Rejestracja łodzi motorowej, wędkarskiej, jachtu lub skutera wodnego Radom - wniosek PDF 2023
Weryfikacja: 27 listopada 2022
Miłośnicy transportu wodnego powinni pamiętać o tym, że również pojazdy poruszające się po wodzie podlegają rejestracji. Które dokładnie? Gdzie można zarejestrować łódź, jacht czy skuter wodny? Ile to kosztuje? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Jakie pojazdy wodne podlegają rejestracji?
Właściciel pojazdu wodnego ma obowiązek zarejestrować:
- jacht oraz jednostkę pływającą używaną do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostkę pływającą używaną do połowów rybackich,
- jednostkę pływającą uprawiającą żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Jednostki pływające, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
Jakich jednostek pływających nie trzeba rejestrować?
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:
- jednostki przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, które posiadają klasę regatową oraz ważny certyfikat wydany przez Polski Związek Sportowy,
- jednostki napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
- deski surfingowe, deski z żaglem lub podobne jednostki.
Ile czasu ma właściciel na rejestrację łodzi, jachtu lub skutera wodnego?
Właściciel jednostki pływającej ma 30 dni od dnia jej nabycia na dokonanie rejestracji.
Niedopełnienie obowiązku rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m podlega karze grzywny.
Jaka kara grozi za poruszanie się niezarejestrowaną łodzią?
Osoba pływająca niezarejestrowaną łodzią może otrzymać mandat w wysokości nawet do 500 złotych.
Wniosek o rejestrację łodzi, jachtu, skutera wodnego
Wymagane dokumenty
Aby zarejestrować pojazd wodny w Radomiu, jego właściciel musi dostarczyć do właściwej instytucji:
- dowód własności łodzi, jachtu np. faktura VAT zakupu, umowa kupna - sprzedaży, zamiany, darowizny, orzeczenie sądu o prawie własności,
- wniosek o rejestrację jednostki pływającej wraz z załącznikami,
- dokument potwierdzający dotychczasową rejestrację w kraju lub za granicą - jeżeli jednostka pływająca była wcześniej zarejestrowana,
- dokument o wyrejestrowaniu jednostki pływającej z poprzedniego rejestru,
- dokument określający maksymalną ilość osób, siłę wiatru i wysokość fali, czyli kategorię projektową statku np.:
- deklaracja zgodności CE,
- certyfikat pomiarowy,
- dokumentacja projektowa,
- oświadczenie właściciela/współwłaściciela,
- karta bezpieczeństwa jednostki,
- potwierdzenie dokonania opłaty za rejestrację.
Kto może zarejestrować łódź?
Rejestracji może dokonać właściciel wraz ze współwłaścicielami jednostki pływającej.
Gdzie złożyć dokumenty?
Rejestracją łodzi, skuterów, jachtów oraz innych pojazdów wodnych zajmują się:
- starostwa powiatowe lub urzędy miasta na prawach powiatu,
- Polski Związek Żeglarski,
- Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
Dokumenty można złożyć:
- osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
- przez Internet, na portalu REJA24 → wymagany profil zaufany!
Ile kosztuje rejestracja jednostki wodnej?
Za rejestrację jachtu, łodzi lub innego pojazdu wodnego należy uiścić opłatę w wysokości 80 złotych.
Ile czeka się na rejestrację jednostki pływającej?
Czas oczekiwania na wydanie dokumentu potwierdzającego dokonanie rejestracji to około 30 dni. Proces rejestracji kończy się wydaniem dowodu rejestracyjnego, który należy odebrać w punkcie rejestracji.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1500),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz.U. 2019 poz. 1311),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 157),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 248),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r. poz. 763),
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2175).
Gdzie załatwić sprawę rejestracja łodzi, jachtu, skutera wodnego w Radomiu?
Aby załatwić sprawę rejestracja łodzi, jachtu, skutera wodnego w Radomiu, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta przy ul. Jana Kilińskiego 30, lub z 1 inną instytucją.

Urząd Miasta w Radomiu
Adres: ul. Jana Kilińskiego 30, 26-610 Radom
Godziny: Otwarte w środę od 07:30 więcej dni
sob-niedz: nieczynne
Telefon: +48483620419
Internet: strona www e-mail rezerwacja kolejki

Starostwo Powiatowe w Radomiu
Adres: ul. T. Mazowieckiego 7, 26-600 Radom
Godziny: Otwarte w środę od 07:30 więcej dni
wt-czw: 07:30-15:30
pt: 07:00-15:00
sob-niedz: nieczynne
Telefon: +48483815022
Internet: strona www rezerwacja kolejki