Zgodnie z decyzją zarządu Funduszu dotacje z "Czystego Powietrza" są przyznawane tylko do pomp ciepła i kotłów zgazowujących drewno oraz na pellet, które będą na specjalnej liście zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM). Lista ZUM jest prowadzona przez Insytut Ochrony Środowiska (IOŚ-PIB). W przypadku kupna i montażu pompy ciepła obowiązkowo należy wykonać audyt energetyczny.
Stan powietrza w Polsce jest coraz gorszy. Z myślą o walce ze smogiem powstał program „Czyste Powietrze”. Jak do niego dołączyć? Jakie benefity czekają na osoby składające wniosek? O czym należy pamiętać przy składaniu dokumentów? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Czym jest program „Czyste Powietrze”?
Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych to kluczowe założenie kolejnego etapu programu "Czyste Powietrze". Realizacja tego programu przypada na lata 2018-2029. Podpisywanie wszystkich umów będzie odbywało się do dnia 31 grudnia 2027 roku. Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym, a dostarczane dokumenty oceniane są na bieżąco.
Na co można otrzymać wsparcie finansowe w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Warto wiedzieć:
Dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” można otrzymać na:
-
wymianę starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania programu,
-
instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (w tym kolektorów słonecznych),
-
wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
-
ocieplenie ścian, stropu, podłogi,
-
stolarkę okienną, stolarkę drzwiową i bramy garażowe,
-
mikroinstalację fotowoltaiczną,
-
audyt energetyczny.
Warto zaznaczyć, że fundusze można otrzymać na projekty zakończone (z wyłączeniem dotacji z prefinansowaniem) w trakcie realizacji lub jeszcze nierozpoczęte. Rozliczeniu będą podlegać jedynie koszty poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Przedsięwzięcie musi zostać zrealizowane najpóźniej, licząc od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ciągu:
- 30 miesięcy w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania (z wyjątkiem wniosków składanych w bankach, gdzie przewidziano 18 miesięcy na realizację całości przedsięwzięcia),
- 36 miesięcy w najwyższym poziomie dofinansowania.
Forma dofinansowania
- Dotacja (wniosek składany do WFOŚiGW za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl),
- Dotacja z prefinansowaniem, czyli z możliwością otrzymania do 50% wypłaty możliwej dotacji jeszcze przed rozpoczęciem remontu - (wniosek składany do WFOŚIGW za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl),
- Dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (Kredyt Czyste Powietrze dostępny w wybranych bankach → lista placówek - tylko dla beneficjentów podstawowego poziomu dofinansowania),
- Pożyczka dla gmin, jako uzupełnienie finansowania (uruchomienie w późniejszym terminie).
Warunki dofinansowania
- w ramach programu można dofinansować zakup i montaż jednego źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u.
- wymieniane źródło ciepła na paliwo stałe musi być trwale wyłączone z użytku.
- na przedsięwzięcia (za wyjątkiem: ocieplenia przegród budowlanych, stolarki okiennej i drzwiowej) realizowane w budynkach, na których budowę po 31 grudnia 2013 r.:
- został złożony wniosek o pozwolenie na budowę w Ząbkach lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego,
- zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w Ząbkach w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
- jeśli w budynku mieszkalnym wydzielono lokale mieszkalne, dotacja przysługuje osobno na każdy lokal.
Na co nie można otrzymać dofinansowania?
Dofinansowania nie udziela się na przedsięwzięcia:
- realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo lub w budynkach gospodarczych chyba, że źródło ogrzewania służy do celów mieszkaniowych,
- w przypadku gdy, wnioskowana kwota dotacji jest niższa niż 3 000 złotych. Warunek ten nie dotyczy przedsięwzięć, w zakresie których jest zakup i montaż źródła ciepła,
- w przypadku sprzedaży budynku lub lokalu mieszkalnego przed wypłatą dofinansowania,
- na ocieplenie przegród budowlanych, stolarki okiennej i drzwiowej,
- jeśli działalność gospodarcza jest prowadzona na powierzchni całkowitej przekraczającej 30% budynku/lokalu mieszkalnego, z uwzględnieniem sezonowego charakteru tej działalności.
