Zaświadczenie o stanie cywilnym usprawnia i ułatwia niektóre z postępowań administracyjnych m.in. w przypadku spraw podatkowych, socjalnych, ubezpieczeniowych czy podczas uzyskiwania zgody na kredyt. Jak starać się o wydanie zaświadczenia? Jak napisać wniosek? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Co zawiera zaświadczenie o stanie cywilnym?
- nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe osoby składającej wniosek,
- imiona oraz nazwiska rodowe rodziców,
- płeć,
- datę i miejsce urodzenia,
- oznaczenie stanu cywilnego jako sytuacji osoby w odniesieniu do małżeństwa.
Wniosek o zaświadczenie o stanie cywilnym
Jakie dokumenty przygotować, aby uzyskać zaświadczenie o stanie cywilnym w Toruniu?
Zaświadczenie o stanie cywilnym może uzyskać każdy, kto potrzebuje potwierdzenia swojego stanu cywilnego. Dokumenty wymagane do uzyskania zaświadczenia to:
- dowód dokonania opłaty skarbowej (zapłacić można na 2 sposoby: przelewem na konto urzędu lub osobiście w kasie urzędu) → dowiedz się ile wynosi opłata skarbowa w Toruniu,
- dokument potwierdzający tożsamość (Zobacz, jak zdobyć paszport lub dowód osobisty w Toruniu),
- wniosek o zaświadczenie o stanie cywilnym (wzory wniosków dostępne są stacjonarnie w urzędach lub na ich stronach internetowych).
Wniosek o zaświadczenie o stanie cywilnym musi zawierać następujące informacje:
- nazwisko oraz imię/imiona,
- numer PESEL osoby składającej wniosek → jak zdobyć numer PESEL w Toruniu?
- adres korespondencyjny;
- oświadczenie o braku zatajonych informacji mających wpływ na stan cywilny,
- pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Ważne jest, by informacje zamieszczane we wniosku były zgodne z prawdą - osoba składająca wniosek oświadcza, że nie występują dodatkowe okoliczności, o których nie poinformowano Urzędu Stanu Cywilnego. Pominięcie okoliczności, które zmieniają stan cywilny, są karane tak samo, jak złożenie fałszywego oświadczenia. Przykład: para wzięła ślub poza granicami kraju, ale nie poinformowała o tym fakcie USC.
Jak złożyć wniosek o zaświadczenie o stanie cywilnym w Toruniu?
Wniosek o zaświadczeniu o stanie cywilnym można złożyć w kilku formach:
- osobiście, w Urzędzie Stanu Cywilnego w Toruniu,
- listownie,
- przez Internet, za pomocą strony internetowej ePUAP.
Wybraną opcję składania wniosku należy zaznaczyć w odpowiedniej kolumnie dokumentu.
Ile kosztuje zaświadczenie o stanie cywilnym?
Opłata za wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym to koszt 38 złotych.
Czas oczekiwania na zaświadczenie o stanie cywilnym
Czas oczekiwania na wydanie dokumentu uzależniony jest od tego, czy wymagany akt jest dostępny w rejestrze stanu cywilnego.
- jeżeli akt jest w rejestrze - pracownik USC wydaje zaświadczenie od ręki,
- jeśli aktu brakuje - czas oczekiwania wydłuży się do 7 (gdy akt stanu cywilnego jest w formie papierowej) lub do 10 dni roboczych (gdy nie jest w formie papierowej),
- w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego do 30 dni,
- sprawy szczególnie skomplikowane do 2 miesięcy.
W przypadku uzyskania odmowy ze strony kierownika USC, każdy wnioskodawca ma 14 dni na odwołanie się od decyzji do wojewody. Dokument powinien zostać złożony na ręce kierownika USC, który odmówił wydania zaświadczenia o stanie cywilnym.