Odpowiedzialność za opłacanie składek nadal będzie spoczywać na zbywcy w przypadku, gdy nie zostanie zgłoszony fakt sprzedaży, a kupujący nie wypowie polisy. Należy pamiętać o tym, że teoretycznie nieobowiązująca (w praktyce – obowiązująca) polisa za sprzedane auto po terminie wygaśnięcia ulegnie automatycznemu przedłużeniu, natomiast za nieuregulowanie płatności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałoży na zbywcę karę do 4500 zł.
Jeżeli pojazd sprzedano, oddano na auto złom w Gostyniu, bądź przekazano w darowiźnie, należy powiadomić o tym fakcie urząd. Jak wygląda proces zgłoszenia zbycia pojazdu i kto powinien to zrobić? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może zgłosić sprzedaż samochodu lub innego pojazdu?
Zbycie zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu. Jeśli nie może zrobić tego osobiście, może to załatwić za niego inna osoba, posiadająca pisemne pełnomocnictwo. To samo dotyczy zgłoszenia nabycia pojazdu w Gostyniu.
Ile jest czasu na zawiadomienie o zbyciu pojazdu w Gostyniu?
Na zgłoszenie zbycia pojazdu dotychczasowy właściciel ma do 30 dni kalendarzowych od podpisania umowy kupna-sprzedaży lub umowy darowizny. Do umowy warto dołączyć protokół zdawczo-odbiorczy samochodu lub innego pojazdu, aby uniknąć potencjalnych nieporozumień.
Czy przepisy przewidują karę za niezgłoszenie sprzedaży samochodu?
Właściciel pojazdu, który nie dopełni obowiązku zgłoszenia jego zbycia w ciągu 30 dni od zdarzenia, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 złotych.
Ile kosztuje zgłoszenie zbycia pojazdu?
Usługa jest bezpłatna.
Jak zgłosić zbycie pojazdu w Gostyniu?
Zbycie pojazdu można zgłosić:
-
osobiście w Wydziale Komunikacji w Gostyniu,
-
przez Internet.
Zgłoszenie zbycia pojazdu w urzędzie w Gostyniu.
Co należy przygotować?
-
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu wypełnione drukowanymi literami,
-
dowód osobisty lub paszport -> jak wyrobić dowód osobisty w Gostyniu lub paszport w Gostyniu?,
-
kartę pobytu - jeśli zgłaszający jest cudzoziemcem -> jak zdobyć kartę pobytu w Gostyniu?,
- kopię dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
Zgłoszenie zbycia pojazdu online
Aby złożyć zawiadomienie (wniosek) przez Internet, potrzebny jest Profil Zaufany, podpis zaufany lub podpis kwalifikowany. Oba te narzędzia pozwalają potwierdzić tożsamość zgłaszającego.
Do zgłoszenia zbycia pojazdu online należy przygotować:
- dane zbywającego pojazd,
- skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży albo umowę darowizny,
- dane pojazdu, którego zbycie jest zgłaszane (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Informacje te można znaleźć np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT.
Co należy zrobić?
- Należy wejść na stronę www.gov.pl i profilem zaufanym zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
- Następnie wybrać sekcję "Usługi dla obywatela" (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię "Kierowcy i pojazdy" (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług należy wybrać "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu", a następnie kliknąć: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE.
- Zgłaszający zostanie przeniesiony na stronę login.gov.pl. Należy wybrać sposób logowania.
- Kolejno zgłaszający wybiera, że chce dokonać zgłoszenia zbycia pojazdu.
- W przypadku chęci zgłoszenia zbycia pojazdu po zalogowaniu zgłaszający zostanie przeniesiony do usługi mój Pojazd, w której znajdują się wszystkie posiadane pojazdy. Przy właściwym pojeździe należy kliknąć: "Zgłoś zbycie pojazdu".
- Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, należy zaznaczyć oświadczenie, że zgłaszający działa za ich zgodą.
- Następnie należy podać datę zbycia pojazdu.
- Kolejno następuje sprawdzenie lub uzupełnienie danych zgłaszającego.
- Potem należy podać dane nabywcy.
- Następnie trzeba dołączyć skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu oraz wybrać urząd, do którego zostanie wysłane zgłoszenie.
- Ostatni krok to sprawdzenie formularza zgłoszenia, podpisanie elektronicznie podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym oraz jego wysłanie.
- Na koniec wyświetli się komunikat o pomyślnym wysłaniu zawiadomienia. Na skrzynkę Gov (ePUAP) zgłaszający otrzyma urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). To dokument urzędowy, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
Ile czeka się na zarejestrowanie zgłoszenia zbycia pojazdu?
Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu.
Zgłoszenie sprzedaży pojazdu do ubezpieczyciela
W ciągu 14 dni od sprzedaży samochodu należy poinformować o tym fakcie również ubezpieczyciela pojazdu w Gostyniu, u którego zostało wykupione ubezpieczenie OC.
Warto wiedzieć:
Ponadto, jeżeli nowy właściciel spowoduje nabytym pojazdem wypadek, a sprzedający (zbywca) nie poinformuje o sprzedaży samochodu ubezpieczyciela, to zniżki straci zbywca, a nie nowy właściciel (nabywca).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394, 1720, 1723, 2029),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. 2022 r., poz. 1847),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. 2022 r., poz. 1849).