W przypadku gdy Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Mój Prąd czy Stop Smog może otrzymać dofinansowanie z Programu, ale na inny zakres przedsięwzięcia, niż dofinansowanie z w/w programów.
Kto może złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze” w Ząbkach?
Wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze" może złożyć osoba, która:
-
jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego lub wydzielonego w takim domu lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
-
jej dochód roczny nie przekracza 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód wnioskującego, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego),
-
miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy nie przekracza (dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania):
- 1 894 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
- 2 651 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
W tym przypadku osobie prowadzącej działalność gospodarczą roczny przychód z tytułu jej prowadzenia za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie może przekroczyć czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- jej przeciętny miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza (dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania)
- 1 090 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
- 1 526 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód z tytułu jej prowadzenia za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie może przekroczyć dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Jak jest liczone dofinansowanie?
Dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” można otrzymać w trzech wariantach: podstawowym, podwyższonym i najwyższym.
-
Podstawowy poziom dofinansowania: dotacja w wysokości do 66 000 złotych (dla osób których dochód roczny nie przekracza 135 000 złotych);
-
Podwyższony poziom dofinansowania: dotacja w wysokości do 47 000 złotych (dla osób, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym albo 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym);
-
Najwyższy poziom dofinansowania: dotacja w wysokości maksymalnie 79 000 złotych (dla osób, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym albo 1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym);
Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym.
Każde przedsięwzięcie, które zostało zakwalifikowane do programu, posiada maksymalny koszt kwalifikowany — to właśnie od tej kwoty będzie liczony procent dotacji. Zależy on od miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie.
Kalkulator dotacji programu Czyste Powietrze
Obliczenie wysokości dotacji ułatwia kalkulator, dostępny na stronie czystepowietrze.gov.pl.
Dofinansowanie do ocieplenia domu w Ząbkach
W ramach programu „Czyste Powietrze” możliwe jest także zdobycie dofinansowania na termomodernizację domu. Można je otrzymać na trzech poziomach:
-
podstawowym:
-
dla właścicieli lub współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których dochód roczny nie przekracza 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód wnioskodawcy, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego).
-
-
podwyższonym:
-
dla właścicieli lub współwłaścicieli budynku mieszkalnego jednorodzinnego, lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym, a 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
-
-
najwyższym:
-
dla właścicieli lub współwłaścicieli budynku mieszkalnego jednorodzinnego, lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym, a 1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
-
Inwestorzy w przypadku, gdy nie planują wymiany źródła ciepła na paliwo stałe na nowe źródło energii, mogą skorzystać z poniższych opcji.
-
zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
-
zakup i motaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi/bram garażowych (zawiera również demontaż),
-
wykonanie dokumentacji dotyczącej powyższego zakresu: audytu energetycznego, dokumentacji projektowej, ekspertyz.
-
wysokość dofinansowania:
-
podstawowa: bez kompleksowej termomodernizacji - maksymalnie 13 000 lub 33 000 zł - w przypadku kompleksowej termomodernizacji;
-
podwyższona: bez kompleksowej termomodernizacji - maksymalnie 25 000 lub 48 000 zł - w przypadku kompleksowej termomodernizacji;
-
najwyższa: bez kompleksowej termomodernizacji - maksymalnie 40 000 lub 70 000 zł - w przypadku kompleksowej termomodernizacji;
-
Ocieplenie domu można połączyć z wymianą nieefektywnego źródła ciepła. W zależności od rodzaju wybranego przedsięwzięcia przysługują różne kwoty dotacji.
Przedsięwzięcie obejmujące demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz zakup i montaż pompy ciepła typu powietrze-woda albo gruntowej pompy ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i cwu. Dodatkowo mogą być wykonane (dopuszcza się wybór więcej niż jednego elementu):
- demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania lub cwu (w tym kolektorów słonecznych),
- zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej,
- zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
- zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi/bram garażowych (zawiera również demontaż),
- dokumentacja dotycząca powyższego zakresu: audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy.
Wnioskodawca uprawniony do podstawowego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 66 000 zł (z instalacją PV),
- 60 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 41 000 zł (z instalacją PV),
- 35 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł — dla wszystkich przedsięwzięć.
