Odpis aktu urodzenia Dorohusk online lub wniosek [PDF] 2023
Weryfikacja: 29 listopada 2022
Do załatwienia wielu spraw urzędowych, wymagane jest przedstawienie skróconego lub zupełnego aktu urodzenia.
Te dokumenty stanowią najbardziej wiarygodne potwierdzenie wieku — ich okazanie jest konieczne m.in. podczas starania się o zasiłek rodzinny w miejscowości Dorohusk czy chęci zawarcia małżeństwa w miejscowości Dorohusk lub wzięcia ślubu za granicą. Jak otrzymać odpis aktu urodzenia? Ile to kosztuje? Ile czeka się na jego wydanie? Gdzie złożyć wniosek o ten dokument? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może otrzymać odpis aktu urodzenia?
Odpis może otrzymać każda osoba, której dany akt dotyczy.
O uzyskanie dokumentu innej osoby mogą się starać:
- współmałżonek,
- zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki),
- wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie),
- rodzeństwo,
- przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny,
- osoba wskazująca interes prawny w uzyskaniu odpisu (np. potrzebny do sądu),
- sąd, prokurator,
- organizacje społeczne (jeśli uzasadnią),
- instytucje i urzędy (jeśli uzasadnią),
- pełnomocnicy powyższych.
Jakie są rodzaje odpisów aktu urodzenia?
Istnieją 3 rodzaje odpisów aktu urodzenia:
- odpis skrócony - aktualna treść aktu, w której uwzględniono zmiany, jakich dokonano w dokumencie,
- wielojęzyczny odpis skrócony – jeżeli jest potrzebny za granicą, nie wymaga tłumaczenia,
- odpis zupełny - zawiera wszystkie informacje od momentu jego sporządzenia, po ostanie zmiany.
Wielojęzyczny odpis skrócony może zostać wydany wyłącznie w formie papierowej!
W jakiej formie można otrzymać odpis?
Odpis aktu urodzenia można otrzymać w formie:
- papierowej (osobiście, pocztą);
- elektronicznej – dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym można otrzymać na swoją skrzynkę ePUAP (dotyczy wszystkich odpisów za wyjątkiem wielojęzycznego).
Odpis elektroniczny to plik XML lub PDF, który jest ważny tylko w wersji elektronicznej. Nie można go wydrukować i przedstawiać jako odpisu papierowego - nie ma on wówczas mocy prawnej.
Ile kosztuje odpis aktu urodzenia?
Wydanie odpisu aktu urodzenia jest bezpłatnie, jeśli jest on wymagany do załatwienia takich spraw, jak:
- dowód osobisty w miejscowości Dorohusk,
- paszport w miejscowości Dorohusk,
- świadczenie socjalne,
- pomoc społeczna,
- ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w ZUS,
- alimenty,
- zatrudnienie, wynagrodzenie za pracę,
- przyznanie opieki, kurateli, adopcji w miejscowości Dorohusk.
Za odpis potrzebny do pozostałych spraw pobierane są opłaty według cennika:
Rodzaj odpisu | Koszt |
Skrócony | 22 |
Papierowy odpis wielojęzyczny | 22 |
Zupełny | 33 |
Pełnomocnictwo | 17 |
Sprostowanie aktu urodzenia
Jeżeli informacje zawarte w akcie urodzenia wymagają sprostowania, należy zwrócić się w tej sprawie do Urzędu Stanu Cywilnego w miejscowości Dorohusk i złożyć odpowiedni wniosek. O sprostowanie można się ubiegać m.in. po zmianie imienia w miejscowości Dorohusk i zmianie nazwiska w miejscowości Dorohusk.
Przed podjęciem jakichkolwiek kroków w tej sprawie, należy dokładnie ustalić, na czym polega błąd, gdzie występuje oraz jaki dokument może stanowić podstawę sprostowania aktu cywilnego.
Jakie dokumenty należy przygotować?
Aby otrzymać sprostowanie aktu cywilnego, należy dostarczyć do urzędu stanu cywilnego następujące dokumenty:
- wniosek o sprostowanie aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu,
- dokument stanowiący podstawę sprostowania,
- dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) – do wglądu,
- pełnomocnictwo – jeżeli sprawę załatwia pełnomocnik.
Opłata za sprostowanie aktu cywilnego
Aby otrzymać sprostowanie aktu cywilnego, należy uiścić opłatę w wysokości 39 zł. Dodatkowe 17 zł płaci się wyłącznie w przypadku korzystania z usług pełnomocnika (o ile nie należy do rodziny).
Opłat można dokonać na rachunek bankowy, w kasie urzędu lub w Opłatomatach.
Urzędnik przystąpi do załatwienia sprawy niezwłocznie po przyjęciu wniosku.
Wniosek o odpis aktu urodzenia
Wymagane dokumenty
Jeżeli odpis aktu urodzenia dotyczy wnioskującego, jego współmałżonka, rodzeństwa albo wstępnych lub zstępnych, do wniosku nie trzeba dołączać żadnych dokumentów. W wyjątkowych sytuacjach należy jednak posiadać:
- pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo - jeżeli go udzielono;
- potwierdzenie przelewu - jeżeli uiszczano opłaty za pomocą przelewu bankowego.
Mimo braku konieczności składania jakichkolwiek dokumentów, prócz wniosku, warto przygotować dane, które na pewno będą wymagane podczas ubiegania się o odpis.
