Przy zmianie miejsca stałego pobytu, konieczne jest dokonanie wymeldowania z obecnego miejsca zamieszkania. Jak się wymeldować? Jakich dokumentów będzie wymagał urząd i kiedy należy je złożyć? Czy można wymeldować się online? Jak wymeldować z mieszkania osobę w nim niezamieszkującą? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może się wymeldować?
Wymeldowania może dokonać każdy, kto jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy i wyprowadza się z obecnego miejsca zamieszkania np. po wypowiedzeniu umowy najmu. Sprawę można załatwić również przez pełnomocnika, pod warunkiem że posiada upoważnienie do wymeldowania.
Kiedy należy dokonać wymeldowania?
Wymeldowania można dokonać:
- najpóźniej w dniu wyprowadzki z miejsca meldunku,
- podczas meldowania się w nowym miejscu pobytu - urzędnik zamelduje wnioskującego w nowym miejscu i automatycznie wymelduje go ze starego,
- po zgłoszeniu zgonu w urzędzie stanu cywilnego - osoba zmarła zostanie wymeldowana automatycznie.
Osoby zameldowane na pobyt czasowy nie mają obowiązku się wymeldowywać. Podczas zameldowania, we wniosku meldujący się musi określić, jak długo będzie mieszkał w danym miejscu. Do urzędu powinien się zgłosić tylko w sytuacji, jeżeli chce się wymeldować wcześniej.
Ile kosztuje wymeldowanie?
Usługa jest bezpłatna.
Wymeldowanie osoby niemieszkającej
Istnieją sytuacje, w których możliwe jest zwrócenie się do urzędu w Libiążu z prośbą o wymeldowanie osoby, która nie mieszka w miejscu zameldowania. Niestety, do wymeldowania osoby nieobecnej nie wystarczy fakt, że nie przebywa ona w miejscu zameldowania. Wnioskujący musi udowodnić, że osobie, którą chce wymeldować, towarzyszą zamiary zamieszkania w innym miejscu. Wniosek o wymeldowanie osoby niemieszkającej należy złożyć w Urzędzie Miasta/Gminy w Libiążu. Nie ma osobnego formularza do wymeldowania innej osoby - w tym celu należy dostarczyć do urzędu zwyczajny wniosek o wymeldowanie. Urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i pozytywna weryfikacja pozwoli na wydanie decyzji w sprawie wymeldowania osoby niemieszkającej.
Wniosek o wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego
Aby dokonać wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego, do urzędu wystarczy zabrać formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego oraz dowód tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
Jak się wymeldować w Libiążu?
Aby się wymeldować, należy udać się z kompletem dokumentów do urzędu w Libiążu, właściwym dla miejsca, w którym wnioskujący jest obecnie zameldowany lub urzędu właściwego dla nowego miejsca zamieszkania podczas dokonywania meldunku.
Wymeldowanie online przez Internet
Wymeldowania można dokonać również bez wychodzenia z domu, przez Internet, za pomocą e-formularza dostępnego na stronie gov.pl.
Wymeldowanie przez Internet wymaga posiadania Profilu Zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub certyfikatu podpisu osobistego (posiada go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Ile czeka się na wymeldowanie?
Wnioskujący zostanie wymeldowany przez urzędnika zaraz po przyjęciu formularza.
W trakcie wymeldowywania można zawnioskować również o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu lub jego braku w Libiążu. Dokument stanowi potwierdzenie obecnego meldunku lub braku osób zameldowanych.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 497, 1394, 1941).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (t. j. Dz.U. poz. 2411 z późn. zm.).