Dodatek mieszkaniowy Rzeszów i dopłata do czynszu - wniosek DOC 2023
Weryfikacja: 29 grudnia 2022
Czym jest dodatek mieszkaniowy i jaka jest jego wysokość? Jak się o niego ubiegać? Na jak długo przyznawane jest to świadczenie i czy złożenie wniosku wiąże się z opłatami? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Co to jest dodatek mieszkaniowy?
Dodatek mieszkaniowy to kwota wypłacana osobom w trudnej sytuacji finansowej, z przeznaczeniem na opłaty za mieszkanie.
Komu przysługuje dodatek do mieszkania w Rzeszowie?
Dodatek mieszkaniowy w Rzeszowie przysługuje osobie, która spełnia wszystkie trzy warunki:
- posiada tytuł prawny do zajmowanego lokalu - osoba chcąca otrzymać dodatek mieszkaniowy:
- może być właścicielem lokalu,
- może go wynajmować,
- może posiadać spółdzielcze prawo do lokalu (własnościowe lub lokatorskie),
- może oczekiwać na mieszkanie socjalne (dowodem jest orzeczenie sądu o przyznaniu takiego lokum).
- spełnia kryterium dochodowe - aktualne kryterium dochodowe wynosi 1 698,76 złotych dla gospodarstw wieloosobowych oraz 2 265,01 złotych dla gospodarstw jednoosobowych, czyli osób mieszkających samotnie. Do obliczenia średniego miesięcznego dochodu na osobę w danym gospodarstwie domowym należy wziąć sumę dochodów z ostatnich 3 miesięcy przed miesiącem złożeniem wniosku, podzieloną przez ilość osób zamieszkujących dany lokal. Jeśli dochód jest wyższy, świadczenie nadal przysługuje, jednak zostanie pomniejszone o nadwyżkę (szczegółową kwotę poda urzędnik).
- zajmuje lokal o określonej maksymalnej powierzchni użytkowej, która została zdefiniowana w ustawie jako “powierzchnia normatywna”- kryterium to jest określone odgórnie, a obecnie powierzchnia normatywna w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego wynosi:
- dla 1 osoby – 35 m2,
- dla 2 osób – 40 m2,
- dla 3 osób – 45 m2,
- dla 4 osób – 55 m2,
- dla 5 osób – 65 m2,
- dla 6 osób – 70 m2,
- jeśli lokal zamieszkuje więcej niż 6 osób – dla każdej następnej osoby powierzchnia normatywna zwiększa się o 5 m2.
Według przepisów możliwe jest przekroczenie powierzchni normatywnej, ale nie więcej niż o 30% lub o 50% pod warunkiem, że powierzchnia pokoi i kuchni w powierzchni całego lokalu nie przekracza 60% (gdy lokal ma bardzo duże przedpokoje, czy łazienkę). W takim przypadku dodatek mieszkaniowy jest odpowiednio pomniejszany, gdyż naliczany jest jedynie od powierzchni normatywnej (za m2 ponad normę należy uiścić pełną opłatę).
Ponadto powierzchnia normatywna lokalu mieszkalnego zwiększa się o 15 m2, jeżeli jest on zamieszkany przez osobę niepełnosprawną poruszającą się na wózku lub osobę, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w osobnym pokoju → dowiedz się, jak starać się o orzeczenie o niepełnosprawności w Rzeszowie.
Ile wynosi dodatek mieszkaniowy w Rzeszowie
Dodatek mieszkaniowy w Rzeszowie nie ma odgórnie ustalonej stawki, a jego wysokość zależna jest od kilku czynników:
- dochodów na osobę w danym gospodarstwie domowym,
- wysokości opłat i wszystkich wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania/domu (czynsz, woda, prąd, wywóz śmieci, zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną (mieszkania wspólnotowe), opłaty eksploatacyjne (mieszkania spółdzielcze) itp.),
- innych elementów, np. stawek za wynajem lokali gminnych.
Dodatek obliczany jest przez urzędnika instytucji, w której zgłaszany jest wniosek. Jednocześnie może on pokryć co najwyżej 70% wydatków, które przypadają na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu.
Na jak długo przyznaje się świadczenie?
Przyznany dodatek mieszkaniowy ważny jest przez okres 6 miesięcy, a okres ten liczony jest od pierwszego dnia kolejnego miesiąca, następującego po złożeniu wniosku.
Wniosek o dodatek mieszkaniowy
Jakie dokumenty należy złożyć?
Chcąc otrzymać świadczenie, należy złożyć kilka dokumentów, w zależności od sytuacji mieszkaniowej:
- wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego - jeśli wnioskujący stara się o dodatek do mieszkania, wniosek musi potwierdzić zarządca budynku lub osoba pobierająca czynsz. Jeśli mieszka w domu, nie musi posiadać takiego potwierdzenia,
- deklaracja o dochodach - powinna zawierać dochody wszystkich domowników z ostatnich 3 miesięcy przed złożeniem wniosku,
- informacja o powierzchni użytkowej lokalu - czyli dokument, który potwierdzi, że lokal mieści się w kryterium,
- rachunki i inne wymagane dokumenty, np. rachunki za prąd, gaz, ogrzewanie. O dodatkowych dokumentach można dowiedzieć się bezpośrednio w instytucji, w której będzie składany wniosek→ sprawdź dostępne dopłaty do ogrzewania w Rzeszowie.
