzędach miast znajdują się następujące wydziały (we Wrocławiu mogą wystąpić nieznaczne różnice w nazewnictwie):

  • Urząd Stanu Cywilnego,
  • Wydział Podatków i Opłat Lokalnych (Wydział Podatków i Windykacji),
  • Wydział Komunikacji (Wydział Uprawnień Komunikacyjnych),
  • Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa,
  • Wydział Architektury i Budownictwa (Wydział Budownictwa i Planowania Przestrzennego lub Wydział Budownictwa i - osobno - Biuro Planowania Przestrzennego),
  • Wydział Spraw Obywatelskich,
  • Wydział Gospodarki Mieniem (Wydział Zarządzania Mieniem),
  • Wydział Geodezji i Kartografii,
  • Wydział Edukacji i Sportu (Wydział Oświaty, Wydział Sportu i Rekreacji + Wydział Edukacji),
  • Wydział Promocji, Turystyki i Sportu,
  • Wydział Kultury i Dziedzictwa,
  • inne - w zależności od jednostki.

Każdy wydział pełni ściśle określone funkcje, dlatego warto wiedzieć, do którego z nich należy udać się w swojej sprawie.

Komunikacja wewnątrz urzędu, również między wydziałami, może odbywać się za pośrednictwem notatek służbowych.

Zadania wybranych wydziałów Urzędu Miasta Wrocław

Zadania urzędu miasta Wrocław

Urząd Stanu Cywilnego we Wrocławiu

Urząd Stanu Cywilnego jest instytucją, która rejestruje urodzenia i zgony, umożliwia zawieranie małżeństw oraz pozwala na uzyskanie rozmaitych dokumentów potwierdzających zdarzenia cywilne (składacie tu m.in. wnioski o odpis aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu).

Wydział Podatków i Opłat Lokalnych - Wrocław

Do kompetencji Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych należy przede wszystkim koordynowanie kwestii podatkowych, opłat lokalnych i skarbowych. To właśnie tutaj mieszkańcy składają swoje deklaracje podatkowe oraz uiszczają opłaty takie jak: podatek od nieruchomości we Wrocławiu, podatki leśne i rolne. 

Wydział Komunikacji we Wrocławiu

Wydział Komunikacji wydaje prawa jazdy we Wrocławiu, prowadzi wykaz ośrodków nauki jazdy, dokonuje rejestracji samochodów we Wrocławiu oraz wydaje odpowiednie zezwolenia na prowadzenie działalności transportowej. 

Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa - Wrocław

Ten wydział odwiedzają głównie osoby, które chcą zarejestrować działalność gospodarczą we Wrocławiu lub dokonać zmiany danych firmowych w CEIDG oraz uzyskać różnego typu zezwolenia, w tym zezwolenie na sprzedaż alkoholu we Wrocławiu (potocznie zwane koncesją na alkohol).

Wydział Geodezji i Kartografii - Wrocław

W Wydziale Geodezji i Kartografii mamy możliwość m.in. złożenia wniosku o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków we Wrocławiu, zaktualizowania danych w ewidencji gruntów we Wrocławiu, nadanie numeru porządkowego nieruchomości we Wrocławiuoraz zweryfikowania dokumentacji projektowych i podziału nieruchomości.

Wydział Architektury i Budownictwa - Wrocław

Wydział ten prowadzi sprawy związane planowaniem i zagospodarowaniem przestrzeni ​​​​​​w mieście. Odpowiada m.in. za sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego we Wrocławiu czy rozpatrywanie wniosków w sprawie chociażby pozwolenia na budowę we Wrocławiu, rozbiórkę we Wrocławiu i zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego we Wrocławiu.

Wydział Spraw Obywatelskich - Wrocław

Do tego wydziału najczęściej udajemy się w celu odebrania dowodu osobistego we Wrocławiu, uzyskania zezwolenia związanego z przeprowadzeniem zbiórki publicznej, zarejestrowania stowarzyszenia oraz załatwienia spraw meldunkowych we Wrocławiu. Dowód osobisty jest jedynym dokumentem, który należy odebrać osobiście - w przypadku innych można skorzystać z upoważnienia do odbioru dokumentów.

Jeżeli urząd zwleka z załatwianiem sprawy, petent może wystosować pismo ponaglające.

​​​​​​Jednostki podległe Urzędowi Miasta we Wrocławiu

Do jednostek zarządzanych przez Urząd Miasta we Wrocławiu należą w szczególności:

  • placówki zdrowia,
  • placówki oświatowe,
  • ośrodki kultury, biblioteki i muzea,
  • ośrodki sportowe,
  • zakłady opieki społecznej.

Druki do pobrania

O redakcji jakiwniosek.pl

Redakcja portalu jakiwniosek.pl to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w zakresie administracji i urzędowych formalności. Dzięki naszej głębokiej wiedzy i zrozumieniu procesów urzędowych oferujemy użytkownikom rzetelne i przyjazne językowo instrukcje, które ułatwiają poruszanie się po skomplikowanym świecie wniosków i urzędów. Nasz zespół regularnie aktualizuje treści, dostosowując je do stale zmieniających się przepisów i potrzeb społeczeństwa. Na co dzień pomagamy wielu użytkownikom, czego potwierdzeniem są tysiące pozytywnych opinii. Z nami, biurokracja staje się prostsza i mniej stresująca!

Czytaj więcej o portalu