Wnioskodawca uprawniony do podwyższonego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 99 000 zł (z instalacją PV),
- 90 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 56 000 zł (z instalacją PV),
- 50 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł — dla wszystkich przedsięwzięć.
Wnioskodawca uprawniony do najwyższego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 135 000 zł (z instalacją PV),
- 120 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 79 000 zł (z instalacją PV),
- 70 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł — dla wszystkich przedsięwzięć.
Przedsięwzięcie obejmujące demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz:
- zakup i montaż innego źródła ciepła niż wymienione w opcji nr 1,
- zakup i montaż kotłowni gazowej,
- dodatkowo mogą być wykonane (dopuszcza się wybór więcej niż jednego elementu z zakresu):
- demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania lub cwu (w tym kolektorów słonecznych, pompy ciepła wyłącznie do cwu),
- zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej,
- zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
- zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi/bram garażowych (zawiera również demontaż),
- dokumentacja dotycząca powyższego zakresu: audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy.
Wnioskodawca uprawniony do podstawowego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 56 000 zł (z instalacją PV),
- 50 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 31 000 zł (z instalacją PV),
- 25 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł - dla wszystkich przedsięwzięć.
Wnioskodawca uprawniony do podwyższonego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 81 000 zł (z instalacją PV),
- 72 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 41 000 zł (z instalacją PV),
- 32 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł — dla wszystkich przedsięwzięć.
Wnioskodawca uprawniony do najwyższego poziomu dofinansowania:
Kwota maksymalnej dotacji:
Przedsięwzięcie, które obejmuje kompleksową termomodernizację:
- 115 000 zł (z instalacją PV),
- 100 000 zł (bez instalacji PV),
Przedsięwzięcie nie obejmuje kompleksowej termomodernizacji:
- 59 000 zł (z instalacją PV),
- 50 000 zł (bez instalacji PV),
Audyt energetyczny: 1200 zł — dla wszystkich przedsięwzięć.
W przypadku kompleksowej termomodernizacji budynku przyznanie i wypłacenie wyższej kwoty dotacji będzie możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- przeprowadzono audyt energetyczny,
- osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik termomodernizacji (zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/ (m2*rok) lub zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%).
Dofinansowania nie otrzymają ci, którzy dopiero budują dom!
Wymiana pieca w ramach programu “Czyste Powietrze” w Ząbkach
Jednym z priorytetów programu „Czyste Powietrze” jest wymiana nieekologicznych źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne rozwiązania.
W ramach dofinansowania można dofinansować zakup i montaż jednego źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u. Gdy budynek lub lokal mieszkalny jest podłączony do sieci dystrybucji gazu, nie ma możliwości otrzymania dofinansowania na zakup i montaż na kotła na paliwo stałe w ramach programu. Wymienione źródło ciepła na paliwo stałe musi być trwale wyłączone z użytku.
Jaki piec można wybrać, aby dotrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” można otrzymać, jeżeli stary piec zostanie wymieniony na jeden z poniższych:
-
podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączeniem,
-
kocioł gazowy kondensacyjny,
-
kocioł olejowy kondensacyjny,
-
ogrzewanie elektryczne,
-
kotłownia gazowa (przyłącze gazowe i instalacja wewnętrzna, kocioł gazowy kondensacyjny, opłata przyłączeniowa dokumentacja projektowa - dla budynków, które nie są przyłączone do sieci dystrybucyjnej),
-
kocioł na pellet drzewny, w tym kocioł o podwyższonym standardzie min. A+,
-
pompa ciepła powietrze/woda,
-
pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej min A++,
-
pompa ciepła powietrze/powietrze,
-
gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej o podwyższonej klasie energetycznej A++,
-
kocioł zgazowujący drewno w tym o podwyższonym standardzie,
-
mikroinstalacja fotowoltaiczna,
-
wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
Pamiętaj o konieczności złożenia deklaracji źródeł ciepła do CEEB w przypadku budowy nowych domów.