Jak obliczyć wysokość dodatku mieszkaniowego?
Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę pomiędzy wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a wydatkami poniesionymi przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:
- 15% (20%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 1-osobowym,
- 12% (15%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 2-4 osobowym,
- 10% (12%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 5-osobowym i większym
* w przypadku, gdy średni miesięczny dochód w gospodarstwie jednoosobowym jest równy lub wyższy od 150% najniższej emerytury, a w gospodarstwie wieloosobowym 100% tej kwoty
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się między innymi: czynsz, wydatki związane z kosztami eksploatacji i remontów, opłaty za energię cieplną, wodę i ścieki, odbiór nieczystości.
W przypadku, w którym wnioskodawca zajmuje część lokalu mieszkalnego bądź domu jednorodzinnego, podczas ustalania wydatków na mieszkanie należy uwzględnić jedynie wydatki, które przypadają na tę część lokalu lub domu.
Jeżeli osoba, która ubiega się o dodatek mieszkaniowy, zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy (np.wynajmuje mieszkanie od osoby prywatnej, czy mieszka w lokalu spółdzielczym) do wydatków, przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego, zalicza się:
- wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, jednak wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, jeżeli lokal ten wchodziłby w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
- opłaty (poza czynszem), które obowiązywałby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu.
Obliczenie wysokości dodatku mieszkaniowego:
1. Sumuje się wszystkie wydatki ponoszone miesięcznie za mieszkanie.
2. Otrzymaną kwotę wydatków należy podzielić przez powierzchnię mieszkania, aby ustalić koszt utrzymania 1m2.
3. Następnie uzyskany wskaźnik mnoży się przez normatywną powierzchnię określoną w ustawie - jeśli powierzchnia lokalu jest mniejsza od powierzchni normatywnej, to należy pominąć ten etap i przyjąć faktyczne koszty za lokal.
4. Od wydatków, które przypadają na powierzchnię normatywną odejmuje się pewien procent dochodów gospodarstwa domowego (w zależności od liczby domowników i wysokości dochodów od 10-20%). Otrzymana kwota stanowi wysokość dodatku mieszkaniowego.
Przykładowe wyliczenie:
- gospodarstwo 1-osobowe,
- pow. użytkowa - 42 m.kw., instalacje c.o. ccw, gazowa,
- dochód - 900 zł,
- wydatki (koszty zarządu nieruchomością wspólną, gdyby lokal wchodził w skład zasobu gminy, c.o., ccw, zimna woda, ścieki, śmieci) - 275,40 zł.
Przeliczenie wydatków na pow. normatywną, tj. 275,40 zł : 42 m.kw. x 35 m.kw.= 229,50 zł Dodatek mieszkaniowy, tj. 229,50 (wydatki) - 135,00 zł (15% dochodów) = 94,50 zł
Nie przyznaje się dodatku, jeśli jego wysokość miałaby być niższa niż 2% najniższej emerytury w dniu wydania decyzji.
Jeżeli w mieszkaniu nie ma centralnego ogrzewania, ciepłej wody, lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła – wówczas osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
Gdzie złożyć wniosek w Rzeszowie i ile to kosztuje?
Wniosek o dodatek mieszkaniowy należy złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej w Rzeszowie (miejskim lub gminnym). W niektórych gminach wnioski przyjmuje odpowiedni wydział urzędu miasta lub gminy.
Złożenie wniosku w tej sprawie jest bezpłatne.
Jak długo trzeba czekać na przyznanie świadczenia?
Po złożeniu wniosku ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami decyzja zostaje wydana w terminie do 30 dni.
Warunki wypłacania dodatku mieszkaniowego w Rzeszowie
Aby otrzymywać dodatek mieszkaniowy co miesiąc, należy na bieżąco opłacać czynsz za lokal. Jeśli pojawią się zaległości, wypłata dodatku zostanie wstrzymana do momentu uregulowania długu. Jeśli zaległości z tytułu czynszu nie zostaną uregulowane do 3 miesięcy od decyzji o wstrzymaniu dodatku - wniosek wygasa całkowicie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2021).
- Ustawa z dnia 25 marca 2011 roku o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (t. j. Dz.U. 2011 nr 106 poz. 622 z póżn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz.U. 2013 poz. 589).
Gdzie załatwić sprawę dodatek mieszkaniowy w Rzeszowie?
Aby załatwić sprawę dodatek mieszkaniowy w Rzeszowie, należy skontaktować się z instytucją Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przy ul. Skubisza 4, lub z 1 inną instytucją.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzeszowie
Adres: ul. Skubisza 4, 35-207 Rzeszów
Godziny: Otwarte we wtorek od 07:30 więcej dni
sob-niedz: nieczynne
Telefon: 178636933
Internet: strona www e-mail
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzeszowie
Adres: Jagiellońska 4, 35-026 Rzeszów
Godziny: Otwarte we wtorek od 07:30 więcej dni
śr: 07:30-17:00
czw-pt: 07:30-15:30
sob-niedz: nieczynne
Telefon: 178629331
Internet: strona www e-mail