Wniosek o odpis aktu urodzenia 2021 Świętochłowice

Aktualizacja: 25 kwietnia 2021

Akt urodzenia jest jednym z najważniejszych dokumentów, jaki każda osoba powinna posiadać. Jakie rodzaje aktu można uzyskać? Gdzie złożyć odpowiedni wniosek i kto może to zrobić? Na te wszystkie pytania odpowiedzi można znaleźć w poniższej instrukcji!

Czym jest odpis aktu urodzenia? 

Jest to kopia oryginalnego aktu urodzenia, sporządzanego w urzędzie przy zgłaszaniu narodzin dziecka. Aby otrzymać dodatkową kopię, należy złożyć wniosek do urzędu i dokonać odpowiednich opłat.

W jakiej formie można otrzymać odpis?

Wnioskowane odpisy można otrzymać w formie:

  • papierowej (osobiście, pocztą)
  • elektronicznej – dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym można otrzymać na swoją skrzynkę ePUAP (dotyczy wszystkich odpisów za wyjątkiem wielojęzycznego)

Jakie są rodzaje odpisów aktu urodzenia?

Odpisy aktu można otrzymać w postaci:

  • odpisu skróconego, czyli aktualną treść aktu, w której uwzględniono zmiany, jakich dokonano w akcie,
  • wielojęzycznego odpisu skróconego – jeżeli jest potrzebny za granicą, nie wymaga tłumaczenia
  • odpisu zupełnego, który zawiera wszystkie informacje od momentu jego sporządzenia, po ostanie zmiany.

Uwaga! Wielojęzyczny odpis skrócony może zostać wydany jedynie w formie papierowej!

Jak złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia w Świętochłowicach? 

Wniosek można złożyć na 3 sposoby:

  1. Osobiście – w Urzędzie Stanu Cywilnego w Świętochłowicach, gdzie wniosek otrzymuje się na miejscu
  2. Przez internet – za pośrednictwem skrzynki ePUAP
  3. Listownie – wypisany wniosek wysyłamy do urzędu

Kto może otrzymać odpis z aktu urodzenia?

Przede wszystkim odpis może otrzymać każda osoba, której dany akt dotyczy. Do uprawnionego do tego grona osób należą również:

  • współmałżonek,
  • zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki)
  • wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie)
  • rodzeństwo,
  • przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny,
  • osoba wskazująca interes prawny w uzyskaniu odpisu (np. potrzebny do sądu)
  • sąd, prokurator,
  • organizacje społeczne (jeśli uzasadnią),
  • instytucje i urzędy (jeśli uzasadnią),
  • pełnomocnicy powyższych.

Gdzie należy złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia w Świętochłowicach? 

Wniosek należy złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego w Świętochłowicach.

Ile kosztuje odpis aktu urodzenia? 

Po zarejestrowaniu narodzin dziecka, pierwszy skrócony odpis z aktu jest wydawany bezpłatnie. Bez opłat otrzymuje się również odpis, jeśli jest wymagany do takich spraw, jak:

Za odpis potrzebny do pozostałych spraw pobierane są opłaty według cennika:

Rodzaj odpisu Koszt
Skrócony 22 zł
Papierowy odpis wielojęzyczny 22 zł
Zupełny 33 zł
Pełnomocnictwo 17 zł

Wniosek o odpis aktu urodzenia

Jakie dokumenty należy przygotować? 

Jeżeli odpis z aktu urodzenia, o który się staramy, dotyczy wnioskującego, jego współmałżonka lub rodzeństwa albo wstępnych i zstępnych, do wniosku nie trzeba dołączać żadnych dokumentów. W wyjątkowych sytuacjach należy jednak posiadać:

  • pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo (jeżeli go udzielono),
  • potwierdzenie przelewu (jeżeli uiszczano opłaty za pomocą przelewu bankowego).

Mimo braku konieczności składania jakichkolwiek dokumentów prócz wniosku, warto przygotować dane, które na pewno będą wymagane podczas ubiegania się o odpis. Dane będą się różnić w zależności od tego, kogo dotyczy akt:

  • własny akt urodzenia: należy przygotować datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości
  • akt innej osoby: potrzebne będzie imię i nazwisko osoby, miejsce i data jej urodzenia. Można również podać jej numer PESEL (Zobacz: Jak starać się o numer PESEL w Świętochłowicach)

Jak złożyć wniosek przez internet?