Dofinansowanie na wymianę pieca → krok po kroku
-
Na początku wnioskujący wypełnia wniosek, podpisuje go i przekazuje wraz z załącznikami do WFOŚiGW lub terenowego biura wyznaczonego przez gminę. Może także złożyć wniosek przez Internet (przez gov.pl lub Portal Beneficjenta).
-
Składający wniosek musi wyrazić zgodę na kontrolę z Urzędu Miasta, w trakcie której zostanie stwierdzone, czy na terenie nieruchomości znajduje się piec starego typu. Po wymianie pieca urzędnicy również przyjdą na kontrolę.
-
Wnioskujący podpisuje umowę na dotację.
-
Następnie należy zrealizować planowaną inwestycję.
-
Ostatnim krokiem jest złożenie wniosku rozliczeniowego, do którego należy dołączyć faktury za zakup i montaż urządzenia.
Protokół złomowania pieca
Po demontażu starego, nieekologicznego pieca, sporządza się tzw. protokół likwidacji kotła, w którym umieszcza się informacje na temat urządzenia. W protokole znajdują się następujące informacje:
-
data i miejscowość sporządzenia,
-
data demontażu,
-
data przejęcia kotła do likwidacji,
-
adres nieruchomości, w której demontowano piec,
-
dane właściciela/inwestora kotła,
-
dane demontującego/firmy demontującej,
-
dane osoby/firmy przekazującej piec,
-
dane osoby/firmy likwidującej piec,
-
numer umowy,
-
podpis osoby potwierdzającej likwidację kotła.
Protokół ze złomowania pieca stanowi dokument potwierdzający pozbycie się starego, nieekologicznego urządzenia i wymienienie go na nowe, co jest podstawą do przyznania dofinansowania.
Ulga termomodernizacyjna a „Czyste Powietrze”
Czy dotacje z programu „Czyste Powietrze” można łączyć z ulgą termomodernizacyjną? Nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Można jednocześnie korzystać z odliczenia dla podatników, którzy są właścicielami i współwłaścicielami domów jednorodzinnych oraz m.in. z dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Jak otrzymać wsparcie?
Aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze", należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami — ich lista znajduje się na stronie WFOŚiGW. Wniosek można złożyć elektronicznie, w urzędzie lub przez bank.
Ile czeka się na rozpatrzenie wniosku?
Wnioski o dofinansowanie rozpatrywane są zgodnie z poniższym terminarzem:
- w terminie do 30 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację,
- w terminie do 14 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację z prefinansowaniem,
- w terminie do 14 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
Kiedy przedpłata trafi na konto beneficjenta?
Forma przedpłaty jest możliwa, jedynie w przypadku ubiegania się o dotację z prefinansowaniem. Przedpłata powinna zostać wypłacona w ciągu dwóch tygodni od zawarcia umowy z beneficjentem.
Druga część dofinansowania
Aby otrzymać drugą część dofinansowania, po zakończeniu przedsięwzięcia beneficjent musi złożyć wniosek o płatność, zawierający ostateczną fakturę, protokół odbioru inwestycji oraz potwierdzenie uregulowania wkładu własnego. Wniosek zostanie rozpatrzony do 30 dni od daty złożenia.
Wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze"
Jakie dokumenty należy przygotować do wniosku w ramach programu „Czyste powietrze" na 2024 rok?
Oto lista dokumentów, które należy złożyć, aby starać się o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”:
-
wniosek – można go pobrać z Portalu Beneficjenta właściwego dla miejsca zamieszkania,
-
dane do logowania do profilu zaufanego — w przypadku składania wniosku przez Internet,
-
skan dokumentu potwierdzającego prawo własności nieruchomości – w przypadku braku księgi wieczystej,
-
skany oświadczeń z danymi oraz podpisami wszystkich współwłaścicieli – w przypadku współwłasności,
-
skan oświadczenia z danymi oraz podpisem małżonka — w przypadku małżeństwa z ustawową wspólnością majątkową,
-
umowy z wykonawcą — jeśli wnioskuje się o dotację z prefinansowaniem,
-
skan zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, które upoważnia do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania (Jeżeli wnioskujący ubiega się o podwyższone dofinansowanie, zaświadczenie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku).