W przypadku:
- własnego aktu urodzenia: należy przygotować datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości;
- aktu innej osoby: potrzebne będzie imię i nazwisko osoby, miejsce i data jej urodzenia. Można również podać jej numer PESEL → dowiedz się, jak starać się o numer PESEL w miejscowości Dorohusk.
Gdzie złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia w miejscowości Dorohusk?
Wniosek można złożyć:
- osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscowości Dorohusk,
- listownie na adres urzędu w miejscowości Dorohusk,
- przez Internet.
Jak złożyć wniosek w urzędzie w miejscowości Dorohusk?
- Pierwszym krokiem jest przygotowanie wszystkich potrzebnych dokumentów i danych.
- Następnie należy uiścić wszystkie opłaty za odpis aktu.
- Należy złożyć wniosek w urzędzie w miejscowości Dorohusk.
- Ostatnim krokiem jest odebranie gotowego odpisu.
Jak złożyć wniosek listownie?
- Należy przygotować wszystkie potrzebne dokumenty i dane.
- Kolejnym krokiem jest uiszczenie wszystkich wymaganych opłat.
- Następnie należy wysłać wniosek do urzędu w miejscowości Dorohusk.
- Pozostaje czekać na informację zwrotną od urzędu w miejscowości Dorohusk oraz odebrać gotowy odpis we wcześniej wybrany sposób (osobiście lub listownie).
Jak złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia online?
- Na początku należy wejść na stronę gov.pl i nacisnąć przycisk „Wyślij wniosek”.
- Następnie trzeba zalogować się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Po zalogowaniu strona przekieruje do wniosku.
- Kolejnym krokiem jest dokonanie wyboru, w jaki sposób chce się odebrać odpis aktu.
- Należy wypełnić wniosek i dołączyć potrzebne załączniki.
- Następnie należy wybrać cel wydania odpisu – czasem będzie on wymagał uzasadnienia!
- Należy wybrać sposób płatności za wydanie odpisu aktu.
- Wnioskujący powinien dokładnie sprawdzić wniosek, a następnie podpisać go podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- Ostatnim krokiem jest odebranie odpisu aktu we wcześniej wybrany sposób.
Jak długo czeka się na wydanie odpisu?
To, jak długo będzie trzeba czekać na dokument, zależy od formy odbioru aktu, wybranej podczas składania wniosku.
W przypadku elektronicznej wersji odpisu zostanie on automatycznie wysłany na skrzynkę ePUAP, jeżeli:
- akt dotyczy wnioskującego, jego dzieci, rodziców, małżonka;
- akt znajduje się w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego;
- wybrano we wniosku odbiór na skrzynkę ePUAP oraz zdecydowano się na płatność online;
- system potwierdził spełnienie warunków do automatycznego wydania odpisu.
Ponadto jeśli odpis zostanie wydany automatyczne, w miejscu podpisu urzędnika będzie elektroniczna pieczęć ministra cyfryzacji, która także stanowi podpis kwalifikowany.
Jeżeli zdecydowano się na papierową wersję odpisu, czas oczekiwania wynosi:
- do 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku - jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego lub dany urząd stanu cywilnego posiada akt w wersji papierowej, a nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru;
- do 10 dni kalendarzowych od złożenia wniosku - jeśli dany urząd stanu cywilnego nie posiada aktu w wersji papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru.
Czy można odwołać się od decyzji kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Dorohusk?
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego może odmówić wydania odpisu aktu urodzenia, jeżeli wnioskujący stara się o odpis aktu innej osoby, do którego nie ma prawa. Istnieje możliwość odwołania się od negatywnej decyzji – można to zrobić w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć do kierownika urzędu, ten przekaże je do wojewody, któremu podlega Urząd Stanu Cywilnego w miejscowości Dorohusk.
Czy można odwołać się od decyzji kierownika Urzędu Stanu Cywilnego?
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego może odmówić wydania odpisu aktu urodzenia, jeżeli staramy się o odpis aktu innej osoby, do którego nie mamy prawa. Istnieje możliwość odwołania się od negatywnej decyzji – można to zrobić w ciągu 14 dni od jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć do kierownika urzędu, ten przekaże je do wojewody, któremu podlega dany Urząd Stanu Cywilnego.
Podstawa prawna
Gdzie załatwić sprawę odpis aktu urodzenia w miejscowości Dorohusk?
Aby załatwić sprawę odpis aktu urodzenia w miejscowości Dorohusk, należy skontaktować się z instytucją Urząd Stanu Cywilnego przy ul. I Armii Wojska Polskiego 50.
Urząd Stanu Cywilnego w miejscowości Dorohusk
Adres: ul. I Armii Wojska Polskiego 50, 22-175 Dorohusk
Telefon: +48825661089 w.10
Internet: strona www e-mail
Jak załatwić sprawę odpis aktu urodzenia online?
gov.pl

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej.
Dokumenty do pobrania - wzory [PDF, DOC] 2023
Przykładowy wniosek o uzyskanie odpisu z aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu
Wniosek o uzyskanie odpisu aktu cywilnego można otrzymać w lokalnym Urzędzie Stanu Cywilnego.
Dodatkowo należy przygotować:
- potwierdzenie opłaty skarbowej
- potwierdzenie interesu prawnego - jeśli chcesz dostać odpis dotyczący innej osoby
- dokument tożsamości (na przykład dowód osobisty albo paszport)