Zameldowanie Nowa Sól - meldunek stały i czasowy online lub wniosek [PDF] wzór 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 13 stycznia 2024 • 9 min. czytania
- Zameldowanie na pobyt stały w miejscowości Nowa Sól
- Meldunek tymczasowy w miejscowości Nowa Sól
- Kto składa wniosek o meldunek?
- Kiedy można się zameldować?
- Zameldowanie obcokrajowca
- Wniosek o zameldowanie
- Jak się zameldować w miejscowości Nowa Sól?
- Meldunek online w miejscowości Nowa Sól
- Ile kosztuje zameldowanie?
- Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku?
- Adres zamieszkania a zameldowanie
- Jak sprawdzić adres zameldowania?
- Podstawa prawna
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, zarówno obywatele Polski jak i obcokrajowcy muszą się zameldować. Istnieją 2 rodzaje meldunku do wyboru - stały oraz czasowy. Czym się różnią? Jakie dokumenty należy dostarczyć do urzędu, aby dokonać meldunku? Czy można zameldować się przez Internet? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Zameldowanie na pobyt stały w miejscowości Nowa Sól
Jeżeli wnioskujący ma zamiar pozostać w obecnym miejscu zamieszkania na dłużej, powinien rozważyć meldunek na stałe. Zameldowanie na pobyt stały wiąże się z automatycznym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca meldunku → zapoznaj się z procedurą wymeldowania w miejscowości Nowa Sól.
Meldunek tymczasowy w miejscowości Nowa Sól
Ten rodzaj zameldowania jest przeznaczony dla osób, które mają zamiar tymczasowo zamieszkać w miejscowości Nowa Sól - mowa tutaj o okresie dłuższym niż 3 miesiące. Zameldowanie tymczasowe nie powoduje zmiany adresu stałego zameldowania, co pozwala uniknąć kolejnych wizyt w urzędzie w związku z ponownym zameldowaniem.
Kto składa wniosek o meldunek?
Wniosek o meldunek składa osoba, która zmieniła miejsce zamieszkania. Dokumenty wymagane do zmiany zameldowania można złożyć osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika. Pełnomocnictwa można udzielić wyłącznie na piśmie.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku składania wniosku o meldunek online - w takim wypadku należy udzielić pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie. Istnieje również możliwość przekazania pełnomocnictwa, wypisując tzw. pismo ogólne na stronie internetowej gov.pl.
Niektóre osoby nie mogą osobiście złożyć wniosku o zameldowanie. Są to:
- osoby niemające zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- osoby mające częściową zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
W tym przypadku dokumenty musi złożyć rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę w miejscu wspólnego pobytu.
Kiedy można się zameldować?
Dokumenty powinno się składać najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania lub w dowolnym momencie zamieszkiwania na stałe pod konkretnym adresem.
Zameldowanie obcokrajowca
Cudzoziemcy mają obowiązek zameldować się, gdy przebywają na terenie Polski:
- powyżej 3 miesięcy - dla obywateli państw Unii Europejskiej,
- powyżej 30 dni - dla pozostałych cudzoziemców.
Cudzoziemiec może zameldować się na pobyt stały lub czasowy. Powinien ze sobą zabrać paszport, kartę pobytu, wizę bądź inny dokument potwierdzający legalny pobyt w kraju, a także dokument potwierdzający prawo do lokalu, w którym chce się zameldować.
Wniosek o zameldowanie
Jakie dokumenty należy przygotować do zmiany zameldowania?
- formularz zgłoszenia pobytu stałego w miejscowości Nowa Sól lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego w miejscowości Nowa Sól - można poprosić urzędnika o wydrukowanie wypełnionego formularza meldunkowego z systemu,
- jeśli osoba składająca wniosek jest właścicielem lub ma inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi przygotować jeden z następujących dokumentów, który to potwierdzi:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu mieszkania, domu - jeżeli o zameldowanie stara się najemca mieszkania,
- dowód tożsamości - dowód osobisty lub paszport → sprawdź, jak wyrobić dowód osobisty lub paszport w miejscowości Nowa Sól,
- pełnomocnictwo do zameldowania - jeżeli w imieniu wnioskującego melduje go pełnomocnik.
Jeżeli wnioskujący nie dołączy do wniosku tytułu prawnego do mieszkania, wówczas formularz zostanie przyjęty, jednak jego rozpatrzenie może potrwać znacznie dłużej.
Jak się zameldować w miejscowości Nowa Sól?
Obecnie istnieją dwie możliwości zameldowania się. Wniosek można złożyć:
- w urzędzie w miejscowości Nowa Sól,
- przez Internet.
Meldunek online w miejscowości Nowa Sól
W przypadku składania wniosku przez Internet należy przygotować login z hasłem do profilu zaufanego lub inne dane do logowania. Jeżeli wnioskujący jest obywatelem polskim, do logowania może również użyć e-dowodu.
Do wniosku, w formie załączników, należy dołączyć:
- jeżeli osoba składająca wniosek jest właścicielem lub ma inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi dołączyć do formularza jeden z następujących dokumentów:
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- jeżeli osoba składająca wniosek jest najemcą mieszkania, musi dołączyć do wniosku:
- umowę najmu mieszkania,
- jeżeli osoba składająca wniosek nie jest właścicielem i nie ma też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chce się zameldować, musi dołączyć do formularza:
- oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające pobyt w lokalu,
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
W sytuacji, kiedy nie ma możliwości przesłania dokumentów elektronicznych, dopuszczane są również ich odwzorowania cyfrowe, czyli na przykład skany.
Krok po kroku - jak zameldować się przez Internet w miejscowości Nowa Sól?
Gdzie załatwić sprawę zameldowanie w miejscowości Nowa Sól?
Aby załatwić sprawę zameldowanie w miejscowości Nowa Sól, należy skontaktować się z instytucją Urząd Gminy pod adresem ul. Moniuszki 3a w miejscowości , lub z 1 inną instytucją.
Urząd Gminy w miejscowości Nowa Sól
adres: ul. Moniuszki 3a, 67-100 Nowa Sól
tel. +48683872017
Otwarte w czwartek od 07:00 godziny otwarcia
wt-czw: 07:00-15:00
pt: 07:00-14:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta w miejscowości Nowa Sól
adres: ul. Piłsudskiego 12, 67-100 Nowa Sól
tel. +48684590300
Otwarte w czwartek od 07:30 godziny otwarcia
śr: 09:00-17:00
czw-pt: 07:30-15:30
sob-niedz: nieczynne