W przypadku najwyższego poziomu dofinansowania, gdy wnioskodawca ma ustalone prawo do zasiłku stałego okresowego rodzinnego lub zasiłku rodzinnego w Ząbkach, lub specjalnego zasiłku opiekuńczego w Ząbkach - nie musi dostarczać zaświadczenia o dochodach. Wystarczy zaświadczenie wydane na jego wniosek (zawierający informacje zarówno o rodzaju jak i okresie, na który został przyznany - musi on przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).
Gdzie złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze” w Ząbkach?
Poprawnie wypełniony wniosek wraz z potrzebnymi dokumentami należy złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) lub jego oddziale. Jest również możliwość złożenia dokumentów na terenie gminy, z którą WFOŚiGW podpisał odpowiednie porozumienie.
Wniosek można wypełnić podczas wizyty w urzędzie miasta/gminy wraz z uprawnionym pracownikiem. Wypełniony wniosek można złożyć w kancelarii urzędu miasta/gminy. Wniosek jest następnie przekazywany przez urząd do WFOŚiGW. Dalsze procedowanie prowadzone jest bezpośrednio przez WFOŚiGW, który dokonuje pełnej oceny wniosku zgodnie z kryteriami dostępu i kryteriami jakościowymi dopuszczającymi. Na podstawie tej oceny WFOŚiGW dokonuje kwalifikacji do przyznania dofinansowania. W przypadku gdy wniosek będzie wymagał poprawy, WFOŚiGW zwróci się wówczas z prośbą do wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku o dofinansowanie.
Do złożenia wniosku w urzędzie miasta/gminy potrzebne będą następujące dokumenty/informacje:
- numer Księgi Wieczystej nieruchomości, na której planowana jest inwestycja i pozyskanie dofinansowania; w szczególnych przypadkach braku właściciela lub braku ujawnienia w KW zmiany może to być akt notarialny / akt zgonu w Ząbkach/ akt małżeństwa w Ząbkach,
- numer PESEL właściciela nieruchomości (wnioskodawcy) i/lub numer NIP (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej) → sprawdź: numer PESEL w Ząbkach, numer NIP w Ząbkach,
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania (tylko polskie rachunki prowadzone w złotówkach),
- rok wydania pozwolenia na budowę budynku lub zgłoszenia użytkowania budynku,
- powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego (m²),
- faktury na wydatki poniesione (ustalenie daty rozpoczęcia inwestycji),
- ostatni formularz PIT,
- zaświadczenie wydane przez burmistrza miasta określające przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy - w przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania,
- w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego wymagane jest podanie liczby hektarów przeliczeniowych (informacja ta znajduje się w decyzji podatkowej),
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest podanie powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności,
- w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na termomodernizację budynku, wymagane jest podanie liczby m2 okien, drzwi, ścian i stropów do docieplenia.
Na spotkanie w urzędzie celem wypełnienia wniosku powinni być obecni wszyscy właściciele i/lub współwłaściciele nieruchomości. Wraz z wnioskodawcą, wniosek w sekcji „Oświadczenia” przewiduje potwierdzenie własnoręcznym podpisem wyrażenie zgody na realizację przedsięwzięcia w Programie „Czyste Powietrze” przez wszystkich współwłaścicieli oraz zgody współmałżonka wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań wynikających z umowy dotacji. Te osoby muszą pojawić się wraz z wnioskodawcą osobiście na etapie podpisywania gotowego wniosku o dofinansowanie.
Dokumenty należy złożyć w województwie, w którym znajduje się dom lub lokal, na projekt, w którym wnioskujący chce dostać wsparcie finansowe.
Jak złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Obecnie wniosek można złożyć na cztery sposoby:
-
w siedzibie WFOŚiGW bądź w urzędzie, o ile podpisał on odpowiednie porozumienie — lista gmin, która podpisała porozumienie,
-
listownie – dokumenty należy wysłać pocztą lub kurierem do siedziby WFOŚiGW. Kopertę należy opatrzyć dopiskiem: Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”,
-
e - Wniosek przez Internet - poprzez rządowy portal gov.pl – aby skorzystać z tego sposobu, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, bądź podpisu kwalifikowanego lub przez system generator wniosków - www.gwd.nfosigw.gov.pl,
-
w oddziale banku (lub partnera banku), który przystąpił do programu — w przypadku skorzystania z opcji uzyskania kredytu „Czyste Powietrze” (nie dotyczy dofinansowania w ramach najwyższego wariantu).