  1. Na początku należy wejść na stronę gov.pl i nacisnąć przycisk „Wyślij wniosek”
  2. Następnie logujemy się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Po zalogowaniu strona przekieruje nas do wniosku.
  3. Kolejnym krokiem jest dokonanie wyboru, w jaki sposób chcemy odebrać odpis aktu.
  4. Wypełniamy wniosek i dołączamy potrzebne załączniki.
  5. Następnie należy wybrać cel wydania odpisu – czasem będzie on wymagał uzasadnienia!
  6. Wybieramy sposób płatności za wydanie odpisu aktu.
  7. Sprawdzamy dokładnie wniosek i podpisujemy go podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
  8. Ostatnim krokiem jest odebranie odpisu aktu we wcześniej wybrany sposób. 

Jak złożyć wniosek w urzędzie? 

  1. Pierwszym krokiem jest przygotowanie wszystkich potrzebnych dokumentów i danych.
  2. Następnie należy uiścić wszystkie opłaty za odpis aktu.
  3. Składamy wniosek w urzędzie.
  4. Ostatnim krokiem jest odebranie gotowego odpisu!

Jak złożyć wniosek listownie?

  1. Na początku należy przygotować wszystkie potrzebne dokumenty i dane.
  2. Kolejnym krokiem jest uiszczenie wszystkich wymaganych opłat
  3. Następnie wysyłamy wniosek do urzędu.
  4. Pozostaje czekać na informację zwrotną od urzędu oraz odebrać gotowy odpis we wcześniej wybrany sposób (osobiście lub listownie)! 

Jak długo czeka się na wydanie odpisu? 

To, jak długo będzie trzeba czekać na dokument zależy od tego, jaka forma odbioru aktu została wybrana podczas składania wniosku.

W przypadku elektronicznej wersji odpisu, zostanie on automatycznie wysłany na skrzynkę ePUAP, jeżeli:

  • akt dotyczy wnioskującego, jego dzieci, rodziców, małżonka,
  • akt znajduje się w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego oraz,
  • wybrano we wniosku odbiór na skrzynkę ePUAP oraz zdecydowano się na płatność online,
  • system potwierdził spełnienie warunków do automatycznego wydania odpisu. 

Uwaga! Odpis elektroniczny to plik XML lub PDF, który jest ważny tylko w wersji elektronicznej. Nie można go wydrukować i przedstawiać jako odpisu papierowego - nie ma mocy prawnej.

Ponadto jeśli odpis zostanie wydany automatyczne, w miejscu podpisu urzędnika będzie elektroniczna pieczęć ministra cyfryzacji, która także stanowi podpis kwalifikowany.

Zaś jeżeli zdecydowano się na papierową wersję odpisu, czas oczekiwania wynosi:

  • do 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego,
  • do 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, jeśli dany Urząd Stanu Cywilnego (USC) posiada akt w wersji papierowej, a nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru,
  • do 10 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, jeśli dany Urząd Stanu Cywilnego (USC) nie posiada aktu w wersji papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru,

Czy można odwołać się od decyzji kierownika Urzędu Stanu Cywilnego?

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego może odmówić wydania odpisu aktu urodzenia, jeżeli staramy się o odpis aktu innej osoby, do którego nie mamy prawa. Jest możliwość odwołania się od negatywnej decyzji – można to zrobić w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji. Odwołanie należy złożyć do kierownika urzędu, który przekaże je do wojewody, któremu podlega dany Urząd Stanu Cywilnego.


Gdzie można złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia w Świętochłowicach?

Nazwa instytucji Adres Numer telefonu
Urząd Stanu Cywilnego w Świętochłowicach ul. Katowicka 53
41-600 Świętochłowice
+48323491951 

Wyślij dokument przez internet - odpis aktu urodzenia

ePUAP
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Pobierz wniosek - odpis aktu urodzenia

Przykładowy wniosek o uzyskanie odpisu z aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu w miejscowości Świętochłowice

Wniosek o uzyskanie odpisu aktu cywilnego można otrzymać w lokalnym Urzędzie Stanu Cywilnego.

Dodatkowo należy przygotować:

  • potwierdzenie opłaty skarbowej
  • potwierdzenie interesu prawnego - jeśli chcesz dostać odpis dotyczący innej osoby
  • dokument tożsamości (na przykład dowód osobisty albo paszport)
Pobierz dokument