Jak złożyć wniosek w WFOŚiGW?
-
Pierwszym krokiem jest rejestracja konta za pośrednictwem serwisu gwd.nfosigw.gov.pl. Nawet w sytuacji, gdy wnioskujący chce złożyć wniosek w urzędzie, logowanie na stronie go nie ominie.
-
Następnie po zalogowaniu należy pobrać formularz wniosku wraz z załącznikami w formacie PDF. Należy wstrzymać się z jego drukowaniem do czasu jego wypełnienia.
-
Wypełnić wniosek w edytowalnym pliku PDF.
-
Zweryfikować zawarte w nim informacje – dobrze jest upewnić się, że wszystkie dane zostały poprawnie wprowadzone!
-
Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku elektronicznie na skrzynkę podawczą Portalu Beneficjenta.
-
Następnie należy wydrukować wniosek, podpisać go, dołączyć wszystkie potrzebne załączniki i złożyć osobiście w siedzibie WFOŚiGW lub wysłać przy pomocy Poczty Polskiej. Wniosek można również złożyć na terenie gminy, jeżeli ta zawarła porozumienie z WFOŚiGW.
Jak złożyć wniosek przez Internet?
-
Należy wejść na stronę gov.pl. za pomocą systemu GWD lub bezpośrednio przez stronę gwd.nfosigw.gov.pl.
-
Kolejnym krokiem jest utworzenie i wypełnienie wniosku o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.
-
Do wniosku należy dołączyć wymagane załączniki. Mogą one przyjmować formę skanów lub dokumentów elektronicznych.
-
Następnie należy podpisać wniosek elektronicznie za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
-
Ostatnim krokiem jest wysłanie wszystkich dokumentów.
-
Na adres e-mail wysłane zostanie podany potwierdzenie złożenia wniosku.
Ile kosztuje złożenie wniosku w ramach programu „Czyste Powietrze” w Ząbkach?
Złożenie wniosku wraz z dokumentami jest bezpłatne.
Jak sprawdzić status wniosku w ramach programu Czyste Powietrze?
Aby dowiedzieć się, na jakim etapie jest rozpatrywanie złożonego wniosku, można skorzystać z Portalu Beneficjenta — w sekcji “Wnioski i Umowy”, wnioskujący może zobaczyć status zadania, a także szczegóły na temat złożonych dokumentów. W celu poznania statusu rozpatrywania wniosku można skontaktować się także bezpośrednio z WFOŚiGW właściwym dla miejsca zamieszkania.
Jak długo czeka się na rozpatrzenie wniosku?
Czas na rozpatrzenie wniosku “Czyste Powietrze” wynosi maksymalnie 30 dni.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) - co to takiego?
WFOŚiGW to organ, którego misją jest wspieranie przedsięwzięć realizowanych na rzecz gospodarki naturalnej, poprzez m.in. aktywny udział w wypełnianiu zobowiązań ekologicznych, które Polska przyjęła przed Unią Europejską. WFOŚiGW wypłaca dofinansowania na różne przedsięwzięcia mające na celu ochronę środowiska, a także racjonalnie zarządza finansami Funduszu.
WFOŚiGW wspiera m.in. następujące przedsięwzięcia:
-
ochrona atmosfery (np. OZE),
-
edukacja ekologiczna,
-
racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi,
-
odpowiednie gospodarowanie odpadami.
Czym różni się WFOŚiGW od NFOŚiGW?
Często Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mylnie uznawane są za oddziały terenowe Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Instytucje te są od siebie niezależne, jednak nadal ściśle ze sobą współpracują i wspólnie realizują kilka znaczących przedsięwzięć.
Podstawową różnicą między WFOŚiGW a NFOŚiGW jest to, komu podlegają - prace Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nadzorują zarządy województw, a Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - szef resortu środowiska.
Przeczytaj również: Program „Czyste Powietrze”, czyli jak zadbać o środowisko